mmosberg
Har tenkt å ha på Alron ved siste fylling før vinteropplag, men har blitt i tvil. Alron har en kondensfjerner-effekt ved at vann blir emulgert inn i dieselen. Dvs at vann transporteres innbakt i dieselen ut av tanken, gjennom vannutskilleren (uten at vannet felles ut) og inn i motorens drivstoffsystem. Dieselpumpe og dyser blir følgelig stående med diesel som inneholder vann vinteren gjennom. Hvis dette vannet kommer i kontakt med metallet i disse komponentene vil korrosjon kunne oppstå. Kan vannet som i utgangspunktet er emulgert inn i dieselen ved hjelp av Alron felles ut igjen i løpet av vinteren slik at dette blir en reell problemstilling? Jeg er først og fremst interessert i å høre fra folk som kan og vet noe om dette.
Sakset fra en annen tråd her på forumet:
"Jeg har uttalt i flere tråder at jeg er skeptisk til bruk av Hammerdown og Alron da disse emulgerer vannet inn i dieselen, men selvsagt bare til en viss grense. Det gjør ikke BioProtect2. Når vannet blir emulgert inn i dieselen, vil det nødvendigvis måtte passere brennstoffpumpe, dyser og andre deler av brennstoffsystmet. Om dette kan føre til korrosjonsskader, skulle jeg likt å vite. Men Alron har likevel også en smørende funksjon i tillegg til sin vannemulgerende egenskap."