Sjøvind Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Ikke min båt på bildene, de er tatt fra Hansvik sine sider. Har powertrim, kjører stort sett med motoren helt inne for å motvirke planingsterskel og gi mykest mulig gange ved marsjfart. Men må trimme litt ut for å få den siste knopen på full gass. Sjelden jeg kjører med toppfart, skroget oppfører seg ikke noe særlig, legger seg over mot babord. GunR skrev 21 minutter siden: Men du kan jo kanskje sette de slik at du klarer å holde overplaningen borte ved å trimme ut motoren? Er det jeg håper på. Med strekkfisk som stag får jeg jo mulighet til å justere de optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 høres jo da ut som at du kan justere planene slik at du til vanlig kan kjøre med mer nøytral trim på motoren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GunR Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Husk, powertrim er til for å brukes. Men det regner jeg med at du gjør.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Hei Sjøvind, har funnet en båt lik din i nabokommunen og eieren har lovet meg prøvetur. Håper å finne en på land også. Takk for fine bilder og en veldig god "bakgrunnsbeskrivelse" alltid nyttig med slike detaljer som gir innsyn. Har du en grov skisse av bunnen på båten sett bakfra slik at du kan vise hvor du planlegger å montere trimplan. I utgangspunktet ville jeg montert de lengst mulig ifra hverandre om dette lar seg gjøre. Om du velger et trimplan som er 25x25 med 3 cm nedbrett så er det min mening at du vil ha litt margin. Men den blir ikke noe å hoppe med :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 montering så langt ut som mulig er jo en grei hovedregel. Men disse båtene er jo litt rundere i "chine" enn mye annet: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
daydream Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Jeg installerte smart tabs på en liten RIB, den planer nå helt ned til 11-12 knop, uten smart tabs måtte den holdes over 15 knop. Toppfarta gikk ned 1-2 knop. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 ivar skrev for 11 timer siden: montering så langt ut som mulig er jo en grei hovedregel. Men disse båtene er jo litt rundere i "chine" enn mye annet: Takk Ivar, det bildet sa jo mer enn tusen ord... Her var det ikke mye skulder. Sjøvind - Anbefaler fortsatt så langt ut til sidene som mulig også for å bedre sidestabilitet i fart. Siden de skal være faste er det lurt å få med seg flest mulig positiver og lage noe som er "safe" og gir minst mulig overraskelser. Drar du ofte båten opp på strand eller stokker i ditt vanlige bruksmønster? da vil både trimplan og nedbrett være uheldig for deg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 mulig løsning som kan kopieres om båten dras opp på stokker: http://nauticusinc.com/pr500/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Er jeg som skal takke her, fantastisk respons! Så for meg å montere de rett innenfor avrundingen, altså så langt ut til sidene som mulig. Skal se om jeg finner et bilde eller klarer å lage en brukbar tegning. Bruker kun båtvogn når jeg tar opp båten, så det er ikke noe problem. dieselfan skrev 11 minutter siden: Siden de skal være faste er det lurt å få med seg flest mulig positiver og lage noe som er "safe" og gir minst mulig overraskelser. Hm, tror ikke jeg skjønte helt hva du mente. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Her sikter jeg til summen av alle egenskaper. Når jeg ser bunnen vil jeg ikke anbefale trimplan som er lengre enn de er brede. Plasserer du trimplanene tett sammen vil båten lettere kunne kaste fra side til side bla pga at du har minikjøl. Rett og slett velge det sikre fremfor løsningene som kan være noe mer uforutsigbare. Håper det ble klarere nå. Flott at du disponerer båtvogn. Det gjør det meste enklere for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Ok, jeg er med. Fant dessverre ingen gode bilder av båten bakfra, men har forsøkt å tegne (med iPhone..) hvor jeg har sett for meg montering. Blir dette for tett sammen? Kan sette de lengre ut, på skrå, men da vil de jo ikke flukte med bunnen hele veien. Får ikke tatt bedre bilder eller fornuftige mål før jeg har tatt opp båten. Det blir nok en liten stund til, satser på litt fiske utover høsten Redigert 20.September.2017 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Skal prøve å få til prøvetur ila helgen. Siden det vel ikke haster så venter jeg med å si min mening til jeg har sett skroget i natura... må være mange her inne som har erfaring med samme eller liknende skrog som kan gi råd ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 jeg tror det blir greit slik du har tegnet inn. En annen ting er monteringshøyden. Med vanlige trimflaps og snart tabs anbefales oftest å montere litt over bunn , slik at det blir mindre vannmotstand når planene er trekt helt opp og båten planer fullt. Her tror jeg de kan monteres mer i flukt med bunnen, siden de vil være i funksjon hele tiden ...