tom Cognac
Campingcruisern skrev for 17 timer siden:Har lett litt rundt på nett og kikket rundt på løsninger i andre Fjord båter og andre båter generelt for å se hva folk gjør med uteplassen sin. Alltid artig å se.
Nå har jeg sett igjennom gamle album for å se om jeg har bilder av benkarrangementet i min Fjord 24 Weekender, dessverre var resultatet dårlig. Mest bilder forover under fart og fra grilling i uthavner
Men jeg skal forsøke å forklare/beskrive så godt jeg kan hvordan det var:
Helt akter var det en benk som gikk i hele båtens (innvendige) bredde. Denne var skrudd (festet) i innersargen. Den hadde ikke "bein" som den sto på. Benken sto ikke i veien for å løfte opp de to motorrommsplatene (dørkplater).
Under sitteflaten i benken var det skrudd fast (i selve benken) metallprofiler. Disse fungerte som "skinner" til å skli inn ekstra (2. stk) bord/benk.
Det fulgte med 3 bord/benker i båten. Disse fungerte på den måten at under hvert bord/benk var det montert (i metall) 4 vippebare bein til benkehøyde og 4 vippebare bein til bordhøyde. Beina ble låst fast med en fjærbelastet låseanordning (låsepinne) til festeanordningen (også i metall) under selve bord/benkeplaten. Man valgte hvilken funksjon bord/benken skulle brukes til.
Gjorde man 2 av bord/benken til benkehøyde kunne man lage en U-sofa bak ved å plassere benkene med langsidene langs sargen/skrogsiden (styrbord og babord) og inntil benken akter og plassere det 3. bord/benken på bord-bein i midten. Likeledes kunne man plassere de 2 benkene langsetter benken akter (etter hverandre) og fikk derved en stor solseng. " Det var plass til 2 benk/bordplatene i "skinnene" under benken akter - for oppbevaring. Det 3. bord/benken kunne da brukes som bare bord.
Det fine med denne ordningen var at bord/benkene også kunne tas på land (flott i uthavn) og brukes som det: enten sittebenk eller bord. Det fulgte også med skai-trekte puter til disse 3 benk/bordene.
Håper du skjønner litt av hvordan det fungerte. Hvis ikke er det bare å spørre mer De bildene jeg har av utearrangementet er dårlige (med mennesker, mat, drikke etc) og jeg vet ikke hvor representative de er.
Jeg kan godt forsøke å tegne dem........................men så var det dette med tegneferdighetene da
Godt Nytt År forresten