TICORA Startet 11.September.2017 Link til dette innlegget Startet 11.September.2017 Planlegger å ha båten på sjøen i vinter, i Drøbak. Tenker å bruke den så mye som mulig ut oktober men deretter legge den i ro for vinteren. Har strøm tilgjengelig bortsett fra i ca 1 mnd da det skal jobbes på brygga og skiftes ut deler av anlegget. Tenker følgende forberedelser: - tømme alle vanntanket - avfukter i båt og motorrom - varme for å holde mer enn null grader i båt og motorrom. ( vanskelig å løse i mnd uten strøm) Hva ellers bør jeg tenke på? Hva slags kalesje bør brukes? Spesialsydd eller en standard type? Bør seil tas av? Håpet på gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Jeg har avfukter i båten og tar seilene ned i båten en tørr periode og avfukter de ordentlig der. Husk å stenge av alt lufting. Når kulda legger seg er det ikke noen særlig mening i å la avfukter går lengre da lufta blir knusktørr av seg selv, då åpner jeg ventiler osv igjen. Ang. motoren så har du jo kjøleveske/frostveske på ferskvannsiden fra før. Spørs hvor kaldt du forventer det blir osv men jeg pleier å legge en varmekabel rundt sjøvannsinntaket som står rett i forkant av motor i selve motor- rommet. Da holder det også lunk på blokka. Tror uansett det skal veldig mye til før det kan bli så kaldt i motorromet at saltvann i saltvannsdelen kan fryse. Men ville hatt en frostvakt eller tilsvarende i tilfelle/rottefelle. Uten strøm tilgjengelig ville jeg kjørt frostveske gjennom på sjøvannsiden også. Særlig om båten skal ligge flere mnd uten å bli brukt. Om det kun er snakk om kortere tid uten bruk blir det jo upraktisk. Et alternativ kan jo også være regelmessig oppstart og kjøring av motor gjennom vinteren. Men da må en kjøre den med belasting i fortøyningene og ikke bare la den hakle halvvarm på tomgang i kulda. Jeg har også en varmekabel rundt resten av skroggjennomføringene (har de samlet under en benk). Men har til gode å måtte slå den på. Har ikke vært i nærheten av kaldt nok. -- Ang kalesje. Gå rundt i din havn og smugtitt litt på andre løsninger og se hva du tror kan passe til din båt. Selv dekker jeg som regel bare til bak masta og ut over overbygget/cockpit sånn at jeg kan gå på ripa/rekka. Men da ligger jeg på en "ren" plass uten mye dritt i lufta og uten noe særlig snø (Østfold). Lå i Oslo en vinter og der var det mye møkk i lufta så båten så ut som et helvete etter en vinter. -- Er ikke noe stort poeng i å holde null grader eller varme i båten så lenge motor, toalett, vann osv er frostsikret. Det vil uansett være en del varmere nedi båten iom at den drar varme fra sjøen. Men det kan jo være komfortabelt om du er mye i båten da.. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Veldig mange gode råd, tusen takk. Hva slags varmekabel er det du benytter? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) en slik kan brukes: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/frostvakter/frostsikringskabel-417049/ eller http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/frostvakter/frostvakt-til-takrenne-417025/ Redigert 11.September.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) Husker ikke hvor jeg kjøpte men kjøpte med lavest mulig strømtrekk. Ikke noe poeng å bruke mye strøm på dette. Kan Evt dekke til med noen gamle håndklær i tillegg hvis du skal ha rundt skroggjennomføringene. Uten strøm kan du helle frostvæske i ventilene. Redigert 11.September.