Jump to content

Edit History

Hyse-høst

Hyse-høst

Pacuare: Ja virkelig mulig at logikken min er feil. Hva som kom først av fyldig forskip, mast- og kjølplassering skal ikke jeg påstå. Men du sier jo omtrent det samme, med unntak av seilsenter. På en moderne fokkebåt vil vel dette forskyves med masteplassering? Bommen var jo ikke over hele cockpiten som i Dehler. Og oppdrift, tyngdepunkt og løft fra kjølen må vel tilpasses deretter? Egentlig fullstendig uviktig diskusjon. Har også inntrykk av at seilegenskapene går stadig framover. Så et foredrag (var det fra Qviberg tro?) der det blei vist til at farten på vanlige seilbåter har økt med 10% hvert tiår. Med ingen tegn til at utviklinga stopper opp.

Hyse-høst

Hyse-høst

Pacuare: Ja virkelig mulig at logikken min er feil. Hva som kom først av fyldig forskip, mast- og kjølplassering skal ikke jeg påstå. Men du sier jo omtrent det samme, med unntak av seilsenter. På en moderne fokkebåt vil vel dette forskyves med masteplassering? Og oppdrift, tyngdepunkt og løft fra kjølen må vel tilpasses deretter? Egentlig fullstendig uviktig diskusjon. Har også inntrykk av at seilegenskapene går stadig framover. Så et foredrag (var det fra Qviberg tro?) der det blei vist til at farten på vanlige seilbåter har økt med 10% hvert tiår. Med ingen tegn til at utviklinga stopper opp.

• Create New...