
GM37
dieselfan skrev for 18 timer siden:GM37 skrev On 16/09/2017 at 5.11:
1 KAD 43 har samme propellutvalget som KAD 300 og takler helt fint også de med høy stigning.
2 Dette komme an på toppfarten til båten.
3 Det som har mest betyding for girskiftet er om du kjører stål eller aluminium propeller. Da stålpropellene er betydelig tyngre, og derfor større belastning på drevet når de settes i gang.
4 Tror derfor vi kan bare se bort ifra hele "buzzingen".
5 Dette var ikke et problem på KAD42 som har stått i båten, og kan vel heller ikke være et problem med de nye motorene selv om han går opp en propel størrelse.
Der drevene får større belastning blir i det området motoren har høyere dreiemoment enn tidligere.
Har satt inn nummerering i GM37 sitt innlegg for å lettere kunne svare.
1 Feil, Volvo Penta anbefaler ikke å benytte aluminiumpropellene på KAD44 og 300 (se nederst på side 6, https://seastriper.com/Propeller_guide_2006.pdf
Korrekt. Og KAD43 kunne leveres med samme propellutvalget som KAD300. Altså stålpropeller (hele C-serien).
2 Tror ikke du forstår poenget mitt, det er betydelig høyere motstand i vann for en C3 vs C6.
Det stemmer, men det er ikke gitt at det bare er KAD300 som bruker propeller med høy stigning.
Hvilken stigningen som blir valgt kommer an på båtens toppfart (at motoren har riktig max turtall).
Dette betyr igjen at det finnes mange KAD43 med DPE som har propeller med stor stigning.
Jeg har selv hatt 2xKAD42 i en Scirocco 32 som gjorde 40 knop, der propellene hadde høy stigning. Drevene hadde gått over 1100 timer da jeg solgte båten, og jeg hadde aldri noen problemer.
Så jeg er ikke enig i påstanden din om at man må bygge om til "buzzing" for at drevene skal vare.
3 Feil. Massetregheten utgjør en mindre forskjell enn propellenes motstand i vann.
Utgjør forskjell i vekt på stål vs alu propel mindre forskjell enn hva? Stigningsforskjell på 1,2 eller 5 propel størrelser, eller hva mener du?
Om man velger stål eller alu vil vel stigningen stort sett ende opp på det samme. Men velger du stål propeller, så blir belastningen større når du kobler i gir.
Min forrige båt hadde alupropell med høy stigning (toppfart 40kt), På båten min nå kjører jeg med C4 (stål) som er mye lavere stigning. Alikevel mener jeg at det er kraftigere innslag når man setter i gir med stålpropellene.
4 det er hverken 1, 2 eller 3 noe godt bevis for.
Jeg har selv hatt KAD42 på båt som gjorde 40 knop der propellene hadde høy stigning. Drevene hadde gått over 1100 timer da jeg solgte båten, og jeg hadde aldri noen problemer.
Så jeg er ikke enig i påstanden din om at man må bygge om til "buzzing" for at drevene skal vare.
5 Sammenlikning av en 218hk med en 270hk på så tynne argumenter støtter jeg ikke.
Vi snakker her om å sette båten i gir når motoren går på tomgang. Toppeffekten på motoren er uvesentlig i denne sammenheng.
Generelt sett mener jeg du ikke tar på alvor hvor store krefter som virker på drevene når en propell skal akselreres fra 0 til 300 omdr.
Det er veldig mange som kjører KAD32, 42 og 43 på raske båter og derfor høy stigning på propellene. Og dette fungerer.
Mitt råd til krone var å benytte en eller annen form for "buzzing" om det var enkelt tilgjengelig.
Enig at det kan være en god ide hvis det kunne gjøres enkelt (software oppdatering etc). Hvis ikke så er det ikke noe å miste nattesøvnen over, da DPE drevet tåler giring med KAD43 (også med tunge propeller). Og det er ingenting som tilsier at Hyundai'en belaster drevet mer på tomgang.
Etter å ha sett dreimomentkurven er det vel klart at H S270 er en sterk motor og at drevene ikke vil ha noen solid "margin" og dermed blir propellvalg enda viktigere.
Enig. Som jeg skriver "Der drevene får større belastning blir i det området motoren har høyere dreiemoment enn tidligere."
Og når det gjelder propellvalg ville jeg tatt følgende i betraktning:
- Alu (B-serien) har større slip vs stål (C-serien), og er derfor "snillere med drevet med tanke på dreiemoment, spesielt ved akselrasjon.
- Alu er mye lettere vs stål, og derfor "snillere" med drevet når man girer.
- Ville valgt en propellstørrelse hvor du oppnår fullt turtall med ferielastet båt. Havner du på vippen mellom 2 størrelser, gå for den lette.
- Du får nå billige uorginale B propeller som skal være stivere enn orginale alu. 4200 pr sett hos Marinedeler.no. De virker veldig fornuftig til dette prosjektet. Jeg ville tatt en telefon til Marinedeler og snakket med Ingvar Ytrebø. Han er ekspert på Volvo DP drev i motsetning til oss "synsere".
- Hadde byttet til samme olje som DPG.
Med tanke på at dette er en lettdrevet båt med dobbelt installasjon, så tror jeg det skal kunne fungere greit.
Har prøvd å svare konstruktivt (uthevet skrift) med mine meninger og erfaringer uten å påstå at andre tar feil.