Skandium Startet 14.September.2017 Link til dette innlegget Startet 14.September.2017 Hei. Jeg har hatt et problem med en Yanmar 2qm15 motor i ei snekke. Føde/matepumpen ble tettet (sluttet å virke)Alt funker bra etter den er rengjort helt til neste gang motoren blir starta (f.eks dagen etterpå); da tetter den seg igjen og må demonteres. Det viste seg at jeg hadde fylt på diesel fra ei kanne med mulig ulumskheter (dritt). Dette var første gang jeg brukte båten etter at jeg nylig hadde kjøpt den. Den har "tettet" seg 3 ganger, og siste gangen var jeg ekstremt nøye med å se etter smuss og dritt som kan være årsaken, men kan ikke si jeg så noe som helst. Det virka som at ene ventilen inni fødepumpa har kilt seg, eller klistra seg fast på en mystisk måte(?). Veldig vanskelig å si. Over til hovedproblemet etter mye mysing: Det viser seg at det ligger veldig tjukk, svart og klissete oljelignende faenskap i bunnen. Det er klattvis, om det går an å si. Det har lagt seg i tappehullet og i kranen til dieselslangen. Jeg vet ikke om dette er direkte relatert til problemet jeg har med fødepumpa, men jeg liker å tro det, selv om det er grovfilter som ikke var alt for skitten når jeg sjekka det. Hovedspørsmålet mitt er om noen vet nøyktig hva dette kan være, hva det kommer av (det trenger ikke nødvendigvis være fra den kanna jeg brukte) og ikke minst hvordan jeg kan løse det opp/fjerne det uten å måtte ta ut hele tanken, eller begynne å kappe den opp. Alle tips og teorier tas imot! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Kan du demontere og ta ut tanken? Gjorde det på seilbåten, 40 liter alutank, etter å ha fått motorstopp pga gammel dritt. Vasket den godt med zalo og varmt vann. Satte den på varmekablene over natten og den tørket ut. Så var det resten av systemet. Hvordan så filterene ut? Om det har vært vann på tanken, så vokser det dieseldyr der. Avføringen fra dieseldyr blir en seig gelé. Dritten blir liggende til første tur med litt sjøgang. Da virvles det opp og tettet til. Har du ikke forfilter mellom tank og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Det er dritt, og du må rense tanken. Mye info å hente på 'byggingen av Hulda' som nylig har vært gjennom samme prosedyre. Og 'dritt' kan være saker du har kjøpt som ren diesel. 'Dritt' kan også være lekkasjer av vann som du selv er ansvarlig for. Velg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 -det er en grei regle å drenere og rengjøre tanken når man kjøper ny, brukt båt. Da kan du ihverfall ha sånn passe peiling på hva som er på den. Sjekk da også, bytt og smør opp, eventuell o-ring på påfyllingslokket til tanken dersom den står eksponert for vær, nedbør, sjøsprøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Skandium Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 8 minutes ago, Hulda said: Det er dritt, og du må rense tanken. Mye info å hente på 'byggingen av Hulda' som nylig har vært gjennom samme prosedyre. Og 'dritt' kan være saker du har kjøpt som ren diesel. 'Dritt' kan også være lekkasjer av vann som du selv er ansvarlig for. Velg selv. Jeg innser jo dette nå, men det er jo gjort, så nå ønsker jeg hjelp til å løse problemet og ikke få høre hvor idiot jeg har vært, for det er jeg relatvit klar over selv ;) Ellers takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 (redigert) Hell på et par liter white spirit børst med en kost mulig dritten løser seg opp sug ut dritten og gjenta prosessen til tanken er ren. rengjør alle slanger og rør denne kan brukes https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/peistilbehor/infra-sf20?gclid=EAIaIQobChMIzJHss8el1gIVTIGyCh0nEgKHEAQYASABEgK-bvD_BwE Redigert 14.