hei sveis Startet 11.September.2017 Link til dette innlegget Startet 11.September.2017 Hei, Har en 1983 modell Volvo Penta AQ175A,3,8 liter Chevy V6 motor. Denne har jeg hatt siden 2008 sesongen. Motor er ferskvannskjølt. Jeg har aldri byttet Risere eller manifolder på denne,vet heller ikke hvor gamle de som sitter der er. Båten går i brakkvann stort sett og blir "parkert" på båtplass i en elv,altså kjørt motor i ferskvann før "parkering". Hver vinter jeg har hatt den ,har jeg hatt den innelagret,sugd inn Glykol i varmeveksler og Risere ved vinterlagring. Mitt spørsmål er om man kun må bytte Risere? Eller må man også bytte eksosmanifolder? Må jeg bytte eller kan jeg bare kjøre til det eventuelt blir lekkasje? Er det isåfall fare for at vann går inn i motor? Hvor lenge kan Risere holde egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Mine holdt i 20 år, nesten. På den ene motoren gikk det bra men ikke på den andre. Da ble det bytte av topplokk også. Etter endt sesong kan du skru løs manifoldene og riserne samlet så ser du lett tilstanden på de når de er ute av båten. Pakningsflatene mellom manifold og riser er utsatt for gjennomtæring fra kjølekanalene, da ser du gjerne at det begynner å komme rustrander nedover manifoldene. Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 11.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Takker for svar. Har heller aldri renset varmeveksler,men kjører som sagt mest i brakkvann/ferskvann. Er det gambling og bare kjøre på videre? Vil jeg kunne få vann i motor? Alt av kjøling er bra,sjøvannspumpa var ny i 2008 når jeg kjøpte båten. Er det slik at sjøvann også går i eksosmanifolder? Eller kun i Risere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.