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Vanlig for Hulda. Plastsekk over kompasset. Plast over skyveluken. Dekke over forluken. Inne i båten: Panelovn, 250 W, i motorrom på laveste nivå. Vifteovn i salongen på laveste nivå. Tømmer tanken til luftavfukteren. Slår av strømmen til ferskvannspumpen og åpner vannkranene slik at vannet renner tilbake til tank. En skvett eddik i toalettet. Og da kan jeg ikke komme på mer. Slik har det vært de siste 17 årene. Med unntak av to vintre der båten har vært på land. Da blir motorene konservert sammen med toalettet og ferskvannstanken tømt. Seilene er de samme som har vært på båten siden den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) her er min huskeliste for høst/vårklargjøring av seilbåt: Båten legges med hekk inn, doble fortøyninger og ekstra fendere.Ta av vindfløy i toppen av mast Seil, lazybag, trekk til sprayhood tas av og tas med hjem, spiler lagres om bord Fall trekkes helt inn i masta vha trekksnor (pass på at det ikke blir surr….) Alt løst utstyr utvendig tas av (sikkerhetsliner, blokker, kastebøye, +++) Ta av manntau/rekkestøtter Sett opp stativ, presenning, vannkanner (tau for festing). * Trenger skrutrekker, spennbånd, beskyttelse for feste av rekkestøtter… Tømme ferskvannsopplegg om bord. * VVtank lar seg ikke tømme helt, så frostvakt kan være nødvendig, evt tilsette antifrys… * utvendig dusj demonteres og vann blåses ut Erstatt hastighetslogg med blindplugg Frostsikre alle skroggjennomføringer (toalett, dusj, vasker, løygang og fallboks, lensepumpe, kjølsvin Skifte olje og dieselfilter, ny motorolje, sjekk frostvæske på motor Tørking og lufting av skap, tøy osv. Tøm for mat, drikke og annet som kan fryse Ta hjem all båtpolish, voks osv som kan fryse Ta hjem alt som kan fryse (toalettsaker, solkrem osv). Utstyr man kan trenge til vinteropplag: Oljetømmer Vannsuger Kompressor, luftslange Antifrys Olje og dieselfilter Motorolje Glykol for skroggjennomføringer Stativ, presenning, vannkanner, tropper, tau, skrutrekker, skruer, Vår Høytrykkspyler Poleringsmaskin kjemikalier Redigert 11.September.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Framtia skrev 41 minutter siden: her er min huskeliste for høst/vårklargjøring av seilbåt: Båten legges med hekk inn, doble fortøyninger og ekstra fendere.Ta av vindfløy i toppen av mast Seil, lazybag, trekk til sprayhood tas av og tas med hjem, spiler lagres om bord Fall trekkes helt inn i masta vha trekksnor (pass på at det ikke blir surr….) Alt løst utstyr utvendig tas av (sikkerhetsliner, blokker, kastebøye, +++) Ta av manntau/rekkestøtter Sett opp stativ, presenning, vannkanner (tau for festing). * Trenger skrutrekker, spennbånd, beskyttelse for feste av rekkestøtter… Tømme ferskvannsopplegg om bord. * VVtank lar seg ikke tømme helt, så frostvakt kan være nødvendig, evt tilsette antifrys… * utvendig dusj demonteres og vann blåses ut Erstatt hastighetslogg med blindplugg Frostsikre alle skroggjennomføringer (toalett, dusj, vasker, løygang og fallboks, lensepumpe, kjølsvin Skifte olje og dieselfilter, ny motorolje, sjekk frostvæske på motor Tørking og lufting av skap, tøy osv. Tøm for mat, drikke og annet som kan fryse Ta hjem all båtpolish, voks osv som kan fryse Ta hjem alt som kan fryse (toalettsaker, solkrem osv). Utstyr man kan trenge til vinteropplag: Oljetømmer Vannsuger Kompressor, luftslange Antifrys Olje og dieselfilter Motorolje Glykol for skroggjennomføringer Stativ, presenning, vannkanner, tropper, tau, skrutrekker, skruer, Vår Høytrykkspyler Poleringsmaskin kjemikalier Se der ja, den kan jeg skrive ut for avhuking og signering ;-) Et par varianter har jeg. Tekstiler som er møkkete eller trenger reparasjon tar jeg jeg hjem, resten blir i båten. Har aldri hatt behov for å blåse vann ut av vann- anlegget, og aldri hatt noe problem med det. Varmtvannstanken "bare" tømmes og så lar jeg ventilen stå åpen gjennom vinteren. Og så løsner jeg slangene på hver side av høytrykkpumpa. Slår frostveske i slukene i vaskene og åpner ventil til jeg ser at de renner ut. Stenger midt i "strømmen". