Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ja, jeg har også lært litt om propell og propellvalg av kunnskapsrike folk her inne. Jeg har en Suzuki DF150. Denne motoren har et gearratio på 2.5:1 og max rpm på 6000. I praksis betyr det at propellen vil snurre 2400rpm når motoren har turtall på 6000. Jeg har en 23" stålpropell, og toppfarten blir da en funksjon mellom 23" pitch, slipp (tap i prosent) og 2400rpm (teoretisk).

 

Din 150G2 har gearratio 2.17:1. D.v.s. at propellen snurrer 2750rpm når motoren har 6000rpm. Hvis du oppnår max rpm på motor, vil samme propell (23") på din Evinrude gi en del høyere toppfart.

 

På 150HO G1 med gearratio 1,86:1 snurrer propellen enda raskere rundt: 3225rpm ved motorturtall på 6000rpm. Da vil en propell med lavere pitch teoretisk gi samme hastighet som en propell med større stigning på G2-motoren. Du sier du hadde 22+" på G1. Det forklarer langt på vei at du ikke fikk mer enn rundt 5000rpm på WOT.

 

Jeg tenker at hvis du går for RX-4, så kommer den i 22" og 24". Det er en propell som skal gi bra grep, og da tror jeg 24" er for mye. Da tror jeg du vil miste mye punch opp i plan. 22" er nok det helt riktige valget. Du vil nok miste bittelitt toppfart med en slik kombinasjon, men den vil dra veldig bra. Et alternativ kan være en 23" Rebel. En slags mellomløsning mellom Raker som du hadde og RX4.

Hvis vi plotter inn RX4 med 22" pitch og f.eks. 5% slipp får vi ca. 47 knop. Det er ikke sikkert du får ganske så mye RPM med RX-4, men trolig et godt valg uansett. Vi er kanskje ikke så langt unna hvis vi tipper 45+ knop og veldig bra grep, aks opp i plan mm.:smiley:

 

Tipper andre kan utdype mer rundt egenskapene med 4-blads propell kontra 3-blads.

Solseng

Solseng

Ja, jeg har også lært litt om propell og propellvalg av kunnskapsrike folk her inne. Jeg har en Suzuki DF150. Denne motoren har et gearratio på 2.5:1 og max rpm på 6000. I praksis betyr det at propellen vil snurre 2400rpm når motoren har turtall på 6000. Jeg har en 23" stålpropell, og toppfarten blir da en funksjon mellom 23" pitch og 2400rpm (teoretisk).

 

Din 150G2 har gearratio 2.17:1. D.v.s. at propellen snurrer 2750rpm når motoren har 6000rpm. Hvis du oppnår max rpm på motor, vil samme propell (23") på din Evinrude gi en del høyere toppfart.

 

På 150HO G1 med gearratio 1,86:1 snurrer propellen enda raskere rundt: 3225rpm ved motorturtall på 6000rpm. Da vil en propell med lavere pitch teoretisk gi samme hastighet som en propell med større stigning på G2-motoren. Du sier du hadde 22+" på G1. Det forklarer langt på vei at du ikke fikk mer enn rundt 5000rpm på WOT.

 

Jeg tenker at hvis du går for RX-4, så kommer den i 22" og 24". Det er en propell som skal gi bra grep, og da tror jeg 24" er for mye. Da tror jeg du vil miste mye punch opp i plan. 22" er nok det helt riktige valget. Du vil nok miste bittelitt toppfart med en slik kombinasjon, men den vil dra veldig bra. Et alternativ kan være en 23" Rebel. En slags mellomløsning mellom Raker som du hadde og RX4.

Hvis vi plotter inn RX4 med 22" pitch og f.eks. 5% slipp får vi ca. 47 knop. Det er ikke sikkert du får ganske så mye RPM med RX-4, men trolig et godt valg uansett. Vi er kanskje ikke så langt unna hvis vi tipper 45+ knop og veldig bra grep, aks opp i plan mm.:smiley:

 

Tipper andre kan utdype mer rundt egenskapene med 4-blads propell kontra 3-blads.



×
×
  • Create New...