Worry II Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 Pequod skrev 30 minutter siden: Endelig en tråd for oss Nidelv-elskere! Jeg ser for meg deg i en sånn som dette etterhvert, Pequod. Hva mener du selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 Worry II skrev for 2 timer siden: Jeg ser for meg deg i en sånn som dette etterhvert, Pequod. Hva mener du selv ? Ikke umulig, men jeg beholder nok 24-foteren noen år til, og da er planen å prøve ut en 26 først. Så får vi se... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 (redigert) Når jeg kom til Arendal i går ble det inntatt en bedre middag bestående av peanøtter og tortilla chips med salsa dip. Det var knakende godt. Så tenkte jeg å sjekke over motor og båt. Det var et toalett blant annet som ikke trakk inn vann. Det ble ordnet ganske lett. Blåste litt i inntaksslangen å monterte igjen. Så kom vannet. Men olja på motor var det verre med. Ca 2 liter hadde funnet veien ned i kjølen. Så da ble det masse leting etter lekkasje. Her på babord bakre motorlabb fant jeg en dam med olje. Også tydelige spor etter olje rett bak denne dammen. Det kan se ut som oljen kommer herfra noe sted. Var vått under denne. Har tørket den ren nå. Startet motor så får vi se om det kommer noe mer herfra. Dette er jo til veivhusutluftingen. Det var også bløtt rett over dette lokket. Er det noen som har kjennskap til lekkasje her på 41a motor Redigert 15.September.2017 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Jeg har lest om 41-motorer som får olje opp av veivhusfilteret. Kan det ha vært det som har skjedd her, eller var oljen lenger til siden? Hvilket turtall lå du mest på i går? På bildene ser det ut som du mest har tøffet i noen få knop. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Jeg har lest om 41-motorer som får olje opp av veivhusfilteret. Kan det ha vært det som har skjedd her, eller var oljen lenger til siden? Hvilket turtall lå du mest på i går? På bildene ser det ut som du mest har tøffet i noen få knop. Oljen kommer opp av veivhusfilteret ja. Men ikke noe tydelig gjennomslag når jeg tar av filteret. Har gått ganske mye på 8 knop. Men også noe på ca 12. Da går jeg med ca 2500 til 3000 rpm. Godt under maks turtall Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Dette har det vært skrevet om før. Her er en tråd for litt drodling, Bjørn: Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Jeg har sjekket gjennomslag i motor. På 2500 rpm ligger toalettpapiret fortsatt i ro oppe på lokket til oljepåfylling. Da kan det ikke være mye gjennomslag. Har video av det. Men får desverre ikke lastet opp den her. . Nå skal jeg skru av bakre deksel til toppdeksel. Sjekke det røret som er nevnt i den tråden. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
dude Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 (redigert) Hei bjørn. Hva,om luftfilter er så tett at det skapes undertrykk via veivhuset og at den slurper opp oljedamp? Vil vel være mest påtagende i turtallsområde før turbo slår inn i så fall. Men der er kanskje en enveisventil på veivhusutluftinga for å hindre venturieeffekt når der passerer mer luft forbi? Om den henger vil problemet være størst ved overtykk. Lykke til. Redigert 15.September.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Kan også være tett veivhusfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 (redigert) Lett å puste gjennom filter. Prøvde å ta munn mot munn ehh filter. det er god gjennomstrømning. Har også lagt papir oppå utlufting der filter er festet. Ikke noe vind der heller Redigert 15.September.2017 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Har motoren vært driftsvarm når du testet? (Har sikkert vært det, men har bare fått med meg at motor må være driftsvarm for at oljen skal ha rett viskositet til å se evt feil.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Motor var ca 80 grader. Beveger meg østover nå. Etter samråd med eier og div mekanikere. Har med litt ekstra olje. Stoppe å peile innimellom gå litt senere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 (redigert) Likte ikke helt det der. Til ny eier, kontakt Ragnar Ringstad, og hør om de kan ha noe formening om hva dette kan være. Det er skummelt på et forum som dette og bare tro om mene noe om hva det kan være. Redigert 15.September.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gill72 Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Har vært i kontakt med Ragnar Ringstad, bekkevold og en vovlvo Penta mekaniker i arendal har vært ombord. Alle kjører tommelen opp Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 @Worry II fint du er bekymret. Det er bra med omsorg. Jeg hadde besøk av den beste Volvo mekaniker på Sørlandet.. Paulsen. Han anbefalte tur. Å sendte med olje i tilfelle. Jeg hadde aldri gjort dette uten jeg følte det var trygt. I tillegg har jeg sjeldent sett sjøen så flat som nå. Jeg ligger ca 2 nm til havs. Må jeg ha assistanse så har RS god tid til å komme. Men det tror jeg Ikke blir nødvendig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 .ikke bekymret for overfarten din, Bjørn. Silkeføre i dag. Mere tanker på at dette er en feil som må utbedres av ny eier. Kanskje i samråd med selger ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Lyngør fyr. Østfold er den retningen Arendal lang der bak Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Napoli Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Går du rett over - eller drar du et stykke oppover kysten først? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
gill72 Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Worry II skrev 13 minutter siden: .ikke bekymret for overfarten din, Bjørn. Silkeføre i dag. Mere tanker på at dette er en feil som må utbedres av ny eier. Kanskje i samråd med selger ? Har en kompis som kjenner en Volvo mekaniker. Fikk beskjed at han kan komme i brygga og fikse problemet Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 gill72 skrev 1 minutt siden: Har en kompis som kjenner en Volvo mekaniker. Fikk beskjed at han kan komme i brygga og fikse problemet Da skal jeg ikke bekymre meg noe mer, gill72. Ønsker dere lykke til med en flott båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Napoli skrev 17 minutter siden: Går du rett over - eller drar du et stykke oppover kysten først? Går parallelt med kysten vil holde meg innenfor dekning med bærbar Vhf. Hadde akkurat kontakt med Tjøme radio for en test Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
gill72 Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Worry II skrev 4 minutter siden: Da skal jeg ikke bekymre meg noe mer, gill72. Ønsker dere lykke til med en flott båt ! Hehe. Hyggelig at folk bryr seg. Var rimelig het i toppen i går da vi fikk greie på skaden. Men er en god del roligere nå. Paulsen hadde vist sagt at det her var en av de bedre 41 motorene han hadde sett, utfra alder. Vi er ganske sikre på hva feilen er og det er hvis en smal sak og fikse Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Bjørn Løvjomås skrev 36 minutter siden: Går parallelt med kysten vil holde meg innenfor dekning med bærbar Vhf. Hadde akkurat kontakt med Tjøme radio for en test Alltid hyggelig å høre Bjørn's vakre se ..... stemme i eteren. ? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2017 Hehe. @Benji. Fortsatt flott utpå. Er litt silketrykk enda. Fylte et par liter på utsiden av Risør Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Wow. Fantastisk "føre"! Godt å høre at det sannsynligvis er en bagatell. God tur videre! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.