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 (redigert) Inspirert av Framtia sin liste: Sjekkliste vinteropplag på sjøen Utvendig Båten legges med hekk inn, Doble fortøyninger Ekstra fendere. Ta av vindfløy i toppen av mast Demontere seil, lazybag Trekk til sprayhood tas av og tas med hjem Spiler lagres om bord Fall trekkes helt inn i masta vha trekksnor (pass på at det ikke blir surr….) Alt løst utstyr utvendig tas av (sikkerhetsliner, blokker, kastebøye, +++) Ta av manntau/rekkestøtter Sett opp stativ Presenning Vannkanner Skrutrekker Spennbånd Beskyttelse for feste av rekkestøtter Tømme ferskvannsopplegg om bord VVtank lar seg ikke tømme helt, så frostvakt kan være nødvendig, evt tilsette antifrys… Utvendig dusj demonteres og vann blåses ut Erstatt hastighetslogg med blindplugg Frostsikre alle skroggjennomføringer (toalett, dusj, vasker, løygang og fallboks, lensepumpe, kjølsvin Motor Skifte olje og dieselfilter, Ny motorolje, Sjekk frostvæske på motor Div Tørking og lufting av skap, tøy osv. Tøm for mat, drikke og annet som kan fryse Ta hjem all båtpolish, voks osv som kan fryse Ta hjem alt som kan fryse (toalettsaker, solkrem osv) Utstyr man kan trenge til vinteropplag: Oljetømmer Vannsuger Kompressor, luftslange Antifrys Olje og dieselfilter Motorolje Glykol Stativ Presenning Vannkanner Stropper Tau Skrutrekker Skruer Vår Høytrykkspyler Poleringsmaskin kjemikalier Legg til/fjern punkt etter eget ønske Redigert 11.September.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy1977 Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Super sjekkliste :) Aldri dratt ut hastighetsloggen på vannet før. Blir det mye vannsøl av det? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 (redigert) Går helt fint det. Ha blindpluggen klar, og det kommer inn kanskje en halvliter med vann. Jeg må ta den ut et par ganger i sesongen for å hindre groe, og jeg tar også ut loggen når båten skal løftes. Redigert 12.September.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 12.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Framtia skrev for 16 timer siden: her er min huskeliste for høst/vårklargjøring av seilbåt: Båten legges med hekk inn, doble fortøyninger og ekstra fendere.Ta av vindfløy i toppen av mast Seil, lazybag, trekk til sprayhood tas av og tas med hjem, spiler lagres om bord Fall trekkes helt inn i masta vha trekksnor (pass på at det ikke blir surr….) Alt løst utstyr utvendig tas av (sikkerhetsliner, blokker, kastebøye, +++) Ta av manntau/rekkestøtter Sett opp stativ, presenning, vannkanner (tau for festing). * Trenger skrutrekker, spennbånd, beskyttelse for feste av rekkestøtter… Tømme ferskvannsopplegg om bord. * VVtank lar seg ikke tømme helt, så frostvakt kan være nødvendig, evt tilsette antifrys… * utvendig dusj demonteres og vann blåses ut Erstatt hastighetslogg med blindplugg Frostsikre alle skroggjennomføringer (toalett, dusj, vasker, løygang og fallboks, lensepumpe, kjølsvin Skifte olje og dieselfilter, ny motorolje, sjekk frostvæske på motor Tørking og lufting av skap, tøy osv. Tøm for mat, drikke og annet som kan fryse Ta hjem all båtpolish, voks osv som kan fryse Ta hjem alt som kan fryse (toalettsaker, solkrem osv). Utstyr man kan trenge til vinteropplag: Oljetømmer Vannsuger Kompressor, luftslange Antifrys Olje og dieselfilter Motorolje Glykol for skroggjennomføringer Stativ, presenning, vannkanner, tropper, tau, skrutrekker, skruer, Vår Høytrykkspyler Poleringsmaskin kjemikalier Det var sjekklista si:-). Glimrende. Varmekabel er også bestilt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Med så mye ball, er det ikke like greit å plukke av masten? Det gjorde man før i tiden, dog mest på grunn av lakken. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Fordel å ta av masten år om annet, men jeg kvier meg for å gjøre dette hvert år. Det er alltid en sjanse for at noe blir skadet, og det blir også et behov for å sikre deler i masta fra tyveri. Men mye lettere å lage et godt vintertelt om man tar jobben. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.