Alekbjerk Startet 9.September.2017 Link til dette innlegget Startet 9.September.2017 Heisann. En Yamaha F150 sitter på en Ibiza 21. Motor er 2009. Ved maks pådrag (tilsynelatende, virker ikke som om den gir maks tross at gasdhendel er i "bunn") gir den kun 4600 rpm (omdreininger) og kun 34 knop på flatt vann. Så til det store spm: hva kan dette skyldes? Område for turtall på denne motoren burde vel ligge på godt over 5000 vel? Kan det være feil propell? Takker på forhånd for alle gode tips og innspill. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig " Yamaha F150 turtall ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Nedgrodd med skjell Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Alekbjerk Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 (redigert) Hehe, jaja, man vet jo aldri. Litt grodd er den nok ettersom den har vært lite brukt gjennom sommeren, men det kan vel utvilsomt forklare dette vel? Redigert 9.September.2017 av Alekbjerk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Ta båten på land og gjør den rein, inspiser ..., sjøsett prøv på nytt. Har propellen vært skadet så har du vel fortsatt hatt turtallet, men manglet hastighet. Når du mangler både turtall og hastighet så er det vel ikke propellen. Har villet starte der... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
altmuligbåt Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Hadde helt klart begynnt med rengjøring. Hadde Nordkapp 760. Med 250hk fikk ikke mer en 30 knop ca. Bare grod. PS byttet bunnstoff etter det. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Solseng Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Jeg ble jo litt nysgjerrig på situasjonen. Har båten vært i bruk hele sommeren med lav fart/rpm hele tiden? Eller har den ligget i ro over lengre tid? Eller er det nyinnkjøpt båt? Ble også usikker på selve båtmodellen. Ibiza 21 var vel den med innboard motor? Er det 20" eller 22" mon tro? Motoren F150 (09) har vel turtallsområde 5-6000rpm? Redigert 10.September.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alekbjerk Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Solseng skrev 10 minutter siden: Jeg ble jo litt nysgjerrig på situasjonen. Har båten vært i bruk hele sommeren med lav fart/rpm hele tiden? Eller har den ligget i ro over lengre tid? Eller er det nyinnkjøpt båt? Ble også usikker på selve båtmodellen. Ibiza 21 var vel den med innboard motor? Er det 20" eller 22" mon tro? Motoren F150 (09) har vel turtallsområde 5-6000rpm? Båten ble testet tidligere i sommer, ikke min egen. Selger sa at den nesten ikke var brukt denne sessongen. Ibiza 21 touring av nyere modell (2011 tror jeg det var), denne båten er vel egentlig bygd for innenbords motor. Denne modellen er for utenfords, men således lik som den med innenbords ser det ut som. Takker forøvrig for ovenstående svar. Sitér dette innlegget Link to post
Alekbjerk Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Når den ble testet føltes det ut som at man ikke fikk gitt maks, da jeg ventet på siste "punch". Føltes ikke som maks, må jo være noe som gjør at man ikke får ut hele potensialet. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Ja, groe som er nevnt kan være en årsak. Vekt en annen. Hvis eier av båten f.eks. har mye stæsj lagret rundt om i båten/baugen vil det muligens stjele litt fart. Full vann og bensintank blir fort 250-300kg. Det kan også være at det sitter for stor propell på båten i forhold til vekt på båt. Det er ikke sikkert at eieren har brydd seg særlig om å finne riktig kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Ikke glem vann innvendig i skroget, er en faktor. Kondens, regn og vask medfører "litt vann" innvendig, utgjør mye dersom man ikke har pumpet båten en hel sommer. Dette reduserer fart ... Man må bare begynne en plass å eliminere. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Alekbjerk Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Takk for svar begge to. Solseng skrev for 2 timer siden: Ja, groe som er nevnt kan være en årsak. Vekt en annen. Hvis eier av båten f.eks. har mye stæsj lagret rundt om i båten/baugen vil det muligens stjele litt fart. Full vann og bensintank blir fort 250-300kg. Det kan også være at det sitter for stor propell på båten i forhold til vekt på båt. Det er ikke sikkert at eieren har brydd seg særlig om å finne riktig kombinasjon. Ser at du, Solseng, har en Ibiza 20 med 150 hk. Hva gjør denne av fart? