Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Jeg har ikke kjørt motor uten termostat. Jeg har bare tatt ut termostatene for å kunne skylle med hageslange igjennom motoren "begge veier" til nederste tappeskrue på motorblokka.

 

Termostaten stopper vannet fra å skylles ned i vannpumpen (på min motor i alle fall), så ved å ta de ut (jeg har to), så fikk jeg skyllet grundig begge veier og ut gjennom nederste tappeskrue. Jeg har også kjørt motoren varm (med bare rent vann) 2-3 ganger for å få skylt ut alle andre kjemikalier. Da med termostat på plass.

 

NB: La alltid motoren kjøle seg helt ned før du tapper ut kjølevannet, og la den alltid være helt kald før du skyller med kaldt vann (fra hageslange feks). Motoren har ikke godt av/ tåler ikke å kjøles for fort ned.

 

Jeg demonterte også den ene slangen til varmtvannstanken for å skylle godt igjennom den også. 

 

Hvis du prøver metoden med en elektrisk sirkulasjonspumpe (jeg har ikke gjort det ennå), så bør termostatene ut. Motor skal ikke startes. Poenget er da å la sirkulasjonspumpen drive vannet rundt kontinuerlig, for vann og kjemikalier i bevegelse vasker best.

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Jeg har ikke kjørt motor uten termostat. Jeg har bare tatt ut termostatene for å kunne skylle med hageslange igjennom motoren "begge veier" til nederste tappeskrue på motorblokka.

 

Termostaten stopper vannet fra å skylles ned i vannpumpen (på min motor i alle fall), så ved å ta de ut (jeg har to), så fikk jeg skyllet grundig begge veier og ut gjennom nederste tappeskrue. Jeg har også kjørt motoren varm (med bare rent vann) 2-3 ganger for å få skylt ut alle andre kjemikalier. Da med termostat på plass.

 

NB: La alltid motoren kjøle seg helt ned før du tapper ut kjølevannet, og la den alltid være helt kald før du skyller med kaldt vann (fra hageslange feks). Motoren har ikke godt av/ tåler ikke å kjøles for fort ned.

 

Jeg demonterte også den ene slangen til varmtvannstanken for å skylle godt igjennom den også. 



×
×
  • Create New...