Jump to content

Holdbarhet til moderne seilbåter

Hyse-høst

Recommended Posts

Hyse-høst skrev 15 minutter siden:

Har også inntrykk av at seilegenskapene går stadig framover. Så et foredrag (var det fra Qviberg tro?) der det blei vist til at farten på vanlige seilbåter har økt med 10% hvert tiår. Med ingen tegn til at utviklinga stopper opp.

Jeg er litt nerdete av meg, så synes konstruksjon er gøy. Tror ikke utviklingen på fart stopper opp, spesielt raske turbåter kommer til å bli mye raskere fremover. Når løsninger fra Open 60 kommer på turbåter blir det gøy. For eksempel Skagen - Færder kan behagelig seiles med 9 knop i snittfart i dag. Ser ingen problemer med 12 knop med båter som kommer om noen år.

Hyse-høst skrev 35 minutter siden:

Har også inntrykk av at seilegenskapene går stadig framover. Så et foredrag (var det fra Qviberg tro?) der det blei vist til at farten på vanlige seilbåter har økt med 10% hvert tiår. Med ingen tegn til at utviklinga stopper opp.

Det vil altså si at der jeg seiler 5 knop på kryss med min 32 foter fra 1982 (ja, den er svensk), så vil en 32 foter fra 2017 seile i 7 knop? Gitt samme kryssvinkel og samme seilareal. Trur jeg ikke noe på.

Det var vel ingen forutsetninger i Qvibergs utsagn om at seilareal er uendret over tid. En typisk turbåt på f.eks 40 fot i dag er jo en del raskere enn en 40-foter fra 1990. Det fordi man har mer lettdrevne skrog, mer seil og rettende moment. Selv er jeg ikke så sikker på at turbåter vil fortsette å få økt fartspotensial i denne størrelsesorden. For å oppnå det må man overgå skrogfart, dvs enten foile eller ha flerskrog, evt ha svært lette båter med masse seil. For regattaseiling er dette greit, men de fleste vil nok prioritere hytteegenskaper og være begrenset av kost. 

Lagt til: Qviberg lanserte Arcona 400 rundt 2002, og den har en rating rundt 1,01, mens etterkommeren fra ca 2014 Arcona 410 har en rating rundt 1,06. Med andre ord en økning i fartspotensialet på 5% på drøyt 10 år.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er ikke brennsikker på at det var Qviberg. Men det var en som jobba med Arcona. Og siden vi er inne på 32 fotere og Båter i sjøen: Tror faktisk at i ei tenkt firkantbane (for å få med alle seilretninger) så vil RM 970 lett oppnå 40% - 50% større hastighet enn en 32 foter fra 1977. Den hadde forøvrig også ubehandla gulvplater. Men mesteparten av innredninga virka som marinefinér mata med epoksy, sparkla og malt. Så der er jeg langt mindre bekymra for størrelsen på jobben med å utbedre og eventuelt seinere bytte ut gulv og flater. Dessverre noe lav og lite med skap, så der må jeg nok opp til RM 1070 og RM 1270 som da begynner å bli dyre...

Mulligan skrev 1 time siden:

Det vil altså si at der jeg seiler 5 knop på kryss med min 32 foter fra 1982 (ja, den er svensk), så vil en 32 foter fra 2017 seile i 7 knop? Gitt samme kryssvinkel og samme seilareal. Trur jeg ikke noe på.

Fart på kryss er begrenset av skrogfart, så her er det ikke store endringer. På slør og lens er det mer å gå på, da nye glir lettere gjennom vannet, og dermed lettere går over skrogfart. Ta Hero 101 mot RM 970 på lens i mye vind som eksempel på forskjell i båtfart.

Du kan godt få ett eksempel på en 30 foter som seiler 7 knop på kryss, Carma Police (Shaw 9) har godt over 7 knop på kryss. Boegensapene kan dog sammenlignes med ett fjelltelt, selv om utviklingen går den veien er det langt frem til disse egenskapene på en turbåt.

Redigert av pacuare (see edit history)
pacuare skrev for 4 timer siden:

Ser ingen problemer med 12 knop med båter som kommer om noen år.

Båtene lages idag i Fredericia. DF 35 Ultimate. 

pacuare skrev for 3 timer siden:

Du kan godt få ett eksempel på en 30 foter som seiler 7 knop på kryss, Carma Police (Shaw 9) har godt over 7 knop på kryss. 

Det er en båt det er laget to stykker av.

Ekstrembåt. Svingkjøl og daggerboards.

En båt du ikke finner på "Båter i Sjøen".

pacuare skrev for 6 timer siden:

Du kan godt få ett eksempel på en 30 foter som seiler 7 knop på kryss, Carma Police (Shaw 9) har godt over 7 knop på kryss.

Hvor mange grader???

De fleste slørebåter har dårligere egenskaper på kryss.

Når det gjelder Carma Police er vel det en ekstrem båt, i en helt annen divisjon.

Carma Police er 1350 kg, 30 fot og har en gennaker på 120 m2.

Vår båt er 8800 kg 43 fot og har en gennaker på 120 m2.

På slør må vi nok melde pass.

Vi har ett storseil på58,5 m2 og en genoa på 62 m2, så båten går høyt og raskt på kryss. (en seilbåt som er grei å seile med i trange farvann)

Her hadde vi kanskje greid å holde følge, med nye seil og rett mannskap i rett vind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...