Jump to content

Holdbarhet til moderne seilbåter


Hyse-høst

Recommended Posts

Var innom "Båter i sjøen" og kikka på seilbåter. Mye artig å se. Ingen tvil om at det er nye tanker bak hva som gjør båter raske og morsomme og behagelige å seile. Heller ingen tvil om at interiørdesign har tatt sjumilssteg. Lyst, romslig og godt med lysinnslipp. Men, da jeg plukka opp ei gulvplate på en prisgunstig båt fikk jeg sjokk. Det var ei finerplater med plastbelegg oppå. Greit nok det, men endeveden, som så ut som om den var skapt til å slurpe vann, var ubehandla. Altså på det stedet inne som garantert stadig vil bli utsatt for vann... Dette kan man jo enkelt fikse selv. Men siden dette var en av de mest tilgjengelige stedene i båten vil jeg anta at det er prikk likt bak alle de utilgjengelige stedene...

 

Spørsmålet mitt er: Hvor mange år holder et slikt flott moderne interiør seg før det sveller opp og blir både stygt og uhygenisk? Erfaringer?

 

Redigert av Hyse-høst (see edit history)
Link to post

Det er nok benyttet vannfast finer belagt med kunststoff. Vannfast finer av god marine kvalitet sveller ikke opp med det første, det bygges båter av slike plater.

I min Bavaria er det slike plater i dørken og samme type benyttes av andre fabrikanter, ikke bare masseproduserte tyske og franske båtetr men også andre.  

Etter 10 år vises ingen tegn til delaminering i min båt.  Det er nok andre detaljer i båtene du skal være mer opptatt av.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Burde jo sagt at jeg var der siden jeg planlegger et båtkjøp om et års tid. Men i stedet for å bruke 2 millioner på å kjøpe en ny flott båt virket det straks atskillig mere framtidsretta på å bruke samme summen på en 10-15 år gammel båt fra et dyrere båtmerke. Selv den gamle 70-talls båten jeg hadde for 12 år siden virka mere seriøst sammensatt enn det her...

Link to post

 

Har vel ett inntrykk av at de som selger seilbåter i dag, er mest opptatt av å vise frem, "vinkjelleren" , mikrobølgeovnen og innvendig volum

Når det gjelder utstyret, er det levert av de samme leverandørene som leverer til de dyrere båtene.

Det som er bedre på nyere båter, er lysere interiør og mer dagslys inne i båten.

Seilegenskapene er vel det man kan kalle ok.

Det er jo en del produsenter som lever morsomme båter, men de er som regel i en annen prisklasse.

Redigert av dobsen62 (see edit history)
Link to post

det er vannet du ikke ser som gir skader, ikke at det kommer litt på gulvet under luka. Vil tro de fleste nye båter tåler det, og hvis ikke er det ikke så mye man evt må bytte ut. Når det er sagt, jeg elsker solide tredørker bygd av regnskogvirke....

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Dobsen62: Ja, utstyret ellers er sikkert temmelig likt. Og var kanten fylt av epoksy eller noe så hadde jeg ikke tenkt så mye over det. Regner da med at et dyrere verft ville tatt seg det bryet. Men dette så rett og slett tørt ut og som om det kom rett fra trefabrikken og bare var sagd til og smokka på plass. Angrer på at jeg ikke tok et bilde slik at andre her kunne vurdert.

Link to post

Framtida: Ja, hva som helst av lakka hardt trevirke trodde jeg var moderne minstekrav. 70-talls lakka "marine-finér" trodde jeg faktisk var utdatert og forbigått for lengst. Men nå har jeg mine tvil. Men, for all del om det kun er gulvet som er suspekt, så er det på ingen måte noen krise. Kan gå over alle kanter sjølv. Skal definitivt kikke nærmere på jobben som er gjort i byssa og på badet ved neste korsvei...

Link to post

Var ombord i en Dehler på godt over 40 for under messa her i Ålesund. Var vel Raymond i Fjordsailing sim private båt som var til visning. Innbiller meg at han sa det var bjørk som var brukt på fineren? 