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Skandium Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 11 minutes ago, Eureka said: Kan du demontere og ta ut tanken? Gjorde det på seilbåten, 40 liter alutank, etter å ha fått motorstopp pga gammel dritt. Vasket den godt med zalo og varmt vann. Satte den på varmekablene over natten og den tørket ut. Så var det resten av systemet. Hvordan så filterene ut? Om det har vært vann på tanken, så vokser det dieseldyr der. Avføringen fra dieseldyr blir en seig gelé. Dritten blir liggende til første tur med litt sjøgang. Da virvles det opp og tettet til. Har du ikke forfilter mellom tank og motor? Jeg kan, men det er et h**** å få den ut. Tanken er "ren", bortsett fra klissete, seig oljelignende masse som ligger i noen klatter rundtom i bunnen. Når det kommer til tanken, er det spesifikke tips til hvordan man får løst det opp og hva det er som er interessant. Forfilteret (mellom tank og motor) var det litt partikler i, men ikke nevneverdig gale. Dieselfilteret i motoren ser bra ut. Utifra hva jeg har funnet ut på nettet, så kan det alltids være det finnes dieseldyr sammen med den gufne svarte oljegreiene, men det er ikke kun det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Er det slik at du ser denne dritten fra hullet hvor påfyllingsslangen er koblet innpå? -eller er det mannhull? en vakuum oljesugepumpe kan nok hjelpe til om du treffer rett på guffa med sugeslangen. Er tanken av stål/ alu eller plast ? Sitér dette innlegget Link to post
Skandium Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 On 9/15/2017 at 10:02 PM, Eureka said: Er det slik at du ser denne dritten fra hullet hvor påfyllingsslangen er koblet innpå? -eller er det mannhull? en vakuum oljesugepumpe kan nok hjelpe til om du treffer rett på guffa med sugeslangen. Er tanken av stål/ alu eller plast ? Jeg ser denne oljegørra rett nedi hullet, og håpa det var kun der. Etter at jeg laga til en streng med en klut på som jeg fikk ført inn og bortover i sidene, så viser det seg at det er gørr spredd rundt i hele bunnen på tanken. Det er en sylinderforma tank med hull på midten, ca. Den er sannsynligvis av rustfritt stål. Jeg antar den er original (dvs fra starten av 80 talle ca). Jeg skal prøve å ta på noe kost-lignende greier på en halvstiv streng og få fårt den inn og alle veier med drill og se hva den klarer å få med seg. Jeg oppdaterer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Ikke plag deg selv med det... kjøp ny tank. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 (redigert) Jeg gjorde dette i en fevik jeg hadde før, da tømte jeg tanker for diesel først, så kappet jeg ett firkantet hull i tanken stort nok til og kunne jobbe greit nede i tanken, så rengjorde jeg tanken med rødsprit og stålbørste , sugde opp med støvsuger, og gjentok til jeg var fornøyd, etterpå lagde jeg hull rundt det hullet jeg hadde kappet i diesetanken som jeg gjenget opp også lagde jeg ett lokk i pleksiglass som jeg skrudde fast, som pakning bruke jeg tec 7 som jeg lot herde før jeg monterte det sammen. Da fikk jeg i tilegg ei inspesjonsluke som gjorde at jeg kunne se nede i tanken uten og demontere noe, dette funket bra for meg :) EDIT: Jeg blåste også igjennom rødsprit i alt av slanger og rør fram til dieselpumpa, da jeg var usikker på om det hadde kommet seg forbi filteret. Alt av filter komponenter og fødepumpe ble også lagt i rødsprit for å drepe disse jævla dyrene :P Hver gang jeg kjøper ny brukt båt, tar jeg alltid og sjekker tanken nå :D Redigert 22.September.2017 av Morten1989 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Er Tec7 dieselbestandig? Sika er det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 nordan family 27 skrev for 6 timer siden: Er Tec7 dieselbestandig? Sika er det ikke Det vet jeg ikke, men det du funket leenge :-) Kan jo bare bruke annen pakningsmasse hvis man ønsker :-) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Det er det, jeg sendte e-post til importør for noen år siden for å høre og de bekreftet at den fint tåler diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Skandium Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Jeg fikk tak i et inspeksjonskamera, og fant ut at det var en del av disse seige oljeflekkene rundtom i tanken, men det henger så godt, at det skal litt til for at det blander seg ut i dieselen og tetter noe. Har fått ut alt rundt kranen og tappehullet i bunn, så det er i alle fall langt bedre nå enn det har vært. Jeg bestemte meg egentlig for å skifte ut hele tanken, men siden det ble et kaos med å få den ut, så ombestemte jeg meg, og prøver å bruke den slik den er. Jeg er forberedt på å angre. Jeg har skiftet slanger, renset alt annet som har vært i kontakt med faenskapen og koblet på et finfilter rett før fødepumpa. Nå starter motoren lettere enn før, og jeg har vært på en relativt lang tur i dag uten problemer. Om det fortsetter å fungere like bra videre de neste dagene/ukene får vi bare se. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Skandium skrev 44 minutter siden: Jeg fikk tak i et inspeksjonskamera, og fant ut at det var en del av disse seige oljeflekkene rundtom i tanken, men det henger så godt, at det skal litt til for at det blander seg ut i dieselen og tetter noe. Har fått ut alt rundt kranen og tappehullet i bunn, så det er i alle fall langt bedre nå enn det har vært. Jeg bestemte meg egentlig for å skifte ut hele tanken, men siden det ble et kaos med å få den ut, så ombestemte jeg meg, og prøver å bruke den slik den er. Jeg er forberedt på å angre. Jeg har skiftet slanger, renset alt annet som har vært i kontakt med faenskapen og koblet på et finfilter rett før fødepumpa. Nå starter motoren lettere enn før, og jeg har vært på en relativt lang tur i dag uten problemer. Om det fortsetter å fungere like bra videre de neste dagene/ukene får vi bare se. Den båten jeg hadde dieseldyr i funket helt fint med dieseldyrene i tanken, helt til jeg begynte og ha lite diesel på tanken og kom ut i litt store bølger, da løsnet det og det tettet diesel tilførselen, dette synes jeg er risikabelt og gjøre så lenge du vet at det er diesel dyr der.. og i tillegg blir det som regel bare mer og mer når de først er kommet i tanken er min oppfatning. Er ikke så kult og miste framdrift i 1.5 - 2 meter bølger og pålandsvind f.eks. Men det er jo selvfølgelig ett valg du må ta :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skandium Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 On 9/24/2017 at 10:08 PM, Morten1989 said: Den båten jeg hadde dieseldyr i funket helt fint med dieseldyrene i tanken, helt til jeg begynte og ha lite diesel på tanken og kom ut i litt store bølger, da løsnet det og det tettet diesel tilførselen, dette synes jeg er risikabelt og gjøre så lenge du vet at det er diesel dyr der.. og i tillegg blir det som regel bare mer og mer når de først er kommet i tanken er min oppfatning. Er ikke så kult og miste framdrift i 1.5 - 2 meter bølger og pålandsvind f.eks. Men det er jo selvfølgelig ett valg du må ta :-) Jo, altså, nå har jeg ikke sagt det er dieseldyr. Jeg har beskrevet hva det er, og lagt til et bilde der det viser hvordan det ser ut. Det er en oljelignende, ekstremt seig masse. Noen mener det er asfalt som har skilt seg fra gammel diesel en gang i tiden. Det er ikke et eneste fnugg av denne massen i forfilteret eller dieselfilteret, så det har ikke påvirket noe som helst der. Jeg prøvde å forklare hva som har skjedd i første innlegget, men jah, det som har skjedd er at fødepumpa har tetta seg på et vis, dvs at ene ventilen har hengt seg opp, eller noe i den duren. Jeg har ikke funnet rusk og dritt (i alle fall ikke dieseldyr slik folk forklarer at det er), så jeg aner ikke hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Tipper du har fått diesel som ikke er like god renset som den vi vanligvis bruker, og at det er fragmenterr av tungolje du finner. Hvis du har tilgang på stim kan du vaske tanken med det. Ikke høytrykksspyler med varmtvann men skikkelig stim. Noen store varmtvannsvaskere kan levere stim hvis du justerer trykket ned til 20-30 bar og temperaturen stilles på over 100 grader. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Skandium Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 17 hours ago, mons said: Tipper du har fått diesel som ikke er like god renset som den vi vanligvis bruker, og at det er fragmenterr av tungolje du finner. Hvis du har tilgang på stim kan du vaske tanken med det. Ikke høytrykksspyler med varmtvann men skikkelig stim. Noen store varmtvannsvaskere kan levere stim hvis du justerer trykket ned til 20-30 bar og temperaturen stilles på over 100 grader. Ja, riktig, ja. Heller mot at dette kan være tungolje altså. Takk for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.