MR Swe Startet 14.September.2017 Link til dette innlegget Startet 14.September.2017 Hei, . Hvurderer på besøke bolærne. Har båten på vesterøy, Tenke kjøre i ca 10 knop. Hvor lang tid tar det da? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Vesterøy er stor og du skriver ikke hvor du har båten, men fra Papper til havna på Østre Borerne tar det en drøy time i 10 kn. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 har båten ved skjelsbusundet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 10 knop = 10 nautiske mil i timen. Så da trenger du bare å måle avstanden så har du svaret. Om du går til gulesider.no og velger "kart" så kan du velge "sjøkart". Da kan du trykke linjalknappen nede til høyre og velge linjal. Da kan du legge opp sånn ca ruta du skal gå og får målt lengden på den. Om jeg tar kortest mulig vei så kommer jeg til ca 13 nm. Dvs at du vil bruke en drøy time. Si halvannen pga vind/strøm. Du kan gjøre det samme om du feks installerer gulesider "på sjøen" på telefonen din. -- I og med at båten din marsjer i 10 knop så blir det veldig enkelt for deg å regne ut hvor lang tid du trenger på en distanse. En time pr 10 nm. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Jeg tenker at om du må spørre om det så er det kanskje mye annet du også bør spørre om før du legger i vei. Kjør i vei og spør, det er for sent når du er utpå der Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 (redigert) Takk tore. Da kansje jeg hinner dra ut føre det blir mørkt i kvell. Bra tips Pinkvin..skal teste den på gulesider Redigert 15.September.2017 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 den var veldig bra ..Takk pinkvin Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Er nok den jeg bruker desidert mest til sjekking av distanser, sjøkart osv. Skal en nedover vestkysten av Sverige så må en skifte til eniro.se, og deres app "på sjön". Om du bruker navionics til å navigere ombord så er det kjekt å kunne planlegge ruter på PC og enkelt dele de med ditt nettbrett/telefon. Da er websiden deres suveren: https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@4&key=_~paJw`pz%40 Om du har konto hos Navionics så vil alle ruter osv du lager her poppe opp på brett/telefon automatisk (så lenge de har koblet seg til nettet på et tidspunkt). --- For planlegging og beregning av ruter for de virkelig store drømmene så er hele verden i dine hender med Opencpn :-) https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Hvorfor ikke kjøre om Kjøkøysundet, ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 er det bedre googen000? jeg har aldri vart den siden av hvaler.. holdt meg ned mot sverige.. Pinkvin.. har simrad NNS8 er ikke helt sikker på om det er navioncs eller noe annet Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Hvis du ligger i Skjeldsbosundet, så kjør nordover til Siljeholmen , øst for den, og du ser Puttesundbrua som du kjører under, og sving vestover i Kjøkøysundet og så kommer du til Lera og kan sette kursen rett på Bolærne, Koselig og pen tur. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Er nok den jeg bruker desidert mest til sjekking av distanser, sjøkart osv. Skal en nedover vestkysten av Sverige så må en skifte til eniro.se, og deres app "på sjön". Kanskje jeg som misforstår her, men Gule Sider fungerer fint også nedover til Sverige. Uten at du behøve å bytte til eniro.se. Jeg har brukt den flere ganger! Det var også en av grunnene til at jeg begynte å bruke selve appen, som jeg nå har betalversjonen av. En av årsakene er sannsynligvis at det er svenske Eniro som eier norske Gule Sider. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gunga Din Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Norge, Sverige å Finland er med....... synd ikke Danmark ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Tore B skrev for 20 timer siden: Vesterøy er stor og du skriver ikke hvor du har båten Det må vel inn i beregninga hvor TS skal også. Bollærne er over tre mil langt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Er vel stort sett "srolpeseilas" den turen der. Innaskjærs nord til Rauøy. Fin tur. Da ser du Bolærne rett over fjorden. Avstandene og tiden det tar, tar du enkelt ut i kartet. Det er basic man må sette seg inn i, selv uten båtførerkurs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.