Jump to content

Bra eller ikke bra med Alron på tanken før vinteropplag?

mmosberg

Recommended Posts

Har tenkt å ha på Alron ved siste fylling før vinteropplag, men har blitt i tvil. Alron har en kondensfjerner-effekt ved at vann blir emulgert inn i dieselen. Dvs at vann transporteres innbakt i dieselen ut av tanken, gjennom vannutskilleren (uten at vannet felles ut) og inn i motorens drivstoffsystem. Dieselpumpe og dyser blir følgelig stående med diesel som inneholder vann vinteren gjennom. Hvis dette vannet kommer i kontakt med metallet i disse komponentene vil korrosjon kunne oppstå. Kan vannet som i utgangspunktet er emulgert inn i dieselen ved hjelp av Alron felles ut igjen i løpet av vinteren slik at dette blir en reell problemstilling? Jeg er først og fremst interessert i å høre fra folk som kan og vet noe om dette. 

Sakset fra en annen tråd her på forumet:

"Jeg har uttalt i flere tråder at jeg er skeptisk til bruk av Hammerdown og Alron da disse emulgerer vannet inn i dieselen, men selvsagt bare til en viss grense. Det gjør ikke BioProtect2. Når vannet blir emulgert inn i dieselen, vil det nødvendigvis måtte passere brennstoffpumpe, dyser og andre deler av brennstoffsystmet. Om dette kan føre til korrosjonsskader, skulle jeg likt å vite. Men Alron har likevel også en smørende funksjon i tillegg til sin vannemulgerende egenskap."

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Får du vann i dieselpumpen ( uansett årsak) så koster det fort noen titusner i reperasjon til våren. 8-9 md i opplag med påfølgende rust i pumpa.

Noen sverger til å kjøre inn en god blanding med 2T olje før opplag, men om man har CR så går ikke dette.

Vannemulgerende tilsetninger holder neppe på vannet i 8-9 md.

God drenering fra tank og vannutskiller/ filter skal være nok til å holde systemet rent og uten vann.

IKKE fyll på noe som emulgerer vann....

Bruk vinteren til å lage drenering, en fordel med lite disel på  tanken  i tilfelle en oppdager noe som ikke skulle hvert der.

Pumpe    http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffpumpe-8-mm-2000021523/

tank_med_gjennomforinger.gif

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Enig til en viss grad med hanto 1. Men om dette ikke er spesifikk anbefaling fra motorprodusenten, hvorfor i himmelens navn gjøre det? En produsent av båtmotorer vet vel at motorene deres kommer til å bli vinterkonservert i og med at de selger motorer i kalde strøk. Derfor, les bruksanvisningen. Noen ganger har jeg følelsen av at brukere kverker utstyret sitt i beste mening.

På Hulda sin motor står det om trent slik: 'Tilsetninger anbefales ikke. Det eneste som anbefales tilsatt (en gang i blant) er stoffer som dreper bakterievekst i dieselen. Følg anbefalingen på flasken'. Og så kommer det litt om diesel i kalde strøk osv. Men tilsetninger i olje og diesel ut over dette fjerner motorgarantien. Dette siste er ikke relevant for Hulda, i og med at motoren er 35 år gammel. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...