Jump to content

Edit History

svendis

svendis

Turbo og intercooler vil jo øke kjølebehovet vesentlig, så det å sammenligne med sugebensinere blir feil. Sjøvannskjølingen passerer på de aller fleste dieselmotorer intercooler før den kommer til varmeveksleren, mao passerer det allerede oppvarmet vann gjennom varmeveksleren. Man må forholde seg til de dimensjoner som er oppgitt i manualene til den enkelte motor. Det er nok en grunn til at dimensjonene skal være som oppgitt.

Jeg var ikke i tvil om å montere eksternt sjøvannsinntak. Det stod 1 1/4 oppgitt som krav i installasjonsmanualen. Inntaket gjennom drevet er så snevert av man får ikke lillefingeren inn i slangen en gang. Mao, det skal MYE mindre til for at det går tett i tillegg. Jeg har sett mange eksempler med biter av blåskjell som har samlet seg i åpningen på inntaksslangen fra drevet og så og si blokkert gjennomstrømningen. Hvorfor være helt på grensen? Da var man svært lite å gå på!

 

Jeg monterte selvfølgelig drevkjøler.

svendis

svendis

Turbo og intercooler vil jo øke kjølebehovet vesentlig, så det å sammenligne med sugebensinere blir feil. Sjøvannskjølingen passerer på de aller fleste dieselmotorer intercooler før den kommer til varmeveksleren, mao passerer det allerede oppvarmet vann gjennom varmeveksleren. Man må forholde seg til de dimensjoner som er oppgitt i manualene til den enkelte motor. Det er nok en grunn til at dimensjonene skal være som oppgitt.

Jeg var ikke i tvil om å montere eksternt sjøvannsinntak. Det stod 1 1/4 oppgitt som krav i installasjonsmanualen. Inntaket gjennom drevet er så snevert av man får ikke lillefingeren inn i slangen en gang. Mao, det skal MYE mindre til for at det går tett i tillegg. Jeg har sett mange eksempler med biter av blåskjell som har samlet seg i åpningen på inntaksslangen fra drevet og så og si blokkert gjennomstrømningen. Hvorfor være helt på grensen? Da var man svært lite å gå på!



×
×
  • Create New...