Jump to content

Edit History

Napoli

Napoli

ch765 skrev On 16.9.2017 at 10.45:

Har en plan for vinterklargjøring av en '97 Chaparral 2335SS med VP 5.7 GSI, DP-S drev, sjøvannskjøling, kjøres i ferskvann. Båten skal lagres utendørs under presenning? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?

 

Det første jeg lurer på er olje. I manualen står det ikke klart hvilken olje som skal brukes, annet enn at multi-viskositet ikke skal brukes. Regner med det er ingen som tar hensyn til dette lengre. Brukte ifjor Total Rubia TIR 7400 15W-40 (levert av verksted) Det står "diesel" på den, men det gjør kanskje ikkeno? Er det annet jeg bør se på enn viskositeten?

 

I og med jeg skal kjøre bare i ferskvann, og restene etter bunnstoff er flisete/"krakelert", tenkte jeg å slipe og male med noe. Hva bør jeg male med?

 

Her er min foreløbige liste, er det noe jeg bør/kan gjøre om våren istedet? (Ikke sortert etter rekkefølge)

Høst:

  • Skifte olje og oljefilter, kjøre motoren varm etterpå. - Nei, kjøres varm først, så bytte olje. Når ny olje er i skal motoren ikke startes igjen.
  • drenere drev(?) - Trengs ikke - drenerer seg selv
  • Spraye motor og elektriske koblinger med wd-40 (ikke spray reimer) IKKE WD-40, det er en brennbar spray. Kjøp marine utgaven.
  • Blande inn bensinstabilisator (STA-BIL) 
  • Skifte bensinfilter
  • Rødsprit i toalett og vask - Jeg bruker giftfri frostvæske, mildere mot slangene.
  • Tømme vanntanker - og blåse ut av slanger med trykkluft
  • Ta ut batteri - og sette til lading
  • Spyle skroget rett etter den er tatt opp
  • Ta ut puter, kalesje og løsøre 
  • Ta ut bånnplugg
  • Bytte drevolje og o-ringer
  • Kontrollere powertrimolje
  • Kontrollere servoolje
  • Se over slanger

Vår:

  • Polere
  • Skifte belger (3-4 år siden sist)
  • Skifte impeller

 

Her er min rutine på maskinen, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren. Frostvæske er viktig fordi man ikke alltid klarer å tømme alt vann ut - og det er kjipt å sprekke blokka eller noe annet. I tillegg gir frostvæsken et lag med antikorrosjonsmiddel.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66 (IKKE WD-40)

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. 

 

Olje - bruk en hvilken som helst olje som oppfyller kravene i brukermanualen. Selv bruker jeg hva enn jeg får billigst som er 10w-40 (ble Mobil 1 sist gang).

 

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 

Napoli

Napoli

ch765 skrev On 16.9.2017 at 10.45:

Har en plan for vinterklargjøring av en '97 Chaparral 2335SS med VP 5.7 GSI, DP-S drev, sjøvannskjøling, kjøres i ferskvann. Båten skal lagres utendørs under presenning? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?

 

Det første jeg lurer på er olje. I manualen står det ikke klart hvilken olje som skal brukes, annet enn at multi-viskositet ikke skal brukes. Regner med det er ingen som tar hensyn til dette lengre. Brukte ifjor Total Rubia TIR 7400 15W-40 (levert av verksted) Det står "diesel" på den, men det gjør kanskje ikkeno? Er det annet jeg bør se på enn viskositeten?

 

I og med jeg skal kjøre bare i ferskvann, og restene etter bunnstoff er flisete/"krakelert", tenkte jeg å slipe og male med noe. Hva bør jeg male med?

