Jump to content

Maks levetid risere på Volvo Penta AQ175A?

hei sveis

Recommended Posts

Hei,

Har en 1983 modell Volvo Penta AQ175A,3,8 liter Chevy V6 motor. Denne har jeg hatt siden 2008 sesongen. Motor er ferskvannskjølt. Jeg har aldri byttet Risere eller manifolder på denne,vet heller ikke hvor gamle de som sitter der er. Båten går i brakkvann stort sett og blir "parkert" på båtplass i en elv,altså kjørt motor i ferskvann før "parkering". Hver vinter jeg har hatt den ,har jeg hatt den innelagret,sugd inn Glykol i varmeveksler og Risere ved vinterlagring. Mitt spørsmål er om man kun må bytte Risere? Eller må man også bytte eksosmanifolder? Må jeg bytte eller kan jeg bare kjøre til det eventuelt blir lekkasje? Er det isåfall fare for at vann går inn i motor? Hvor lenge kan Risere holde egentlig?

Mine holdt i 20 år, nesten. På den ene motoren gikk det bra men ikke på den andre. Da ble det bytte av topplokk også. Etter endt sesong kan du skru løs manifoldene og riserne samlet så ser du lett tilstanden på de når de er ute av båten. Pakningsflatene mellom manifold og riser er utsatt for gjennomtæring fra kjølekanalene, da ser du gjerne at det begynner å komme rustrander nedover manifoldene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...