Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Eureka skrev for 2 timer siden:

I fjor høst var det en veldig fin og tørr høst her i nordvest. Det var vel en hel måned uten nedbør. Var det noen spesiell foranledning til dette i andre værsystemer ? 

Hei Eureka! Jeg skulle gjerne ha diskutert været, trykksystemene i Arktiske strøk, i Sibir, på kontinentet, NAO, eller andre systemer som styrer været her, men etter å ha lest foregående innlegg, trur jeg at jeg står over. Som sagt i innledningen syns jeg det er litt lite etisk å diskutere slikt som skaper så enorme skader som vi ser i Florida nå. Sjøl om du, Eureka, altså skjønner at jeg ønsker å forutse været i Hordaland, er det åpenbart andre som har andre motiver.

(Irma har en Maximum sustained Wind på over 135mph (kategori 4). Det betyr at det blåser kontinuerlig med en hastighet på 60m/s, altså ikke i kastene! Og stormfloen skyldes altså en kombinasjon av det ekstreme tropiske lavtrykket, som suger vannet opp, og tidligere nevnte ekstreme vind. Irma er en enorm sugepumpe på over 300miles i diameter, noe som gjør at det blåser orkan fra alle kanter etter hvert som den beveger seg nordover. I tillegg regner det uhyggelig mye - mer enn på Brekke ytterst i Sognefjorden).

Vosso63

Vosso63

Eureka skrev for 1 time siden:

I fjor høst var det en veldig fin og tørr høst her i nordvest. Det var vel en hel måned uten nedbør. Var det noen spesiell foranledning til dette i andre værsystemer ? 

Hei Eureka! Jeg skulle gjerne ha diskutert været, trykksystemene i Arktiske strøk, i Sibir, på kontinentet, NAO, eller andre systemer som styrer været her, men etter å ha lest foregående innlegg, trur jeg at jeg står over. Som sagt i innledningen syns jeg det er litt lite etisk å diskutere slikt som skaper så enorme skader som vi ser i Florida nå. Sjøl om du, Eureka, altså skjønner at jeg ønsker å forutse været i Hordaland, er det åpenbart andre som har andre motiver.

(Irma har en Maximum sustained Wind på over 135mph (kategori 4). Det betyr at det blåser kontinuerlig med en hastighet på 60m/s, altså ikke i kastene! Og stormfloen skyldes altså en kombinasjon av det ekstreme tropiske lavtrykket, som suger vannet opp, og tidligere nevnte ekstreme vind.).

• Create New...