Jump to content

Bruke 20 L plastkanner til bensin.

Raymond_J

Recommended Posts

Har tilgang til 20 og 25 L plastkanner på jobben. Brukt til div. avfettingsprodukter. Er dette fullstendig fy skam, eller er det bare å kjøre på? Det er ikke snakk om å oppbevare bensin, bare fylle for så å helle rett på båt. Selvfølgelig grundig rengjort før bruk.

Er det en eller annen form for standard på lokkene på disse? Om det blir aktuelt skulle jeg hatt tak i et lokk med tut for påsetting av slange.

Dedikerte bensinkanner leder ut statisk elektrisitet, vet du om plastkannene du har tilgang til gjør dette? Statisk elektrisitet kan gi en svært "spennende" opplevelse ved fylling. Tør du? I tillegg er bensin et ganske kraftig løsemiddel, det er ikke alle typer plast som takler dette. 

Hadde du skulle hatt diesel på kannene hadde jeg sagt kjør på, men bensin.. Da tenker jeg det er bedre å kjøpe kanner beregnet for formålet.

Du har lov til å ha kanner opp til 60 liter. Og du har lov til å frakte inntil 260 liter om gangen. Bør bruke kanner godkjent for bensin.

http://www.sikkerhverdag.no/gass/brennbare-vaesker/frakt-og-oppbevaring-av-bensin/

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Raymond_J skrev 18 minutter siden:

Det med statisk elektrisitet er et bra poeng. Det jeg savner på kanner man får kjøpt, er at de svært sjelden har lufting i bakkant.

Null problem. Du bruker en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Fatpumpe/Pr407779000

Fantastisk value for money. Tømmer en slik 25 liters dunk på rundt minuttet. Og ingen søling og ikke tungt. Å helle fra en 25 liter dunk er svinetungt uansett om man har lufting eller ei.

Redigert av Joltus (see edit history)

Jeg synes kannene fra Scepter har en latterlig dårlig patent, det at helletuten sitter inni lokket. Har du full tank så er hele røret fullt av drivstoff når du tar det ut, og det lager bare masse klin. Jeg har en til diesel, og det er helt umulig å bruke den uten å stinke diesel etterpå.

Redigert av Bertramsen (see edit history)

Har en variant av denne, tror jeg kjøpte den på Statoil i sin tid. Denne er fra verktøy.no og ser it til å kun leveres med kanne, svinedyr.

Anywayhow, bruker 20+ sek på 20L fra Jerrykanne.

JK kan være smått upraktisk til båtbruk enkelte ganger men denne tuten er i hvertfall bra i kombo med JK.

184225.jpg

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Joltus skrev 29 minutter siden:

Fantastisk value for money. Tømmer en slik 25 liters dunk på rundt minuttet. Og ingen søling og ikke tungt. Å helle fra en 25 liter dunk er svinetungt uansett om man har lufting eller ei.

Hvordan virker den? Hevert? Må du ha kanna høyere enn påfyllingshullet?

Dengang jeg hadde bensinbåt brukte jeg 25 liters kanner vi hadde fått konsentrert spylervæske i på jobb.

Hadde seks stk bak i Caravella og fylte på søndag når det var billigst.

Hadde tatt med en ekstra kork som jeg laget to hull i, akkuratt store nok til å stappe hageslange igjennom. Den ene slangen var lang nok til å nå bunn i kanna og ned i tankfyllingen i andre enden. Den andre slangen var tredd såvidt igjennom korken, og stakk ca 40 cm opp fra korken. Denne slangekorken brukte jeg kun ved fylling til båten. Stappet den lange slangen ned i påfyllingen, satte kanna litt høyt og blåste trykk i kanna med den korte slangen. Dette satte igang hevert funksjonen, og bensinen rant fint av seg selv fra kanna og til båten. Når kanna var tom, byttet jeg korken over på neste og blåste trykk igjen. På den måten hadde jeg gratis kanner med fyllesystem i flere år...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

er på en øy i havet og har ( først under litt tvil) brukt 20 - 25 liters plast dunker som det originalt har vært fritids parafin i.

oppbevarer de i naustet og fyller over i båten etter hvert.

Men har kun 40 hesters firetakter påhenger så det blir ikke så mye styr.

motivet er ikke å spare penger  men det er mer praktisk ,  når vi er på land og ta bilen og kjøre en liten tur til bensinstasjon og fylle der.

• 2 uker senere...

Har god erfaring med Trioplast sine 20l kanner. Torshov bilrekvisita solgte dem tidligere, men nå har de byttet til en annen kanne uten lufting.

https://www.xn--verkty-fya.no/bensinkanne-20l-rod-plast

Sannsynligvis har Martime disse kannene også, de har kanner de kaller Trio, men de viser en mindre variant på bildet så det er ikke mulig å avgjøre fra nettsidene deres om det er riktig type. 

Raymond_J skrev On ‎10‎.‎09‎.‎2017 at 16.24:

Har tilgang til 20 og 25 L plastkanner på jobben. Brukt til div. avfettingsprodukter. Er dette fullstendig fy skam, eller er det bare å kjøre på? Det er ikke snakk om å oppbevare bensin, bare fylle for så å helle rett på båt. Selvfølgelig grundig rengjort før bruk.

Er det en eller annen form for standard på lokkene på disse? Om det blir aktuelt skulle jeg hatt tak i et lokk med tut for påsetting av slange.

Har brukt slike plastkanner i mange år, også til lagring av bensin.

Pleier å ikke fylle de helt fulle, så de er lettere å helle ut av, da med trakt på tankpåfylling.

Har aldri hatt problemer med det (ennå).:thumbsup:

abbor skrev for 1 time siden:

Har god erfaring med Trioplast sine 20l kanner. Torshov bilrekvisita solgte dem tidligere, men nå har de byttet til en annen kanne uten lufting.

https://www.xn--verkty-fya.no/bensinkanne-20l-rod-plast

Sannsynligvis har Martime disse kannene også, de har kanner de kaller Trio, men de viser en mindre variant på bildet så det er ikke mulig å avgjøre fra nettsidene deres om det er riktig type. 

Jeg kjøpte tilsvarende kanner på Felleskjøpet.

Jeg bruker forresten en antistatisk slange beregnet på bensin som jeg har montert på helletuten med slangeklemmer. Stikker slangen nedi hullet og heller på. Da slipper jeg å risikere å søle. Med utluftingen bakpå renner innholdet ned på null komma niks.

Pleier å fylle opp med ca 15-20 liter på hver 25 liters kanne.

Lettere å helle over på tanken, og lettere å bære når kannene ikke er for fulle og tunge.

Eventuelle vann og såperester på kanna skiller seg fort fra bensinen og legger seg homogent på bunnen av kanna.

Slik at det er lett å se skillet, og separere det bort.:thumbsup:

-mvh Karl Johan N.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Joltus skrev On 10.9.2017 at 21.38:

Jeg bruker samme løsning etter å ha testet en del forskjellige ræva hevert løsninger, jeg har kappet hovedrøret slik at det passer bedre i de fleste vanlige kanner siden jeg sjelden tapper fra fat. Nå kan jeg beholde fiskebollearmene mine. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...