zainka Startet 9.September.2017 Del på Facebook Startet 9.September.2017 På min mamba 311 så er det montert ett par ekstra blokker på akterstaget. Er ikke sikker på om dette er orginalt design men måten det er gjort på gjør at akterstaget ikke ligger paralellt i vertikal akse retning men drar masten bak og litt til siden. Synes dette er litt merkelig da jeg hadde trodd at en slik skjevbelastning vil påvirke seilegenskapene, om enn marginalt i mitt bruk, men også gi feil kraftoverføring mot dekk. Det er jo ikke gjennomgående mast på denne mambaen. På bildet så står rorkullten rett opp, vertikalt paralellt med masten, og man ser att akterstaget trekker litt til siden for vertikalaksen. Dette skjer fordi det er to blokker i topp på splitten før wire som går til mastetoppen. Vurderer om jeg må gjøre noe med dette eller om det er ok slik som det er. Hva sier ekspertene??? Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Vestkystseiler Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Du vil definitivt få skjev kraftoverføring til dekk. Babord innfestning vil ta 75% av strekket fra akterstaget, styrbord 25%. Hvilken praktisk betydning dette har, får de sakkyndige uttale seg om. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Ville nok fjernet den ene blokken, eventuelt flyttet begge ankerpunktene til den nederste blokken til samme side (SB). Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Hvilken praktisk funksjon har forresten den øverste blokken, slik det er montert nå? Med mindre jeg har oversett noe, er den helt overflødig. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Flytt over den tampen som går fra det nest øverste blokket til SB side, begge tamper fra det nest øverste, skal ned på samme side http://www.gransegel.se/bok/bok_kap6.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
zainka Svart 10.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2017 Fant noen bilder fra andre mambaer, bl.a. her http://seilbatenraptus.tumblr.com De hadde også hentetråd her på forumet. Her er akterstaget montert i blokk som er festet til ett punkt sentrert på akterspeilet. Dette festet finnes ikke hos meg. Nevnte det ikke innledningsvis men begge de to tampene i bildet mitt er festet med sjakkel i festepunkt BB side. Problemet mitt nå er at om jeg skal redusere til en blokk og få sentrert akterstaget så er selve akterstag wiren for kort. Blokk og wire møtes ikke med mindre jeg slipper ut mer på utvekslingen på styrbord men der er det ikke så mye mer å gå på. Må nok inn med litt lengre skjøter her. Hvor store krefter er i sving på akterstaget? Sånn ca? Har også stusset litt på de blå tauet som gåri blokka på styrbord side.hvor mye krefter tar den opp.... Etc. Må funderes litt på. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 (redigert) Nå vet jeg ikke om du har originalrigg men min Mamba 311, med originalrigg, hadde bakovervendt salinger så masta står uten akterstag. Men den var jo ganske trimmbar så det ble en del drag i akterstaget når en trimmer. Litt vanskelig å si "hvor mye" drag det blir, ville spurt en rigger eller googlet om jeg skulle bytte nye. -- Forøvrig påfallende mange 311 med brøkdelsrigg som har mista masten så greit å ha kontroll på ting :-) Redigert 10.September.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Det er som @Gunga Din sier. Flytt det ene festet ( fra den nederste blokka) fra bb til sb side. Da vil blokka nederst i akterstaget bli utsatt for symmetriske krefter, hvis blokka roterer greit ( ikke rustet fast). Interne avstander / lengder kan vel justeres ved lengden på tauene? Billigere å kjøpe lengre tau enn bytte akterstag. Pass på at når du slakker helt ut, at ikke den nedre blokka går opp i den øvre blokka, da blir det usymmetri igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.