hawthorne Startet 10.September.2017 Link til dette innlegget Startet 10.September.2017 Har en Askeladden C75 med 250hk. En idiotisk designsvaket gjør at motoren står ganske mye under vann, selv fullt opptiltet. Dette medfører mye groe på undervannshuset, og kan potensielt tette vanninntak etc. Snakket med noen Askeladdenfolk på "Båter i Sjøen" i helgen, og de forstod utmerket godt problemet. Han foreslo en billig mekanisk heis med setback, for å få mer plass. Ser typisk slik ut: Noen som har erfaring med dette? (og ja, jeg er klar over at undervannshuset kan stoffes etc) -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Har ingen erfaring med problemet, men den der fra seastar er da jammen ikke billig i norges land, askeladden som betaler ? Men Legg gjerne ved et bilde av designfeilen slik vi andre kan få sjå.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Solseng Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Har samme problem, og vurderte samme løsning. D.v.s. det finnes 3 ulike varianter. Billigste alternativ er faste (ikke regulerbare plater). Setbacket gjør at motor kan monteres litt høyere enn normalt (hvis det er nok). Mellom der har man manuelle mekaniske setbacklifter. Og dyrest er selvsagt de hydraulisk regulerbare som bl.a. SeaStar-varianten. Ravns Garage fører lifter fra Bobs Machineshop som har vært i den bransjen lenge. Jeg for min del konkluderte vel foreløpig at det kunne bli for baktungt på min båt med både vekt av lift + forskyvning av motor, så det blir å skrubbe lett med oppvaskkost innimellom i stedet. Men ja: Hadde vært fint å sluppet hele problemet. Sitér dette innlegget Link to post
X-Droid Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Interessant løsning, hva snakker vi om i pris? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Lift kan jo også brått gi mer fart og bedre kjøreegenskaper, jeg iriterer meg også over båter som ikke får motoren helt opp, selv om det ikke er mine engang, det er dårlig design rett og slett Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) X-Droid skrev for 2 timer siden: Interessant løsning, hva snakker vi om i pris? Vet ikke prisen på SeaStar. Men denne fra Bobs Machineshop koster f.eks. 14.300,- med 6" (15cm) setback. https://www.ravnsgarage.no/hyd-jack-plate-6-setback-lightweight-max-300-hp- I tillegg må du ha indikator for høyde til rundt 2000,-. https://www.ravnsgarage.no/lift-plate-gauge-white- Jeg antar at SeaStar-liften er en del dyrere, men har en fin memoryfunksjon slik at optimal høyde lett finnes fra gang til gang. Og som Andersb sier: Man kan oppnå litt mer toppfart og litt mindre forbruk da propellen typisk vil skyve mer i fartsretning i stedet for å løfte baugen ved uttrimming. Så det kan være en gunstig løsning på mange måter. Har selv ikke helt forkastet ideen, men jeg må nok flytte litt på batteri for å utligne vektforskyvningen (selvlensing m.m.) i båten. Vi får se etterhvert... Redigert 11.September.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 11.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) De faste/mekaniske koster 3-5.000,-, og det er kun for å få motoren 10-15 cm lengre bak. Har ikke behov for høydejustering. Dermed blir det plass i "brønnen" til å tilte motoren (nesten) helt opp. Askeladden fikset dette problemet på C76. Må nok betale selv, dessverre. Visste om problemet når jeg kjøpte båten. Redigert 11.September.2017 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Titta på seastaren på nett nå, ser ut som veldig bra produkt, generelt har de mye bra, handler du på nett fra usa er det nok vesentlig billigere enn her slik det ser ut, og rundt 12k hjem på døra for en hydraulisk med mva/frakt. 4" bygger ikke veldig mye, såpass lite at jeg vil si lite/ingenting må flyttes, tyngdepunktet og tunge ting har man jo på CG uansett, eller hva? :D :D *host* men seriøst, hadde ikke giddet flytte på ting. som solseng sier, skyv i fartsretning er gunstig, annen propell kan også hjelpe enda mere Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 (redigert) Jeg har en tilsvarende hydraulisk lift med 4" setback fra Bob`s på min 18 fots skjærgårdsjeep m/135hk. Denne sitter nå på sin 3. båt i mitt eie, og kommer til å følge meg ved fremtidige båtbytter også. Jeg opplever kun fordeler med installasjonen. Min båt er også konstruert sånn at jeg ikke ville få undervannshus klar av vannet med bare tilt. Mye grunnet den hydrauliske styringa. Men, enda viktigere synes jeg liften er ved bruk av båten; både for å få optimalt skyv / turtall /drivstoff-forbruk ved marsfart, for å hente ut de siste 3-4 knop på toppfart og ikke minst ved manøvrering i grunt farvann. Jeg har mye bedre kontroll på båten ved kun å heise motoren istedet for å bruke tilten. Jeg ser at det nevnes behov for indikator til liften. Dette kommer selvfølgelig an på den aktuelle båten, men hos meg hvor jeg kan snu på hodet og ha visuell kontakt med liften, har det jeg ikke sett behovet. Ved bruk i fart har du indikator nok ved å høre på motorlyd samt føle på båten. Produktet er etter min mening "et must", og verdt hver eneste krone!! Redigert 12.September.2017 av Smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.