Hyse-høst
Bidevind: Var også derfor jeg endte opp ved Dehler. Samtlige andre prisgunstige båter hadde kutta ut løygangen til storseilet.
Unntaket var Dufour 382 der den var plassert på hyttetaket. For å få den kabalen til å gå opp hadde de gjort en del interessante grep. Masta sto langt fram på båten. Antar at det er for at "kraft x arm" ikke skal bli for stor på storseilskjøtet. Dernest var forskipet gjort fyldig. Antar igjen at årsaken er at båten ikke skal dykke ned på grunn av seilkreftene som nå havner fram i båten. Dernest så det ut på tegningene som at kjølen også hadde blitt skjøvet langt fram. Som jeg igjen antar er for å balansere seilkreftene og oppdriften med løft og tyngdepunkt framover i båten. I tillegg var knekkspantet tydelig på plass. Jeg er på ingen måte proff på båtdesign, så mine antagelser over kan være fullstendig på jordet. Hadde vært moro å tatt en prøvetur i den. Tester fra ymse båtblad er på ingen måter negative til seilegenskapene.
Innendørs var den svært innbydende. Men også denne båten var smekk full av ubehandla endeved. Så hvor lenge den er fin og innbydende er for meg et stort spørsmål.
Og derfor er jeg nå mest nysgjerrig på ovennevnte Diva 34, eller eventuelt en eldre dyrere bygd bruktbåt. Prisen på Diva 34 virket overraskende lav. Sammenlignbar kanskje med Dufour 382 og Dehler 38.
"Lazyjack" over her har i det minste ok erfaringer med slikt, så mulig jeg er noe gammeldags og uoppdatert.