Jump to content

Polar 20 på Tysse båthenger (modell 6257) - hvordan

mnj0909

Recommended Posts

Vi er de veldig fornøyde eierne av en Polar 20 snekke.  Vi ønsker båten hjem i hagen nå til vinter - og planlegger derfor å kjøpe tilpasset henger til vår Polar. Diverse råd og anbefalinger har ført oss i retning av en Tysse båthenger, modell 6257, med lengre armer i bakerste vugge - og det er nå en slik vi satser på å investere i. 

Når vi kommer så langt at båten etterhvert skal opp og på hengeren regner vi med å bruke den lokale kranen og løfte båten på plass på hengeren. 

I den forbindelsen lurer jeg på om noen har gode råd og erfaringer å komme med - mht oppgaven: "liten snekke på tilhenger"? Til sammenligning med en båt med påhengsmotor regner jeg jo bl.a. med at tyngdepunktet ligger noe lengre fremme - slik at båten må plasseres noe lengre bak på hengeren for å få akseptabel kuletrykk på hengeren. Er det noen som har erfaring med hvor man bør plassere baugstøtten på hengeren for å få optimal vektfordeling? Det hadde jo vært elegant om båten kunne løftes direkte på perfekt plass på hengeren - i første forsøk!! :)

Alle gode råd og tips mottas med stor takknemlighet!!

Jepp - noe slikt tenkte jeg også! Hadde derfor vært nyttig om noen faktisk hadde kombinasjon av Tysse-tilhenger og Poalr 20 - og kunne måle på stålbjelken som bærer baugstøtten - hvor baugstøtten er plassert på deres henger - og som da erfaringsmessig fungerer greit

Kromfelgen: Takker for linken - det var nettopp denne tråden som satte meg på sporet av Tysse 6257 som den mest aktuelle hengeren for en Polar 20. Det står ganske visst ikke at hengeren er en modell 6257, men jeg tror det... :)

I tråden er det også et fint bilde av hvordan polaren står på hengeren - og da tenkte jeg at plasseringen for baugstøtten hadde vært fin å ha før vår polar heises på plass - da kunne alt være klart før den kom!

Til orientering leverer Tysse jo lengre vuggearmer til f.eks. 6257 - nettopp til bruk for mindre snekker med noe kjøl!

Er det noen som kan hjelpe meg videre...?

Redigert av mnj0909 (see edit history)

Vi har ikke snekke, men har Tysse henger med selvjusterende vugge. Det er ikke noe stort problem å justere baugstøtten. Bare sett baugstøtten relativt langt fram og trekk opp båten til kuletrykket blir ca. riktig. Båten står støtt på de selvjusterende vuggene, men kan rulle framover og bakover så husk å sikre båten til hengeren. Sett deretter hengeren på flatmark og juster baugstøtten med båten på hengeren. 

Redigert av kromfelgen (see edit history)
  • 6 år senere...

Hei folkens.

Jeg vet dette er en gammel tråd men jeg gikk nylig hen og kjøpte meg en Tysse 6257 basert på omtalen her og andre steder, og jeg må bare meddele at den passer heller dårlig til min Polar 20.

image.png.4195806495e2bbe018cdc0240b46c5dc.png

Hjelper lite med 10cm forlengere her tror jeg.

image.png.83c005f1fffdec20fdebfbf6e219ac0e.png

Om jeg drar den lenger frem, så kommer fremre ruller sikkert i ok berøring men bakre blir jo bare enda mer i løse luften.

image.png.48f47b8b8d15b8cae16e708d9c799fec.png

Dessuten kan ikke akselen flyttes fremover slik som på min gamle Brendreup 1300, så om ikke bremsene skal under vann, så blir løftehøyden til første rull høyere og vinkelen brattere. Jeg skrapte faktisk i bunnen med roret her, noe jeg ikke gjorde med den gamle. (problemet der er at bakre støtter må justeres med skiftnøkkel før og etter utsetting.)

Skjønner ikke helt hvordan folk mener dette skal passe..

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

• 1 måned senere...

For ettertiden, så har jeg kommet frem til et par ting i denne saken.

Jeg tror nå at forlengede støtter bak, såvidt ville fungert. Man må huske på at forlengelsen bare skal lukke halvparten av gapet som er synlig på bildet over. Den andre halvparten lukkes jo av støtten på andre siden.

Det sies at Polar22 kjølen er ca 10 cm grunnere, og derfor antagelig passer bedre.

Men hovedproblemet er altså at akselen ikke kan flyttes, som beskrevet over.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...