Jump to content

Båtfrakt Lindesnes til Fredrikstad Nidelv 28

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Når jeg kom til Arendal i går ble det inntatt en bedre middag bestående av peanøtter og tortilla chips med salsa dip.  Det var knakende godt. 

Så tenkte jeg å sjekke over motor og båt.  Det var et toalett blant annet som ikke trakk inn vann. Det ble ordnet ganske lett. Blåste litt i inntaksslangen å monterte igjen. Så kom vannet. 

Men olja på motor var det verre med. Ca 2 liter hadde funnet veien ned i kjølen.  Så da ble det masse leting etter lekkasje. 

20170914_224930.jpg.bae4396f4fb239b880d3fe84cc598d8f.jpg

Her på babord bakre motorlabb fant jeg en dam med olje. Også tydelige spor etter olje rett bak denne dammen.

20170914_225241.jpg.144ccc8b9eefe4871d336a88b7507b8d.jpg

Det kan se ut som oljen kommer herfra noe sted. Var vått under denne. Har tørket den ren nå. Startet motor så får vi se om det kommer noe mer herfra. Dette er jo til veivhusutluftingen. 

Det var også bløtt rett over dette lokket.

20170914_221653.jpg.d4cb925d02d61c250c3b6275b6a6ad6a.jpg

Er det noen som har kjennskap til lekkasje her på 41a motor

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Jeg har lest om 41-motorer som får olje opp av veivhusfilteret. Kan det ha vært det som har skjedd her, eller var oljen lenger til siden?

Hvilket turtall lå du mest på i går? På bildene ser det ut som du mest har tøffet i noen få knop.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Jeg har lest om 41-motorer som får olje opp av veivhusfilteret. Kan det ha vært det som har skjedd her, eller var oljen lenger til siden?

Hvilket turtall lå du mest på i går? På bildene ser det ut som du mest har tøffet i noen få knop.

Oljen kommer opp av veivhusfilteret ja. Men ikke noe tydelig gjennomslag når jeg tar av filteret. Har gått ganske mye på 8 knop. Men også noe på ca 12. Da går jeg med ca 2500 til 3000 rpm. Godt under maks turtall

Endelig ble det Bobåt

Jeg har sjekket gjennomslag i motor. På 2500 rpm ligger toalettpapiret fortsatt i ro oppe på lokket til oljepåfylling. Da kan det ikke være mye gjennomslag.  Har video av det. Men får desverre ikke lastet opp den her. . Nå skal jeg skru av bakre deksel til toppdeksel.  Sjekke det røret som er nevnt i den tråden.  

Endelig ble det Bobåt

Hei bjørn.

Hva,om luftfilter er så tett at det skapes undertrykk via  veivhuset og at den slurper opp oljedamp?

Vil vel være mest påtagende i turtallsområde  før turbo slår inn i så fall.

Men der er kanskje en enveisventil på veivhusutluftinga for å hindre venturieeffekt når der passerer mer luft forbi? Om den henger vil problemet være størst ved overtykk. 

Lykke til.

Redigert av dude (see edit history)

@Worry II fint du er bekymret. Det er bra med omsorg.  

Jeg hadde besøk av den beste Volvo mekaniker på Sørlandet.. Paulsen.  Han anbefalte tur. Å sendte med olje i tilfelle. 

Jeg hadde aldri gjort dette uten jeg følte det var trygt. I tillegg har jeg sjeldent sett sjøen så flat som nå.  Jeg ligger ca 2 nm til havs. Må jeg ha assistanse så har RS  god tid til å komme. 

Men det tror jeg Ikke blir nødvendig

Endelig ble det Bobåt

Worry II skrev 4 minutter siden:

Da skal jeg ikke bekymre meg noe mer, gill72. Ønsker dere lykke til med en flott båt ! 

Hehe. Hyggelig at folk bryr seg. Var rimelig het i toppen i går da vi fikk greie på skaden. Men er en god del roligere nå. Paulsen hadde vist sagt at det her var en av de bedre 41 motorene han hadde sett, utfra alder. Vi er ganske sikre på hva feilen er og det er hvis en smal sak og fikse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...