Jump to content

Faste trimplan på Hansvik 18 fot - vil de holde båten i plan i lavere fart?


Sjøvind

Recommended Posts

Hei.

Dette vil jo variere fra båt til båt.

Men aktuatoren er 10" (tommer) lang, som standard.

 

Du kan jo lese litt i monteringsanvisningen, trur det sammen med å vite standard lengde på aktuator hjelper mest.

 

New_Install_Manual.pdf

Aktuatorer koster 779,-stk hos Maritim.

Komplett sett med SX (kompositt) koster 1599,-

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Heilt riktig.

Hadde Smart tabs på min forrige båt, 15 fot med tung 90hk. 

Disse fungerte utmerket for meg, hadde og mulighet for å vippe det opp når båten skulle på trallen, og vis eg var på flat sjø og kun ville ha farten (den var der nok av?)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

 

Bergsholmen skrev for 3 timer siden:

Hei.

Dette vil jo variere fra båt til båt.

Men aktuatoren er 10" (tommer) lang, som standard.

 

Du kan jo lese litt i monteringsanvisningen, trur det sammen med å vite standard lengde på aktuator hjelper mest.

Takk for tipset! Fant resten av monteringsanvisningen her nauticusinc.com. Når den tid kommer lager jeg en tilsvarende mal og monterer festet på akterspeilet 10 tommer fra festet på trimplanet.

 

Bergsholmen skrev for 3 timer siden:

Aktuatorer koster 779,-stk hos Maritim.

Komplett sett med SX (kompositt) koster 1599,-

Joda, det er neppe god butikk å lage smart-tabs selv. Men husk at det kun er en reserveløsning. Håpet er at faste trimplan kombinert med aktiv bruk av powertrim skal gi nok effekt.

 

ivar skrev for 3 timer siden:

det får bli når båten tas opp om ikke alt for lenge :smiley:

Ingen fare, langtidsprosjekt dette her:smiley: Er særlig målene på selve plata som er interessant ser jeg.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Har laget til noen greier som jeg håper skal funke. Ble 26x26 cm pluss 3 cm nedbrett. Innfestingen blir plassert ca 3/5 bakover som foreskrevet av Dieselfan.

 

IMG_2646.JPG.ab7b926fcf9024dc63e8371172441acb.JPG

 

Hvorfor aluminium? Hadde liggende noen plater, skal være sjøvannsbestandig legering (kapp fra verftsindustri). Og så er det jo lett å kappe og bore i. Gikk til et plateverksted med ferdig kappede plater og fikk hjelp til å bukke. Ble noen sprekker (aluminiumen var ganske kald), men den snille mannen la en sveis over dette.

 

Men da melder det seg jo en ny problemstilling; hvordan korrosjonsbeskytte? Tenkte å coate med noen strøk med epoksyprimer, men klarer vel ikke å unngå at skruene gnager seg gjennom primeren noen steder. Så må vel få på noen sinkanoder. Er det vilkårlig hvor disse plasseres, så lenge de får god kontakt med metallet?

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere litt, siden det var en del interesse for denne tråden i høst.

 

Her er platene mattet ned, og har fått seg et par strøk epoksyprimer.

086EDBCF-E4F1-46B8-B434-B3B9672603F8.jpeg.d60d2b6ecb391840e7abe2bfc7f79b69.jpeg

 

Smurt med bunnstoff som er kompatibelt med aluminium. Braketter på selve flapsen er laget av aluminium vinkelprofil, fritt etter smart-tabs design.AF008CD9-6218-465C-B8F0-54C464317DB3.jpeg.39ee9ae7e67e16af367b153132f9b41f.jpeg

 

Funderte en del på innfesting på akterspeil, endte opp med holdere for gassdempere (største enkeltinvesterting:giggle:).BAC33DBC-6246-4959-8E35-E8C413D3C44E.jpeg.62315143e31274ac6d9a17c59e7bc461.jpeg

 

Måtte bore opp ene hullet på strekkfisken for at den skulle passe fint.38CDD2DB-2918-418E-9916-C6A3EF40F09D.jpeg.d2d6e4898391332971b6bbc3162cc6ca.jpeg

 

Montert med hengsler i syrefast, sinkanoder og det hele.

46DE257B-5203-439D-8F6F-3894BE576398.jpeg.e1fed2ab530719c3bcec656668353129.jpeg

7320FF16-07FD-473C-B932-BE01E7D396DB.jpeg.a95d9de20e8953595763a5d8250b1b9b.jpeg

 

Undersiden er 5 mm over skrogbunn. I bakkant på nivå med skrogbunn, altså heller flapsene noen få grader nedover.110760C6-BE70-4ED9-8E4C-B409B8A1E7B1.jpeg.7de75b4dee21a8b92fa4fece5d0374de.jpeg

 

Redigert av Sjøvind
Bilder (see edit history)
Link to post

Fått meg et par testturer denne uka. Båten er ikke forvandlet til en Goldfish eller noe, men kjørekomforten er definitivt bedret. Siste turen i høst hadde jeg litt fokus på trim, toppfart og turtall. Klarte da 28 knop, 5800 rpm. Har mistet en knop og 100 rpm på topp etter at flapsene kom på. Men det er det verdt. Planingsterskelen er så og si borte. Klarer nå å holde båten i jevn fart i hele registeret. Antydning til overplaning når jeg kommer over 22-23 knop, men det hjelper å trimme motoren ut. Skorget trives uansett best i hastigheter under dette, i hvert fall når det er noe sjø. Føler at båten går mye mykere i sjøen. Anbefaler herved trimplan til alle Hansvikeiere:smiley:

 

Tusen takk for alle bidrag i denne tråden!

Link to post
  • 1 måned senere...

Spennende prosjekt!
@Jannmar, se ca 1 minutt ut i denne videoen for forklaring på hva interceptor er. 

Det er små finner som kommer ned i vannet rett bak båten. De går rett ned, og ikke bakover som tradisjonelle flaps. De bygger opp et trykk av vann som gjør at man får samme effekt som med tradisjonelle flaps. De virker forskjellig, men har samme effekt. Så kan jo fagfolk si at de bruker forskjellig fysikk, men resultatet er noe av det samme. :smiley:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...