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Ser for meg 5 mm over bunn, hva tenkes om det? dieselfan skrev for 9 timer siden: Skal prøve å få til prøvetur ila helgen. Siden det vel ikke haster så venter jeg med å si min mening til jeg har sett skroget i natura... Setter stor pris på ditt engasjement! Ikke forvent deg den store kjøreopplevelsen. Ha gjerne i bakhodet at jeg først og fremst er ute etter å kunne holde båten i plan i lavere hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 ivar skrev for 11 timer siden: jeg tror det blir greit slik du har tegnet inn. Her tror jeg de kan monteres mer i flukt med bunnen, siden de vil være i funksjon hele tiden ...? Helt enig, om den innerste halvdelen ikke har vannkontakt på full fart så er det bare positivt mht vannmotstand. Momentet i trimplanene ligger jo ytterst og ikke innerst. God innfestning er viktig. Plasser gjerne strekkfiskene ca 3/5 deler ut fra akterspeil. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Sjøvind skrev for 2 timer siden: Ser for meg 5 mm over bunn, hva tenkes om det? Setter stor pris på ditt engasjement! Ikke forvent deg den store kjøreopplevelsen. Ha gjerne i bakhodet at jeg først og fremst er ute etter å kunne holde båten i plan i lavere hastighet. 5 mm vil virke fint. Takk for hyggelige ord. Alle hjelper alle her inne har selv fått så mye hjelp at jeg må henge i for å gi litt tilbake. Når det gjelder ditt skrog så har jeg null erfaring og ikke glem at det er nyttig for meg også å se på helt andre skrog enn mine favoritter. Igjen takk for god bakgrunnsinformasjon (noe som altfor mange andre ikke tar seg tid til her inne) dette gjør det så mye mer interessant å forsøke å sette seg inn i din situasjon og ønsker) Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 (redigert) Sjøvind skrev On 14.09.2017 at 22.46: Er det med å holde båten i plan i lavere hastighet som er hovedmålet. Et alternativ til trimplan? Har absolutt ingen kunnskap om produktet, men det loves jo bedre lav-fart egenskaper. I tillegg til bedre drivstoff-økonomi og alt annet. Kanskje noe du kan eksperimentere med selv. Skru en plast, alu eller finerplate i klem under anti-vent platen. Som et enkelt forsøk? Kjenner Redigert 21.September.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 en slik plate vil nok også fungere i slike tilfeller som dette, hvor man oftest kjører med motoren trimmet helt inn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 (redigert) Mulig det ville løst problemet med en slik hydrofoil-sak, men synes liksom det virker litt "jalla". Har lyst å lage noe solid, og ønsker heller ikke å montere noe på motoren. dieselfan skrev On 21. september 2017 at 11.15: Igjen takk for god bakgrunnsinformasjon (noe som altfor mange andre ikke tar seg tid til her inne) dette gjør det så mye mer interessant å forsøke å sette seg inn i din situasjon og ønsker) Her er litt til. Har ikke lyst å knabbe bilder fra finnannonser, så legger inn en link. Se på bilde nr 5: finn.no Redigert 22.September.2017 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Hva er grunnen til at du er så bestemt på faste trimplan? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Hehe, vet ikke om jeg har noen rasjonelle og saklige grunner. Motoriserte trimplan hadde vel vært det beste, men litt råflott ift båtens alder og bruksområde. Dyrt og dessuten komplisert montering. Må innrømme at jeg er litt lunken til smart tabs. Særlig plastutgaven ser skrøpelig ut synes jeg. Den i syrefast ser bedre ut. Og så er jeg litt skeptisk til at de peker såpass bratt nedover under bakking og manøvrering. Men ser jo her at det er mange som er svært fornøyde, så har ikke slått det helt i fra meg. Kommer til å lage de slik at jeg kan bytte ut strekkfiskene med gassdempere fra smart-tab. Ja, og så har jeg jo litt lyst til å lage dem selv da Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 (redigert) Sjøvind skrev for 14 timer siden: ønsker ikke å montere noe på motoren. dieselfan skrev On 21.09.2017 at 11.15: Igjen takk for god bakgrunnsinformasjon Mye god bakgrunnsinformasjon, ja bevare meg vel. Men finner ikke noe om motoren Motorens vekt, moment osv har mye å si, for å gi gode råd. Kanskje du kan løse det med en annen propell? Hvilken motor har du? Redigert 23.September.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 (redigert) Motoren ja, den har nok en del av skylden. Har en Yamaha F60, den veier 114 kg. Sikkert en del mer enn en 50 hk 2-takts som skroget vel opprinnelig ble konstruert for på 80-tallet. Prøver å fordele vekt slik at jeg får det lengst mulig fram, men båten blir likevel noe baktung. Tror propellen er passende, får 5600 omdreininger på toppfart. Motoren er ganske ny, derfor har jeg ikke lyst å borre hull og montere noe på den. Redigert 23.September.2017 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 kunne nok hatt 1" mindre stigning og turtall opp mot 6000 på topp. F60 er vel ca 113 kg, mens 40-50 hesterne på 80-tallet vel lå rundt 80 kg.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ivar, eller andre med Smart-tab: Noen som har mulighet til å ta noen mål? Tenker på plassering av braketter for innfesting av strekkfisk evt gassdemper. Har forstått det slik at demperne har lik lengde på de forskjellige modellene og at det er trykket som er forskjellig. Stemmer det? 1. På selve trimplanet. Hvor langt ut fra akterspeilet sitter festepunktet? 2. På akterspeilet. Hvor langt opp fra trimplanet sitter festepunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.