 

Hadde jeg kjøpt ny båt i dag skulle den vært levert med fastmontert avfukter. -jeg hadde ihverfall sett seg ut en plass jeg kunne plassert den permanent. 

Link to post
dobsen62 skrev for 9 timer siden:

 

Har vel ett inntrykk av at de som selger seilbåter i dag, er mest opptatt av å vise frem, "vinkjelleren" , mikrobølgeovnen og innvendig volum

.....

 

De som selger er interessert i å selge og da viser de frem det som selger.

Så det er nok de som kjøper som må endre holdning i så fall, og vise mer interesse for seilegenskapene.

Link to post
11 hours ago, Hyse-høst said:

...Men, da jeg plukka opp ei gulvplate på en prisgunstig båt fikk jeg sjokk. Det var ei finerplater med plastbelegg oppå. Greit nok det, men endeveden, som så ut som om den var skapt til å slurpe vann, var ubehandla. Altså på det stedet inne som garantert stadig vil bli utsatt for vann... Dette kan man jo enkelt fikse selv. Men siden dette var en av de mest tilgjengelige stedene i båten vil jeg anta at det er prikk likt bak alle de utilgjengelige stedene...

 

Spørsmålet mitt er: Hvor mange år holder et slikt flott moderne interiør seg før det sveller opp og blir både stygt og uhygenisk? Erfaringer?

 


Hva slags båt er dette?

 

Etter å ha kikket på mange Bavariaer etc. i en 5-10 år (egen bruk, tur med andre eller bruktbåter) kan jeg ikke si at jeg har sett dette som noe problem overhodet.

 

Helt andre ting som jeg ville hatt fokus på heller enn dette (vannivåmåler i dørken - det er normalt knusk tørt, avfukter installert permanent etc.).

Link to post

Bidevind: Var også derfor jeg endte opp ved Dehler. Samtlige andre prisgunstige båter hadde kutta ut løygangen til storseilet.

 

Unntaket var Dufour 382 der den var plassert på hyttetaket. For å få den kabalen til å gå opp hadde de gjort en del interessante grep. Masta sto langt fram på båten. Antar at det er for at "kraft x arm" ikke skal bli for stor på storseilskjøtet. Dernest var forskipet gjort fyldig. Antar igjen at årsaken er at båten ikke skal dykke ned på grunn av seilkreftene som nå havner fram i båten. Dernest så det ut på tegningene som at kjølen også hadde blitt skjøvet langt fram. Som jeg igjen antar er for å balansere seilkreftene og oppdriften med løft og tyngdepunkt framover i båten. I tillegg var knekkspantet tydelig på plass. Jeg er på ingen måte proff på båtdesign, så mine antagelser over kan være fullstendig på jordet. Hadde vært moro å tatt en prøvetur i den. Tester fra ymse båtblad er på ingen måter negative til seilegenskapene.

 

Innendørs var den svært innbydende. Men også denne båten var smekk full av ubehandla endeved. Så hvor lenge den er fin og innbydende er for meg et stort spørsmål.

 

Og derfor er jeg nå mest nysgjerrig på ovennevnte Diva 34, eller eventuelt en eldre dyrere bygd bruktbåt. Prisen på Diva 34 virket overraskende lav. Sammenlignbar kanskje med Dufour 382 og Dehler 38.

 

"Lazyjack" over her har i det minste ok erfaringer med slikt, så mulig jeg er noe gammeldags og uoppdatert.

Redigert av Hyse-høst (see edit history)
Link to post

Ventus: Takker for svar. Som nevnt over så var det en Dehler. Virkelig mulig at dette med fukt i båt er løst for lengst med tettere båter, nye materialer og avfukter. Erfaringsgrunnlaget er som sagt fra 70-talls seilbåt. Der var alt forsegla og lakka. Har ikke lyst til å svi av 2 millioner på noe som kun varer i 5 år før det ser oppsvelt og slitent ut.

