Bay_liner
Ifm at ICE nå overtar mitt Hello mobilabonnement fra Sep / Okt betinget et at jeg måtte ta noen grep for å finne ut om ICE var noe for meg og i denne sammenhengen viktigst som ISP for mobilt bredband. Kjernen er at jeg er avhengig av bredbåndsrouter ifm mine daglige aktiviteter på et spesifikt sted. På dette stedet er det ikke all verdens dekning med Telenor eller Telia så jeg valgte å å prøve ICE sin bredbåndsrouter for å sjekke ut dekning og kapasitetforholdene (smartrouter A1, 30 D returrett). I fall dette funket ville det være interessant å vurdere ICE som leverandør av både mobilabb og mobilt bredbånd.
MenNei. ICE har aldri levert for meg og heller ikke denne gangen.
Kortversjonen er at det billige HELLO mobilabb slo knock out på ICE routeren på begge de to stedene testet, inkl hjemme. (10/4 mbit, 43/10 mbit)
ICE routeren switcher mellom 4 forskjellige 4G alternativer; 450 mHz, 800 mHz, 1800 mHz og 2600 mHz.
I dette tilfellet vekslet den noe mellom 450 og 800.
Jeg kjørte Speedtest med mobilen hhv direkte mot Telenor og via ICE smartrouter. Resultatene sees under.
Dette er som følger:
(A) 43,20 er testet hjemme direkte over mobilnettet, Hello/Telenor
(B) 10,42 er testet hjemme via ICE Smartrouter
(C) 3,71 er testet på eksternt sted via Smartrouter
(D) 4,13 Samme
(E) 9,67 er Hello/Telenor testet over mobilnettet på ekstent sted
(F) 9,56 er Hello/Telenor testet over mobilnettet på ekstent sted
Per dette er Det klart bedre kapasitet over Telenor sitt mobilnett enn det ICE kan levere noe som er overraskende. Chess/Telia Huawei bredbåndsrouteren som leverer over 50 mbit hjemme har fårr et batteriproblem så jeg fikk ikke sammenlignet med det men kjøpt nytt batt fra ebay så den er snart på plass. Chess/Telia har heller ikke god dekning på eksternt sted noe som gjorde det interessant å teste ICE.
På eksternt sted (E , F) viste Mobilen, iPhone 5SE 2 prikker av 5 på signalstyrke: ICE routeren varierte mellom 2-3 blå og 2-3 gule.
Oversikt
Ice sitt dekningskart eksternt sted. Testet til venstre utenfor den øverste bygningen.
På dette grunnlag har det ingen som helst hensikt å¨benytte ICE for min del da jeg er rimelig sikker på at mobilen oh Huawei routeren gir bedre hastighet og sikkert like bra dekning med Telenor eller Telia, til lands som vel til vanns...