Jump to content

Forstår meg ikke på ICE egentlig - ytelses/dekningstest

Bay_liner

Recommended Posts

Ifm at ICE nå overtar mitt Hello mobilabonnement fra Sep / Okt betinget et at jeg måtte ta noen grep for å finne ut om ICE var noe for meg og i denne sammenhengen viktigst som ISP for mobilt bredband. Kjernen er at jeg er avhengig av bredbåndsrouter ifm mine daglige aktiviteter på et spesifikt sted. På dette stedet er det ikke all verdens dekning med Telenor eller Telia så jeg valgte å å prøve ICE sin  bredbåndsrouter for å sjekke ut dekning og kapasitetforholdene (smartrouter A1, 30 D returrett). I fall dette funket ville det være interessant å vurdere ICE som leverandør av både mobilabb og mobilt bredbånd.

MenNei. ICE har aldri levert for meg og heller ikke denne gangen.

Kortversjonen er at det billige HELLO mobilabb slo knock  out på ICE routeren på begge de to stedene testet, inkl hjemme. (10/4 mbit, 43/10 mbit)

ICE routeren switcher mellom 4 forskjellige 4G alternativer; 450 mHz, 800 mHz, 1800 mHz og 2600 mHz.

I dette tilfellet vekslet den noe mellom 450 og 800.

Jeg kjørte Speedtest med mobilen hhv direkte mot Telenor og via ICE smartrouter. Resultatene sees under. 

Dette er som følger:

(A) 43,20 er testet hjemme direkte over mobilnettet, Hello/Telenor

(B) 10,42 er testet hjemme via ICE Smartrouter

(C) 3,71 er testet på eksternt sted via Smartrouter

(D) 4,13 Samme

(E) 9,67 er Hello/Telenor testet over mobilnettet på ekstent sted

(F) 9,56 er Hello/Telenor testet over mobilnettet på ekstent sted

Per dette er Det klart bedre kapasitet over Telenor sitt mobilnett enn det ICE kan levere noe som er overraskende. Chess/Telia Huawei bredbåndsrouteren som leverer over 50 mbit hjemme har fårr et batteriproblem så jeg fikk ikke sammenlignet med det men kjøpt nytt batt fra ebay så den er snart på plass. Chess/Telia har heller ikke god dekning på eksternt sted noe som gjorde det interessant å teste ICE.

På eksternt sted (E , F) viste Mobilen, iPhone 5SE 2 prikker av 5 på signalstyrke: ICE routeren varierte mellom 2-3 blå og 2-3 gule.

Oversikt

IMG_0534.png.d8d23b994e7a1e7e46b07e47a1469564.png

Ice sitt dekningskart eksternt sted. Testet til venstre utenfor den øverste bygningen.

59b8ea98dc30f_Skjermbilde2017-09-13kl_09_57_11.jpg.5093bbea3849ec6ef1688d7242def31d.jpg

På dette grunnlag har det ingen som helst hensikt å¨benytte ICE for min del da jeg er rimelig sikker på at mobilen oh Huawei routeren gir bedre hastighet og sikkert like bra dekning med Telenor eller Telia, til lands som vel til vanns...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Tja, ferdes jo utaskjærs om sommeren men det gjør jo både ChessTelia og Telenor og.....

I tillegg til Landet Rjondt ellers om vinteren så ICE kunne kanskje dekket mer i Utkantstrokij men usikker.

HELLO sine kunder overføres til ICE i Sep/Nov uansett så det er vel rett tid å evaluere - tenkte jeg....

Har brukt ICE tidligere (450 tiden) og da var jeg ikke fornøyd med noe som helst der-i-gården, inkl kundeservice så jeg håpet ting var blitt bedre for da kunne det vært et alternativ.

Nå slapp jeg med Schkrekken fordi de felsendte modemet til gammel adresse til-tross-for-at-jeg-var-veldig-tydelig-på-å-opplyse-om-ny(ere)-adresse-ved-bestilling....

Ice sitt digitale nett er det som i sin tid ble bygd ut av Network Norway. Dette er enkelt og greit både for dårlig utbygd i forhold til dekning og for puslete sendere. 4G biten som de skryter av er for liten og for dårlig. Kom deg ut mens du kan - og bytt over til en av de to aktørene som faktisk har både dekning og hastighet.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

-> Napoli, har 30D åpent kjøp så det Åŕnær sÆ. Fant ut at jeg likevel kunne sjekke de ut ettersom mobilabonnementet mitt blir tvangsflyttet dit (uten binding dog) men da blir D noko anna ja.

-DieselDahl.... jeg bare refererte til manualen ifm 450, den kan være feil men det står 4G foran alle hastigheter inkl 450. Den var nerpå 450n og det ville ikke vært brukanes annet enn som nødløsning. Det skal dog sies at inne i lokalet klarte den seg bedre enn mobilen/Hello/Telenor som havnet i Edge land. Det er snakk om 10-15 meter unna der de viste målingene ble foretatt. Chess / Huaweien leverer 4G der men denne var ikke operativ nå så de målingene får jeg ta senere.

Mulig at Ice kan tilby en syltynn tråd her og deri utkantstrokij og men mine erfaringer er at de "andre" tilbyr mer "bang for the bucks" til mitt bruk.

Så det blir helt sikkert: "Morna ICE" :)

• 2 uker senere...

Gjorde en ny sammenligningstest mellom Hello/Telenor og ICE. Dette er i området Filtvet/Tofte et pr km innlands.

Dette er områder som har dårlig deknin enten det er TN Chess eller ICE men tallene taler for seg selv.

De to øverste linjene:

Passer på å gjøre oppmerksom på at de raskeste hastighetene målt i forrige runde ble foretatt i sande-Berger område med klar bane til Hvittingen.

IMG_0585.PNG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...