 

Her er min foreløbige liste, er det noe jeg bør/kan gjøre om våren istedet? (Ikke sortert etter rekkefølge)

Høst:

  • Skifte olje og oljefilter, kjøre motoren varm etterpå. - Nei, kjøres varm først, så bytte olje. Når ny olje er i skal motoren ikke startes igjen.
  • drenere drev(?) - Trengs ikke - drenerer seg selv
  • Spraye motor og elektriske koblinger med wd-40 (ikke spray reimer) IKKE WD-40, det er en brennbar spray. Kjøp marine utgaven.
  • Blande inn bensinstabilisator (STA-BIL) 
  • Skifte bensinfilter
  • Rødsprit i toalett og vask - Jeg bruker giftfri frostvæske, mildere mot slangene.
  • Tømme vanntanker - og blåse ut av slanger med trykkluft
  • Ta ut batteri - og sette til lading
  • Spyle skroget rett etter den er tatt opp
  • Ta ut puter, kalesje og løsøre 
  • Ta ut bånnplugg
  • Bytte drevolje og o-ringer
  • Kontrollere powertrimolje
  • Kontrollere servoolje
  • Se over slanger

Vår:

  • Polere
  • Skifte belger (3-4 år siden sist)
  • Skifte impeller

 

Her er min rutine på maskinen, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren. Frostvæske er viktig fordi man ikke alltid klarer å tømme alt vann ut - og det er kjipt å sprekke blokka eller noe annet. I tillegg gir frostvæsken et lag med antikorrosjonsmiddel.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66 (IKKE WD-40)

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. 

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 

Napoli

Napoli

ch765 skrev On 16.9.2017 at 10.45:

Har en plan for vinterklargjøring av en '97 Chaparral 2335SS med VP 5.7 GSI, DP-S drev, sjøvannskjøling, kjøres i ferskvann. Båten skal lagres utendørs under presenning? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?

 

Det første jeg lurer på er olje. I manualen står det ikke klart hvilken olje som skal brukes, annet enn at multi-viskositet ikke skal brukes. Regner med det er ingen som tar hensyn til dette lengre. Brukte ifjor Total Rubia TIR 7400 15W-40 (levert av verksted) Det står "diesel" på den, men det gjør kanskje ikkeno? Er det annet jeg bør se på enn viskositeten?

 

I og med jeg skal kjøre bare i ferskvann, og restene etter bunnstoff er flisete/"krakelert", tenkte jeg å slipe og male med noe. Hva bør jeg male med?

 

Her er min foreløbige liste, er det noe jeg bør/kan gjøre om våren istedet? (Ikke sortert etter rekkefølge)

Høst:

  • Skifte olje og oljefilter, kjøre motoren varm etterpå. - Nei, kjøres varm først, så bytte olje. Når ny olje er i skal motoren ikke startes igjen.
  • drenere drev(?) - Trengs ikke - drenerer seg selv
  • Spraye motor og elektriske koblinger med wd-40 (ikke spray reimer) IKKE WD-40, det er en brennbar spray. Kjøp marine utgaven.
  • Blande inn bensinstabilisator (STA-BIL) 
  • Skifte bensinfilter
  • Rødsprit i toalett og vask - Jeg bruker giftfri frostvæske, mildere mot slangene.
  • Tømme vanntanker - og blåse ut av slanger med trykkluft
  • Ta ut batteri - og sette til lading
  • Spyle skroget rett etter den er tatt opp
  • Ta ut puter, kalesje og løsøre 
  • Ta ut bånnplugg
  • Bytte drevolje og o-ringer
  • Kontrollere powertrimolje
  • Kontrollere servoolje
  • Se over slanger

Vår:

  • Polere
  • Skifte belger (3-4 år siden sist)
  • Skifte impeller

 

Her er min rutine på maskinen, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren. Frostvæske er viktig fordi man ikke alltid klarer å tømme alt vann ut - og det er kjipt å sprekke blokka eller noe annet. I tillegg gir frostvæsken et lag med antikorrosjonsmiddel.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen (hvis du har innsprøytning) til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66 (IKKE WD-40)

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. 

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 



×
×
  • Create New...