Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Det kan muligens se ut som om venstrehånden ikke helt vet hva høyrehånden ville - eller omvendt.

Hensikten med endringene må vi (overordnet) anta er å redusere totalfangsten = skåne bestanden. Men det man gjør med å oppheve dybdegrensen for krabbeteiner er at man i praksis åpner for inntil 20 teiner per person for hobbyfiskere, altså det dobbelte av i dag. Nå (fra i år) kan man fiske med 10 + 10 teiner på alle dybder, riktignok må det være 80mm fluktåpning i 10 av dem (mot 60mm i hummerteinene).

Jeg er veldig usikker på om man har sett konsekvensen av dette. En yrkesfisker jeg kjenner godt, og som gjerne vil skjerme sin næring mest mulig, har vært i kontakt med direktoratet om dette. Foreløpig tilbakemelding, i alle fall fra de som sitter på tlf i 1. linje, kan tyde på at de kan ha oversett denne effekten....

Ronald

Ronald

Det kan muligens se ut som om venstrehånden ikke helt vet hva høyrehånden ville - eller omvendt.

Hensikten med endringene må vi (overordnet) anta er å redusere totalfangsten = skåne bestanden. Men det man gjør med å oppheve dybdegrensen for krabbeteiner er at man i praksis åpner for inntil 20 teiner per person for hobbyfiskere, altså det dobbelte av i dag. Nå (fra i år) kan man fiske med 10 + 10 teiner på alle dybder, riktignok må det være 80mm fluktåpning i 10 av dem (mot 60mm i hummerteinene).

Jeg er veldig usikker på om man har sett konsekvensen av dette. En yrkesfisker jeg kjenner godt, og som gjerne vil skjerme sin næring mest mulig, har vært i kontakt med direktoratet om dette. Foreløpig tilbakemelding kan tyde på at de kan ha oversett denne effekten....

• Create New...