Jump to content

Spesielle bolter.

Goddis77

Recommended Posts

Withwort?? Withwort gikk ut av prod for en generasjon siden. Tipper det er UNC, eneste forskjell på withwort og UNC er flankevinkelen på gjengene Withwort har 55 grader og UNC har 60grader samt en liten forskjell til, men det gjelder kun 1/2" gjenger som har 12 res 13 gjenger pr tomme

Hvis det er 16x1,5 er det mm fingjenger. UNC gjenger oppgis i tommer og antall gjnger pr tomme i denne størelsen. 16 mm ligger sånn rundt 5/8" diameter

Hvor kjøpe, tja ikke kjent i Hordaland men en god jernvare kan ha dette.

Cato

Motoren min skal i et stativ, og trenger derfor bolter som er lange nok til dette.

Trenger derfor: 16x1,5 whitworth 75-80mm bolter.  Der kan også være at UNC gjenger passer.

Noen som vet hvor jeg kan finne dette? Helst i Hordaland...

<{POST_SNAPBACK}>

Du etterlyser Whitworth 16x1.5, men det tror jeg du skal lete både lenge og forgjeves etter - for Whitworth er tommegjenger. Det du mener er nok 5/8" og det skulle vel ikke være så vanskelig å finne i Bergen? Alle som leverer bolter til oljeindustrien har UNC på lager og for 5/8" går disse to systemene om hverandre.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette er til en GM motor, og der går vel det meste i tommer vil jeg tro.

Leste forsåvidt og at UNC har 60 mens whitworth har 55, så dette vil gå?

Grunnen til at jeg nevner whitworth er at vi målte bolten vi hadde med en whitworth gjengemåler, og da passet den perfekt. Men 5 grader kan en jo ta feil. Det er jo en motor fra '97.

Oljeindustri... hmmm... lurer på om "AK maskin" på Kokstad kan ha dette....

Redigert av outbreak (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...