toholthe Startet 9.September.2017 Link til dette innlegget Startet 9.September.2017 Vurderer kjøp av seilbåt fra midten av 2000 tallet med ett stort ratt. Så egentlig etter båt med to ratt siden jeg liker den åpne følelsen det gir i cockpiten, men budsjettet rekker ikke til. Båten det er snakk om er en Hanse 400. Lurte bare på om noen har erfaring med å demontere ratt i havn. Pidestallen står jo fremdeles der, men blir lettere å komme seg rundt. Har sett etter rattfeste for pushpit, men ikke funnet noe. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Du får sjekke dette når du ser på båten, men antar det er relativt enkelt å ta rattet av og på. Ellers kan du kjøpe et ratt som lar seg "brette" inn på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Jeg tar det av og setter det ut i borde så det lener seg mot rekka. Er du redd noen skal hive det på sjøen så kan du jo låse deg fast. Husk å montere det igjen før du kaster loss, det går faktisk an å glemme det ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Hehe Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Hei, sånn folderatt er jeg skeptisk til samt at jeg ikke vil bytte ratt. Får sjekke ut hvor vanskelig det er å ta av. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Har hatt av rattet en drøss med ganger, hos meg sitter det med en brems fremst (bare å skru rett ut), og så en mutter. Tar 30 sek å ta ned. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Tar av rattet etter hver tur og binder det fast opp under biminien, der henger det fint og er ute av veien for de daglige passeringene. Vinterstid tar jeg rattet inn og lagrer det i en av lugarene. Rattet er hos meg festet med en stor grovgjenget mutter som lett løses og strammes for hånd. Redigert 10.September.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.