LuckyFalls Startet 11.September.2017 Link til dette innlegget Startet 11.September.2017 (redigert) På slutten av sommeren var jeg plaget med en mekanisk styring som tidvis var veldig tung, og som ga klare indikasjoner om at noe var feil i styresnekka. Skrapelyder fra denne, og til tider "satt" den seg, slik at jeg måtte bruke to hender for å kunne styre. Dette problemet kom bare i løpet av noen ukers bruk av båten. Motor ble sjekket at gikk fritt, så da var neste punkt styresnekke evt. wire. Jeg skriver denne "tråden" da jeg fant veldig lite om dette på nett, og alle man spør sier bytt wire. Men problemet lå ikke der. Dette kan være veldig nyttig for de som har båten på vannet og gjerne er i starten av sesongen, da man helst vil slippe å ta båten opp. Jeg byttet min styresnekke etter sommeren, men ble naturligvis nysgjerrig til hva som var feil, så her kommer tekst og bilder om DIY på denne. Først og fremst kan jeg si at dette kan man lett gjøre mens båten er på vannet! Det tar ca. 1 time. Drei rattet fult over mot styrbord, løsne så de to skruene som holder "strømpen" i styresnekka, og drei så ut resten av wire og strømpe ut av styresnekka. Ta så av rattet og "boss", mrk. det sitter en "splint" i et spor på selve akselen, denne må også fjernes for at man skal kunne trekke ut snekka av styrekonsollen. Man kan også la snekka sitte i båten om man ønsker, men det blir noe mer knot å komme til. Ta så av bak lokket ved å ta ut samtlige bolter. Reduksjonsgearet sitter på en aksel i styresnekka, så dette vil da falle ut (Se bilde 3). På (bildet 4) ser man det som beskrives som "Kløtsj" i beskrivelsen av snekka. I realiteten er dette noen "ruller" som er belastet med en bladfjær som igjen gir NFB funksjonen i styresnekka. På (bilde 5) ser man hovedårsaken til problemet, det sorte belegget som har lagt seg i trommelen der rullene ligger an. Alle deler renses godt og smøres godt inn igjen, jeg lot det fettet som var ok, bli igjen i snekka og tilførte litt ekstra marine fett, da denne snekka blir liggende som reserve for min del. Om man skal gjøre det skikkelig, bør alt renses rent. Merk at man også kan "benne" ut bladfjærene litt, om man synes styringen er for tung til vanlig. Disse sitter "poppet" fast, så om man ønsker å fjerne NFB funksjonen, så må man borre ut disse. Som man da ser, er det ukomplisert å gjøre dette selv, ingen deler som spretter ut og blir komplisert å montere igjen. Denne snekka er mekanisk tipp topp i en alder av 12år, trengte bare litt pleie. Håper dette kan være til hjelp for andre som opplever tilsvarende problem. Redigert 11.September.2017 av LuckyFalls (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.