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Jeg har nettopp rundet 20 timer med motoren/knapt innkjørt, og ikke fått testet toppfart skikkelig. Ligger vel foreløpig på rundt 40-41 knop med lett båt. (1 pers/halv tank). Det er vel rundt der du også bør ligge. Og jeg har også erfart som John_Kr sier ,at det kan samle seg en del vann. I min båt kan det samle seg litt i rommet hvor bensintanken ligger, og det må tømmes ved å åpne en plugg mot rommet helt akter hvor batteriet er. Vet ikke om båten du ser på har samme løsning, men iallefall noe å sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Alekbjerk Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Solseng skrev 30 minutter siden: Jeg har nettopp rundet 20 timer med motoren/knapt innkjørt, og ikke fått testet toppfart skikkelig. Ligger vel foreløpig på rundt 40-41 knop med lett båt. (1 pers/halv tank). Det er vel rundt der du også bør ligge. Og jeg har også erfart som John_Kr sier ,at det kan samle seg en del vann. I min båt kan det samle seg litt i rommet hvor bensintanken ligger, og det må tømmes ved å åpne en plugg mot rommet helt akter hvor batteriet er. Vet ikke om båten du ser på har samme løsning, men iallefall noe å sjekke ut. Ja, ikke sant. Har kjørt en del Ibiza 20 i sommer og det er rundt 40 knop den også, men motoren var helt annerledes. Motoren på den ibizaen jeg så på virket daff. Takk for godt svar hverfall. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Min gamle Storebro gjorde 29 knop, men sent på høsten en gang, fikk jeg kun 12 knop. Alt skyltes groing. En her på BP dro på ferietur og fikk ikke båten opp i plan. Kun groe på propellere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Alekbjerk Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Faxen skrev 28 minutter siden: Min gamle Storebro gjorde 29 knop, men sent på høsten en gang, fikk jeg kun 12 knop. Alt skyltes groing. En her på BP dro på ferietur og fikk ikke båten opp i plan. Kun groe på propellere. Oisann, ja, der kan man se. Det er jo en kjent årsak til fartreduksjon. Er jo som regel det man skylder på, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Ble litt nysgjerrig på båtmodellen, og tror jeg fant den på Finn. Pen båt. Hvis du vurderer å kjøpe båten ville jeg tatt noen forbehold med selger: Ville gitt beskjed om at kjøp bare er aktuelt med normal/forventet ytelse. D.v.s. at eier/selger bør foreta rengjøring av båt og så ny prøvekjøring for å forsikre at båten gjør rundt 40+ knop og at turtallet på max ligger nært opp mot 5800-6000rpm med lett båt og god uttrimming. D.v.s. at det må klarlegges om motoren har riktig propell og at motoren fungerer 100% - d.v.s. kanskje en service hvor man går over plugger, filtre, bensintilførsel/slanger o.l. Evt. ny propell kommer fort på 5-6000,- og bør være innbakt i prisen hvis det må byttes. Det er iallefall mine tanker. Redigert 10.September.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alekbjerk Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Solseng skrev 16 minutter siden: Ble litt nysgjerrig på båtmodellen, og tror jeg fant den på Finn. Pen båt. Hvis du vurderer å kjøpe båten ville jeg tatt noen forbehold med selger: Ville gitt beskjed om at kjøp bare er aktuelt med normal/forventet ytelse. D.v.s. at eier/selger bør foreta rengjøring av båt og så ny prøvekjøring for å forsikre at båten gjør rundt 40+ knop og at turtallet på max ligger nært opp mot 5800-6000rpm med lett båt og god uttrimming. D.v.s. at det må klarlegges om motoren har riktig propell og at motoren fungerer 100% - d.v.s. kanskje en service hvor man går over plugger, filtre, bensintilførsel/slanger o.l. Evt. ny propell kommer fort på 5-6000,- og bør være innbakt i prisen hvis det må byttes. Det er iallefall mine tanker. Takk for godt innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.