Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Det var vel ingen forutsetninger i Qvibergs utsagn om at seilareal er uendret over tid. En typisk turbåt på f.eks 40 fot i dag er jo en del raskere enn en 40-foter fra 1990. Det fordi man har mer lettdrevne skrog, mer seil og rettende moment. Selv er jeg ikke så sikker på at turbåter vil fortsette å få økt fartspotensial i denne størrelsesorden. For å oppnå det må man overgå skrogfart, dvs enten foile eller ha flerskrog, evt ha svært lette båter med masse seil. For regattaseiling er dette greit, men de fleste vil nok prioritere hytteegenskaper og være begrenset av kost. 

Lagt til: Qviberg lanserte Arcona 400 rundt 2002, og den har en rating rundt 1,01, mens etterkommeren fra ca 2014 Arcona 410 har en rating rundt 1,06. Med andre ord en økning i fartspotensialet på 5% på drøyt 10 år.

Framtia

Framtia

Det var vel ingen forutsetninger i Qvibergs utsagn om at seilareal er uendret over tid. En typisk turbåt på f.eks 40 fot i dag er jo en del raskere enn en 40-foter fra 1990. Det fordi man har mer lettdrevne skrog, mer seil og rettende moment. Selv er jeg ikke så sikker på at turbåter vil fortsette å få økt fartspotensial i denne størrelsesorden. For å oppnå det må man overgå skrogfart, dvs enten foile eller ha flerskrog, evt ha svært lette båter med masse seil. For regattaseiling er dette greit, men de fleste vil nok prioritere hytteegenskaper og være begrenset av kost. 

Lagt til: Qviberg lanserte Arcona 400 rundt 2002, og den har en rating rundt 1,01 mener jeg, mens etterkommeren fra ca 2014 Arcona 410 mener jeg har en rating rundt 1,06. Med andre ord en økning i fartspotensialet på 5% på drøyt 10 år.

Framtia

Framtia

Framtia

Framtia

Det var vel ingen forutsetninger i Qvibergs utsagn om at seilareal er uendret over tid. En typisk turbåt på f.eks 40 fot i dag er jo en del raskere enn en 40-foter fra 1990. Det fordi man har mer lettdrevne skrog, mer seil og rettende moment. Selv er jeg ikke så sikker på at turbåter vil fortsette å få økt fartspotensial i denne størrelsesorden. For å oppnå det må man overgå skrogfart, dvs enten folie eller ha flerskrog, evt ha svært lette båter med masse seil. For regattaseiling er dette greit, men de fleste vil nok prioritere hytteegenskaper og være begrenset av kostnader. 

• Create New...