mmosberg Startet 10.September.2017 Link til dette innlegget Startet 10.September.2017 (redigert) Har tenkt å ha på Alron ved siste fylling før vinteropplag, men har blitt i tvil. Alron har en kondensfjerner-effekt ved at vann blir emulgert inn i dieselen. Dvs at vann transporteres innbakt i dieselen ut av tanken, gjennom vannutskilleren (uten at vannet felles ut) og inn i motorens drivstoffsystem. Dieselpumpe og dyser blir følgelig stående med diesel som inneholder vann vinteren gjennom. Hvis dette vannet kommer i kontakt med metallet i disse komponentene vil korrosjon kunne oppstå. Kan vannet som i utgangspunktet er emulgert inn i dieselen ved hjelp av Alron felles ut igjen i løpet av vinteren slik at dette blir en reell problemstilling? Jeg er først og fremst interessert i å høre fra folk som kan og vet noe om dette. Sakset fra en annen tråd her på forumet: "Jeg har uttalt i flere tråder at jeg er skeptisk til bruk av Hammerdown og Alron da disse emulgerer vannet inn i dieselen, men selvsagt bare til en viss grense. Det gjør ikke BioProtect2. Når vannet blir emulgert inn i dieselen, vil det nødvendigvis måtte passere brennstoffpumpe, dyser og andre deler av brennstoffsystmet. Om dette kan føre til korrosjonsskader, skulle jeg likt å vite. Men Alron har likevel også en smørende funksjon i tillegg til sin vannemulgerende egenskap." Redigert 10.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Jeg ville ikke fylt Alron på tanken før vinteropplag. Som du sier, så kan vann bli stående i dieselsystemet i motoren og ødelegge dette i løpet av vinteren. Fyll tanken helt opp, så har du eliminert så godt som mulig for å få kondens på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Gi blaffen. La dieselen være ren for tilsetninger. Ved paranoia, sjekk om det er vann i vannutskilleren. Hvis så, kjør en skvett ren diesel gjennom motoren. Om tanken er klissfull, halvfull, halvtom eller heltørr, spiller ingen rolle. Kondens er urban myth, som blomstrer hver høst. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Hvor kommer vannet fra som gir grobunn for dieseldyr? Er det forurenset diesel fra marinaene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Fra lekkasjer og tankanlegg på land. Søk på forumet her. Masse lesestoff om kondens i diesel. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Får du vann i dieselpumpen ( uansett årsak) så koster det fort noen titusner i reperasjon til våren. 8-9 md i opplag med påfølgende rust i pumpa. Noen sverger til å kjøre inn en god blanding med 2T olje før opplag, men om man har CR så går ikke dette. Vannemulgerende tilsetninger holder neppe på vannet i 8-9 md. God drenering fra tank og vannutskiller/ filter skal være nok til å holde systemet rent og uten vann. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) IKKE fyll på noe som emulgerer vann.... Bruk vinteren til å lage drenering, en fordel med lite disel på tanken i tilfelle en oppdager noe som ikke skulle hvert der. Pumpe http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffpumpe-8-mm-2000021523/ Redigert 11.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mmosberg Svart 11.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Hva med litt 2-takt olje på siste fylling før vinteropplag. Feks 3 liter 2-takt olje på 520 liter diesel? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
hanto1 Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Angående 2T olje er det bare og skru ut dieselfilteret og tilføre en skvett, deretter montere og ta en oppstart/ la motoren svive noen minutter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Enig til en viss grad med hanto 1. Men om dette ikke er spesifikk anbefaling fra motorprodusenten, hvorfor i himmelens navn gjøre det? En produsent av båtmotorer vet vel at motorene deres kommer til å bli vinterkonservert i og med at de selger motorer i kalde strøk. Derfor, les bruksanvisningen. Noen ganger har jeg følelsen av at brukere kverker utstyret sitt i beste mening. På Hulda sin motor står det om trent slik: 'Tilsetninger anbefales ikke. Det eneste som anbefales tilsatt (en gang i blant) er stoffer som dreper bakterievekst i dieselen. Følg anbefalingen på flasken'. Og så kommer det litt om diesel i kalde strøk osv. Men tilsetninger i olje og diesel ut over dette fjerner motorgarantien. Dette siste er ikke relevant for Hulda, i og med at motoren er 35 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 11.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Hulda. Diesel anno 2017 er vel ikke samme som anno 2003? Jeg tenker bortfall av svovel som hadde gode smøreegenskaper. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Hulda Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 De egenskapene der er mer enn kompensert i moderne diesel. Sjekk med Volvo som måtte bite i dysegresset. Dieselanlegget mitt har gått nesten 1000 timer siden sist jeg gjorde noe spesielt. Aggregatet har gått 600 timer etter samme oppskrift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.