Jump to content

Hvaler - bolærene, 10 knop, hvor lang tid?

MR Swe

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

10 knop = 10 nautiske mil i timen. Så da trenger du bare å måle avstanden så har du svaret. 

Om du går til gulesider.no og velger "kart" så kan du velge "sjøkart". Da kan du trykke linjalknappen nede til høyre og velge linjal. Da kan du legge opp sånn ca ruta du skal gå og får målt lengden på den. Om jeg tar kortest mulig vei så kommer jeg til ca 13 nm. Dvs at du vil bruke en drøy time. Si halvannen pga vind/strøm. 

Du kan gjøre det samme om du feks installerer gulesider "på sjøen" på telefonen din. 

--

I og med at båten din marsjer i 10 knop så blir det veldig enkelt for deg å regne ut hvor lang tid du trenger på en distanse. En time pr 10 nm. 

Guest Avmønstret#

Er nok den jeg bruker desidert mest til sjekking av distanser, sjøkart osv. Skal en nedover vestkysten av Sverige så må en skifte til eniro.se, og deres app "på sjön".

Om du bruker navionics til å navigere ombord så er det kjekt å kunne planlegge ruter på PC og enkelt dele de med ditt nettbrett/telefon. Da er websiden deres suveren: 

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@4&key=_~paJw`pz%40

Om du har konto hos Navionics så vil alle ruter osv du lager her poppe opp på brett/telefon automatisk (så lenge de har koblet seg til nettet på et tidspunkt). 

---

For planlegging og beregning av ruter for de virkelig store drømmene så er hele verden i dine hender med Opencpn :-)

https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Er nok den jeg bruker desidert mest til sjekking av distanser, sjøkart osv. Skal en nedover vestkysten av Sverige så må en skifte til eniro.se, og deres app "på sjön".

Kanskje jeg som misforstår her, men Gule Sider fungerer fint også nedover til Sverige. Uten at du behøve å bytte til eniro.se. Jeg har brukt den flere ganger!

Det var også en av grunnene til at jeg begynte å bruke selve appen, som jeg nå har betalversjonen av.

En av årsakene er sannsynligvis at det er svenske Eniro som eier norske Gule Sider.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...