Jump to content

mamba 311, akterstaget belaster masten skjevt

zainka

Recommended Posts

På min mamba 311 så er det montert ett par ekstra blokker på akterstaget. Er ikke sikker på om dette er orginalt design men måten det er gjort på gjør at akterstaget ikke ligger paralellt i vertikal akse retning men drar masten bak og litt til siden. Synes dette er litt merkelig da jeg hadde trodd at en slik skjevbelastning vil påvirke seilegenskapene, om enn marginalt i mitt bruk, men også gi feil kraftoverføring mot dekk. Det er jo ikke gjennomgående mast på denne mambaen.

På bildet så står rorkullten rett opp, vertikalt paralellt med masten, og man ser att akterstaget trekker litt til siden for vertikalaksen. Dette skjer fordi det er to blokker i topp på splitten før wire som går til mastetoppen. Vurderer om jeg må gjøre noe med dette eller om det er ok slik som det er. Hva sier ekspertene???

IMG_20170909_203827-612x816.jpg.2a70749fb450e78f76059065f3c79b87.jpg

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Fant noen bilder fra andre mambaer, bl.a. her http://seilbatenraptus.tumblr.com

De hadde også hentetråd her på forumet.

Her er akterstaget montert i blokk som er festet til ett punkt sentrert på akterspeilet. Dette festet finnes ikke hos meg.

Nevnte det ikke innledningsvis men begge de to tampene i bildet mitt er festet med sjakkel i festepunkt BB side. Problemet mitt nå er at om jeg skal redusere til en blokk og få sentrert akterstaget så er selve akterstag wiren for kort. Blokk og wire møtes ikke med mindre jeg slipper ut mer på utvekslingen på styrbord men der er det ikke så mye mer å gå på. Må nok inn med litt lengre skjøter her. Hvor store krefter er i sving på akterstaget? Sånn ca? Har også stusset litt på de blå tauet som gåri blokka på styrbord side.hvor mye krefter tar den opp.... Etc. Må funderes litt på.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Guest Avmønstret#

Nå vet jeg ikke om du har originalrigg men min Mamba 311, med originalrigg, hadde bakovervendt salinger så masta står uten akterstag. Men den var jo ganske trimmbar så det ble en del drag i akterstaget når en trimmer. 

Litt vanskelig å si "hvor mye" drag det blir, ville spurt en rigger eller googlet om jeg skulle bytte nye. 

--

Forøvrig påfallende mange 311 med brøkdelsrigg som har mista masten så greit å ha kontroll på ting :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Det er som @Gunga Din sier. Flytt det ene festet ( fra den nederste blokka) fra bb til sb side. Da vil blokka nederst i akterstaget bli utsatt for symmetriske krefter, hvis blokka roterer greit ( ikke rustet fast). Interne avstander / lengder kan vel justeres ved lengden på tauene? Billigere å kjøpe lengre tau enn bytte akterstag. Pass på at når du slakker helt ut, at ikke den nedre blokka går opp i den øvre blokka, da blir det usymmetri igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...