Link to post
Hyse-høst skrev 23 minutter siden:

Unntaket var Dufour 382 der den var plassert på hyttetaket. For å få den kabalen til å gå opp hadde de gjort en del interessante grep. Masta sto langt fram på båten. Antar at det er for at "kraft x arm" ikke skal bli for stor på bommen. Dernest var forskipet gjort fyldig. Antar igjen at årsaken er at båten ikke skal dykke ned på grunn av seilkreftene som nå havner fram i båten. Dernest så det ut på tegningene som at kjølen også hadde blitt skjøvet langt fram. Som jeg igjen antar er for å balansere seilkreftene og oppdriften med løft og tyngdepunkt framover i båten. I tillegg var knekkspantet tydelig på plass. Jeg er på ingen måte proff på båtdesign, så mine antagelser over kan være fullstendig på jordet. Hadde vært moro å tatt en prøvetur i den. Tester fra ymse båtblad er på ingen måter negative til seilegenskapene.

Får jeg lov til å si at du er litt på jordet med logikken over? Prøver kort å kommentere noen av påstandene dine, hovedargumentet er at designeren vet hva han gjør. Kan ikke huske å ha sett en Dufour 382, så mine kommentarer er generelle.

 

Masten står langt fremme for å få lite forseil og stort storseil. Det er enklere å seile med. Flyttes masta bakover blir forseilet større, og storseilet mindre. Seilsenteret endres ikke. Endres seilsenteret blir båten helt umulig å seile. Hvor løygangen plasseres blir løst med dimmensjonering av bom. Er løygangen langt fremme må bommen være mer solid.

 

Forskipet er fyldig for å få stor lugar foran. Ikke gunstig for seilegenskapene, men ett helt fint kompromiss på turbåter. "Alle" har det. Hadde jeg designet en båt til turbåt til eget bruk hadde jeg også valgt ett fyldig forskip (men noe mer moderat enn de feteste).

 

Plassering av kjøl er i forhold til totalkonstruksjon av skroget. Kan justere litt på kjølplassering i forhold til seilsenter, men skrogform er mest avgjørende. Med fyldig forskip kommer naturlig kjølen fremover for eksempel.

 

Knekkspant er en trend, V70 båtene var først ute, for å ha mer stabilitet i bredden. På en turbåt er det like enkelt å lage båten litt bredere, får da samme effekt. Det ser kult ut. Ikke noen ulempe, får mer V fasong på skroget når båten krenger. Uten å være sikker antar jeg at design er viktigere enn funksjon. Gir muligens litt mer plass i akterlugar. Har ikke vært ombord i en båt med knekkspant. Mer plass i akterluger er viktigere på en turbåt enn fart (jeg er litt kynisk her).

 

 

Å få vann ned i en båt er en uting. På en turbåt til bruk i Norge er ikke det ett tema. På regattabåter ja, mister spinnakeren i sjøen, dras rett ned luka sammen med masse vann. Eller får en broach der en legger masta i vanet. På tur har det blåst over 20 m/s de gangene jeg har fått vann ned i båten. Litt våte støvler på vei inn til dusjen for å henge av meg vått tøy har skjedd, men det er alltid tørt i båten.

 

En ny båt er bedre om 10 år enn en 15 år gammel båt er når den er 25 år. Utviklingen av seilbåter går fremover, produksjonskostnader går nedover med tilfredsstillende kvalitet. Jeg kommer aldri til å kjøpe gannel svensk "kvalitet". Ny svensk er så dyrt at jeg heller kjøper tupperware. Det er godt nok.  Nye båter seiler også overraskende godt. De ser ut som en campingvogn, men seiler fra de gamle lekre svenske båtene.

Link to post

Pacuare: Ja virkelig mulig at logikken min er feil. Hva som kom først av fyldig forskip, mast- og kjølplassering skal ikke jeg påstå. Men du sier jo omtrent det samme, med unntak av seilsenter. På en moderne fokkebåt vil vel dette forskyves med masteplassering? Bommen var jo ikke over hele cockpiten som i Dehler. Og oppdrift, tyngdepunkt og løft fra kjølen må vel tilpasses deretter? Egentlig fullstendig uviktig diskusjon. Har også inntrykk av at seilegenskapene går stadig framover. Så et foredrag (var det fra Qviberg tro?) der det blei vist til at farten på vanlige seilbåter har økt med 10% hvert tiår. Med ingen tegn til at utviklinga stopper opp.

Redigert av Hyse-høst (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...