Jump to content

Skru til med 45 Nm med fastnøkkel. Ca hvor mye håndmakt?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg bytter pakning mellom turboen og eksosmanifolden. Den nye pakningen skal skrus til med 45 Nm.

Men det er helt umulig å komme til med momentarm. I det hele tatt kommer jeg kun til med fastnøkkel. Mine er ca 20 cm lange.

Røffelig:

45 Nm tilsvarer vel 45 kg på 1 meters momentarm? Dermed 90 kg på 0,5 meter, og 180 kg på 0,25 meter?

Stemmer dette? Har ikke regnet på slikt på 20 år og er veeeeldig rusten på dette...

Så med andre ord: Dra til alt jeg klarer? (Med 20 cm fastnøkkel?

(er en TMD40A - selv om det sikkert ikke betyr noe)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dette er en ren stålpakning med gummi der kjølevannet går.

Gammel pakning er en slik stålarmert "glassfiber pakning". Minner meg ikke helt om asbest heller. På gammel pakning er det ingen gummi, kun "stålkant" rundt der hullene i pakningen er.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

45 Nm tilsvarer vel 45 kg på 1 meters momentarm?

Så med andre ord: Dra til alt jeg klarer? (Med 20 cm fastnøkkel?

45 nm er vel  ikke 45 kg, men ca 4,5 kg.

45 nm er etter min mening hard tiltrekking med fastnøkkel, men ikke alt du kan.

Avhenger av hvor sterk du er.:thumbsup:

Har du tilgang på momentnøkkel, kan du sette en bolt i stikka og øve på å dra en mutter til 45 nm.

Da har du momentet "i handa".:thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)

Da tar rengjør jeg bare godt med smergelpapir med rett kloss, og strammer til jevn rundt. Skal bare være tett. Med 20 cm fastnøkkel i trange rom klarer jeg ikke å knekke bolt med mindre den er veldig svak... Stikkordet er vel at det skal trekkes jevnt. Tett er tett. 

Skiftet samme eksospakning på min KAMD43P for 2 år siden. Lurte på det samme som deg... Erfaring utifra 40nm med momentnøkkel på stramming av kilereimer var vanskelig å overføre til en mye kortere fastnøkkel på et trangt sted. Samtidig som man skal dra til jevnt i kryss for de 4 boltene. 

Endte opp med å dra til ganske hardt med fastnøkkel, men generelt triks er å kjenne etter når man plutselig må begynne å dra til hardt for skru mer. Da begynner momentet å dra på seg fort. 40nm er ikke all verden. Hjulbolter på bilen er feks ca 110nm-130nm.

Kunne gjort det, men for mye styr når det er "langt" hjem og skikkelig regnvær i tillegg til veldig tidsbegrensning. 

Endte opp med å rengjøre anleggsflatene med smergelpapir etc, prøve pakning, og til slutt skru til med håndmakt. Måtte skru med venstre der det var vanskeligst å komme til, så skrudde med venstre på alle fire mutterne. Skrudde til magefølelse sa "godt nok". 

I og med at anleggsflatene så veldig rette og fine ut, så regner jeg med at måten jeg gjorde det på holder.

Fikk ikke prøvekjørt, igjen pga for lite tid. Regner med at det er bra nå. Får prøve på tirsdag tidligst.

Jepp, var det samme jeg gjorde. Flott at dere skriver det. Jeg har aldri hatt momentmåler i fastnøkkel. Har aldri sett det heller.

Den sitter i alle fall på plass nå, og blir vel prøvekjørt i morgen. :thumbsup:

Er det ikke tett mellom eksos og kjølevannet nå, så sitter problemet et annet sted... (Har ikke mye lyst til å bytte toppakning.)

pberg skrev 44 minutter siden:

Høres ut som ca 4,5 på oomphs-skala for tiltrekking. Ikke het til hhnngghhh som stort sett er for muttere på over 30mm. :-)

Husket en gang jeg skulle montere sammen flensboltene på et Finnøygear med 400mm aksling på en brønnbåt jeg va maskinist på. Fant ingen moment i manualen, så jeg ringte til Finnøy for å høre hvilket moment jeg skulle trekke desse boltene med. Svaret jeg fikk da var å bruke ei skikkelig latmannsarm og dra til, helt til jeg kjente skitlukta, og så dra litt til. Da var momentet perfekt.

Redigert av bellen (see edit history)
Grand Banks jr skrev for 16 timer siden:

Jepp, var det samme jeg gjorde. Flott at dere skriver det. Jeg har aldri hatt momentmåler i fastnøkkel. Har aldri sett det heller.

Den sitter i alle fall på plass nå, og blir vel prøvekjørt i morgen. :thumbsup:

Er det ikke tett mellom eksos og kjølevannet nå, så sitter problemet et annet sted... (Har ikke mye lyst til å bytte toppakning.)

Jeg er en av de som ALLTID bruker moment når jeg trekker bolter på motorer. Men det har også litt med å gjøre at jeg jobber med flenser og pakninger til daglig. Trekker man boltene for hard til så flater man pakningen og den mister sin funksjon. Stål mot stål blir jo tett om man trekker hardt nok til. Men begrenser levetid og man risikerer å strekke gjengene på boltene. "Fastnøkkel" til moment finnes i alle størrelser. (Populært kallt "kråkefot"). Se link: http://kcl.no/ks-tools/torque/

Men går som regel bra å trekke uten moment om man bruker sunt folkevett og trekker så jevnt som mulig.

Se der ja.

Men her hadde jeg ikke mer enn maks 25-30 cm til rådighet sidelengs for mutter, og kunne ikke skru lenger enn at det akkurat gikk med fastnøkkel. Konmer man til med "kråkefot" da?

Er jo bare nysgjerrig nå. Gjort er gjort. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...