ivar Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 det får bli når båten tas opp om ikke alt for lenge Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergsholmen Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hei. Dette vil jo variere fra båt til båt. Men aktuatoren er 10" (tommer) lang, som standard. Du kan jo lese litt i monteringsanvisningen, trur det sammen med å vite standard lengde på aktuator hjelper mest. Aktuatorer koster 779,-stk hos Maritim. Komplett sett med SX (kompositt) koster 1599,- Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
ivar Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 .. og det følger med en papirmal i eska, som man holder langs bunnen for å få passende vinkel på planene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergsholmen Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Heilt riktig. Hadde Smart tabs på min forrige båt, 15 fot med tung 90hk. Disse fungerte utmerket for meg, hadde og mulighet for å vippe det opp når båten skulle på trallen, og vis eg var på flat sjø og kun ville ha farten (den var der nok av?) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Sjøvind Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Bergsholmen skrev for 3 timer siden: Hei. Dette vil jo variere fra båt til båt. Men aktuatoren er 10" (tommer) lang, som standard. Du kan jo lese litt i monteringsanvisningen, trur det sammen med å vite standard lengde på aktuator hjelper mest. Takk for tipset! Fant resten av monteringsanvisningen her nauticusinc.com. Når den tid kommer lager jeg en tilsvarende mal og monterer festet på akterspeilet 10 tommer fra festet på trimplanet. Bergsholmen skrev for 3 timer siden: Aktuatorer koster 779,-stk hos Maritim. Komplett sett med SX (kompositt) koster 1599,- Joda, det er neppe god butikk å lage smart-tabs selv. Men husk at det kun er en reserveløsning. Håpet er at faste trimplan kombinert med aktiv bruk av powertrim skal gi nok effekt. ivar skrev for 3 timer siden: det får bli når båten tas opp om ikke alt for lenge Ingen fare, langtidsprosjekt dette her Er særlig målene på selve plata som er interessant ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 4.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 (redigert) Har laget til noen greier som jeg håper skal funke. Ble 26x26 cm pluss 3 cm nedbrett. Innfestingen blir plassert ca 3/5 bakover som foreskrevet av Dieselfan. Hvorfor aluminium? Hadde liggende noen plater, skal være sjøvannsbestandig legering (kapp fra verftsindustri). Og så er det jo lett å kappe og bore i. Gikk til et plateverksted med ferdig kappede plater og fikk hjelp til å bukke. Ble noen sprekker (aluminiumen var ganske kald), men den snille mannen la en sveis over dette. Men da melder det seg jo en ny problemstilling; hvordan korrosjonsbeskytte? Tenkte å coate med noen strøk med epoksyprimer, men klarer vel ikke å unngå at skruene gnager seg gjennom primeren noen steder. Så må vel få på noen sinkanoder. Er det vilkårlig hvor disse plasseres, så lenge de får god kontakt med metallet? Redigert 4.Januar.2018 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 (redigert) Tenkte jeg skulle oppdatere litt, siden det var en del interesse for denne tråden i høst. Her er platene mattet ned, og har fått seg et par strøk epoksyprimer. Smurt med bunnstoff som er kompatibelt med aluminium. Braketter på selve flapsen er laget av aluminium vinkelprofil, fritt etter smart-tabs design. Funderte en del på innfesting på akterspeil, endte opp med holdere for gassdempere (største enkeltinvesterting). Måtte bore opp ene hullet på strekkfisken for at den skulle passe fint. Montert med hengsler i syrefast, sinkanoder og det hele. Undersiden er 5 mm over skrogbunn. I bakkant på nivå med skrogbunn, altså heller flapsene noen få grader nedover. Redigert 11.Mai.2018 av Sjøvind Bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 11.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2018 Fått meg et par testturer denne uka. Båten er ikke forvandlet til en Goldfish eller noe, men kjørekomforten er definitivt bedret. Siste turen i høst hadde jeg litt fokus på trim, toppfart og turtall. Klarte da 28 knop, 5800 rpm. Har mistet en knop og 100 rpm på topp etter at flapsene kom på. Men det er det verdt. Planingsterskelen er så og si borte. Klarer nå å holde båten i jevn fart i hele registeret. Antydning til overplaning når jeg kommer over 22-23 knop, men det hjelper å trimme motoren ut. Skorget trives uansett best i hastigheter under dette, i hvert fall når det er noe sjø. Føler at båten går mye mykere i sjøen. Anbefaler herved trimplan til alle Hansvikeiere Tusen takk for alle bidrag i denne tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Bitteliten skrev On 13.9.2017 at 9.48: smart tabs er første jeg tenkte på. Jeg har bra erfaring med de. om du vil ha fast installasjon ville jeg lagd en interceptor løsning i stedet. Hva er interceptor? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Spennende prosjekt! @Jannmar, se ca 1 minutt ut i denne videoen for forklaring på hva interceptor er. Det er små finner som kommer ned i vannet rett bak båten. De går rett ned, og ikke bakover som tradisjonelle flaps. De bygger opp et trykk av vann som gjør at man får samme effekt som med tradisjonelle flaps. De virker forskjellig, men har samme effekt. Så kan jo fagfolk si at de bruker forskjellig fysikk, men resultatet er noe av det samme. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Interceptor kan også være faste. RS Sundt klassen har det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Hei alle, har lest tråden da jeg leser meg opp litt på smart tabs. Har nytt ekkolodd jeg skal montere når snøen forsvinner fra kalde nord på min 18ft Cutter profisher 180. Vil smart tabs "forurense" bildet på ekkolodd om den giveren(dingsen i vannet) står nær en tab? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Dette vil nok @Team Colibri eller @abbor kunne svare på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjølsøkk Svart 26.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2021 Sendte mail til Maritim. De sa Smart tabs mest sannsynlig vil kludre litt for hekkgiveren, så da sparte jeg de pengene. Fesk først. :-D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.