Morten90 Startet 15.September.2017 Link til dette innlegget Startet 15.September.2017 Hei Har en Volvo penta tmd30a som bruker kjølevæske. Det er utelukket at denne ikke går i oljen, så toppakning er det vel ikke. Temperaturen ligger stabilt på 85 grader, en helge tur resulterer i at jeg må fylle ca 5 liter væske på systemet. Noen som har noen erfaringer / tips om hva dette kan skyldes? Setter stor pris på alle tips/råd Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Prøv og få noen til og kjøre motor mens du ser i fremkant av motor. Hos meg lekker det i forkant av varmeveksler. Mer jo høyere turtall. Så oringer må nok byttes. Det er jo flere mulige lekkasjepunkter som har oringer. Har en tamd30a. Er vel nesten lik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Takker så mye for svar. Dette skal sjekkes opp fortløpende. Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Hei. Fikk sjekket opp litt i dag angående lekkasjen. Viste seg at lekkasjen var rundt området som er ringet rundt på bilde (lånt bilde fra nett) så med ny pakning her var lekkasjen borte. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Veldig bra du fant årsaken, og veldig bra du delte løsningen her så tråden fikk en konklusjon. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boble65 Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Du har en tamd30a ? Sitér dette innlegget Link to post
deckman Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Hei ,eg solgte båten min med samme motor der dette problemet oppstod,dvs kjølvannet forsvannt derav overoppheting av motor.Vedkommende har oppdaget lekkasje ved pakning som Morten90 og hadde.Vedkommende måtte fylle på 12 L vatn dagen etter havariet og gjekk da for egen maskin,ingen overoppheting,kjølevatn var brunt og det må vel være innvendig rust? Kanskje en systemrens først,varmeveksler som kan være problemet? Takker for svar- Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Hei. Holder motor på vannet no eller forsetter det og forsvinne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.