Jump to content

Hvor blir det av retur dieselen på Sabb-Forden?

rogeri

Recommended Posts

Har kommet til det stadiet i min oppgradering av Viksunden, at alt av slangestusser på motoren nå er skiftet ut, dieselfilter og dieselslanger er skiftet og DA er det jeg oppdager at det ikke finnes no retur på dieselen.Denne skal jo "etter boka" komme ut via en banjo-kopling i bakkant av motortoppen og føres videre enten til tanken eller inn på filteret.....?

Jeg har ikke kjørt mer med denne båten enn max 1 times gange etter at jeg overtok den og det var på prøve/hente-turen , la da ikke merke til at dette hadde noen betydning, men .......en plass må den jo gjøre av seg,eller er det slik at det da blir fødepumpa som må "gi seg" eller jobbe med unormalt høyt trykk?

Det er frest ut oppgjenget hull for dette,men her sto det ganske engelt en 8 mm. vanlig maskinskrue!

:confused:

Redigert av rogeri (see edit history)

Ja pussig er ordet. På min forrige båt var det lagt opp retur, men ikke koblet til tanken. men rett ned i en plastdunk på 5 liter. På den tiden jeg brukte båten tømte jeg den tanken en. EN gang!!! :crazy: ( ca ett års bruk)

Har ingen forklaring annet en at det er svært lite returdiesel... Det var en 110HK Ford

Mvh

PjolterBilde

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

hei igjenn rogeri. jeg hadde samme situasjon på min 2712e. der var problemet at det var banjo bolt med to hull i (som det skal være). men i koblingen som stod på retur røret var det kun et hull mot røret,og ikke frest spor inni. dette førte til at boltens hull måtte stemme overens med rørets for at dieselen skulle få passasje.jeg kjøpte ny kobling til retur røret med et frest spor i,for da vil den altid ha passasje for dieselen.(ble litt vanskelig å forstå dette? men send en im med tlf dersom du vil ha en ytterligere forklaring) hvor dieselen blir av dersom du ikke har retur kan jeg ikke helt si,men jeg hadde betydelig større retur en det de andre på denne tråden gir uttrykk for. :seeya:

Takker for svar sålangt!

Skal sette på ny banjokopling og føre denne via slange til tanken slik som det er forklart i boken,blir ikke å bruke så mye energi på dette men ville bare høre med dere andre.

Mulig jeg tar en tlf. til KD-Trading eller Sabb i Bergen.

Vet at mange fører retur via ovnstanken og lar overløpet gå herfra til hovedtanker, man oppnår normalt da å ha full ovnstank til enhvertid,(forutsatt at man har noe diesel i retur) og det tror jeg forden har!!!

Jeg hadde tidligere en 2704 ET, og der var returen såpass kraftig at jeg kunne "trimme" krengningen på båten med den.

Returen kom ut likt som på din båt, og gikk tilbake til en T-kobling, hvor man kunne styre returen til ønsket tank. Dieselpumpa var en minimec, men om denne pumpa gir mer retur enn andre vet jeg ikke. Kanskje forklaringen ligger her?

Jaliza :puke:

På min Sabb Ford 2704 er det retur fra dysene slik som du beskriver det skal være og den går til tanken.

Siden du ikke sier noe om retur fra filter vil jeg nevne at på min motor er det også retur fra første filter. Her går returen gjennom en ventil som står på filteret slik at det blir et lite trykk inn til dieselpumpen. Har vert ute for at denne ventilen ikke tetter godt, da blir motoren vanskelig å starte.

• 2 år senere...
Siden du ikke sier noe om retur fra filter vil jeg nevne at på min motor er det også retur fra første filter. Her går returen gjennom en ventil som står på filteret slik at det blir et lite trykk inn til dieselpumpen. Har vert ute for at denne ventilen ikke tetter godt, da blir motoren vanskelig å starte.

Kom over dette innlegget. Er det noen som kan si om det er denne type ventil som på vedlagte bilde? Og hvor kan jeg få tak på denne? Mistenker at det er på tide å bytte den. Denne T.ventilen går fra retur fra motor og fra filter med slange tilbake til tank. Hvilken funksjon har egentlig denne ventilen? Har nå satt inn en byttepumpe og nye dysespisser. Vil gå over alt av slanger og koplinger før vi prøver å få liv i godklumpen.

ventil_returdiesel.jpg

Trond Haug

Det er ikke der ventilen ligger på min motor. Dette er bare en T som kobler sammen retur fra filter og retur fra dyser videre til tank. Ventilen ligger i filteret der røret for retur er festet. (Slik er det på min motor.)

Dersom ventilen lekker litt, vil det være vanskelig å starte etter en dag eller to. Lekker den mye kan den være nesten umulig å starte. Den består bare av en fjær og en kule og den skal holde et lite trykk fra matepumpe til dieselpumpe og samtidig slippe ut overtrykket.

Håper dette var forståelig skrevet.

Hei Rogeri

Har selv vært en lykkelig eier av en Sabb ford F6 380 GR.Returen kommer ut fra bakerste dyse.Det er en returrør som går som sløyfe fra toppen på hver dyse ,som tar opp overskudd diselen.Samlings røret er kun synlig når du tar av toppdeksel.Vanlgvis går retur på en av tankene ,eller muligens diselvarmer.,Husk og motere røret skal monterest slig at du ikke får tilbaketrykk fra oljetanke..Hadde selv en sterk opplevelse hvor motoren rant full av disel helt opp på toppnivå i sylindrene,starter du motoren i en slik tilstand glemmer du det aldrig .Årsaken til detter er at det ikke alltid blir skiftet kobberring under toppskruve på returrør på hver enkel dyse .Er det lekasje så går all disel i bunnpanne,vær forsiktig met boltene ,di er av et metall som tåler veldig lite før di mister jengene,som hvar årsak til det fatale problem jeg hadde.

W.Th

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...