Napoli
ch765 skrev On 16.9.2017 at 10.45:Har en plan for vinterklargjøring av en '97 Chaparral 2335SS med VP 5.7 GSI, DP-S drev, sjøvannskjøling, kjøres i ferskvann. Båten skal lagres utendørs under presenning? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?
Det første jeg lurer på er olje. I manualen står det ikke klart hvilken olje som skal brukes, annet enn at multi-viskositet ikke skal brukes. Regner med det er ingen som tar hensyn til dette lengre. Brukte ifjor Total Rubia TIR 7400 15W-40 (levert av verksted) Det står "diesel" på den, men det gjør kanskje ikkeno? Er det annet jeg bør se på enn viskositeten?
I og med jeg skal kjøre bare i ferskvann, og restene etter bunnstoff er flisete/"krakelert", tenkte jeg å slipe og male med noe. Hva bør jeg male med?
Her er min foreløbige liste, er det noe jeg bør/kan gjøre om våren istedet? (Ikke sortert etter rekkefølge)
Høst:
- Skifte olje og oljefilter, kjøre motoren varm etterpå. - Nei, kjøres varm først, så bytte olje. Når ny olje er i skal motoren ikke startes igjen.
- drenere drev(?) - Trengs ikke - drenerer seg selv
- Spraye motor og elektriske koblinger med wd-40 (ikke spray reimer) IKKE WD-40, det er en brennbar spray. Kjøp marine utgaven.
- Blande inn bensinstabilisator (STA-BIL)
- Skifte bensinfilter
- Rødsprit i toalett og vask - Jeg bruker giftfri frostvæske, mildere mot slangene.
- Tømme vanntanker - og blåse ut av slanger med trykkluft
- Ta ut batteri - og sette til lading
- Spyle skroget rett etter den er tatt opp
- Ta ut puter, kalesje og løsøre
- Ta ut bånnplugg
- Bytte drevolje og o-ringer
- Kontrollere powertrimolje
- Kontrollere servoolje
- Se over slanger
Vår:
- Polere
- Skifte belger (3-4 år siden sist)
- Skifte impeller
Her er min rutine på maskinen, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...
Opplag på høsten:
- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.
- Bytte bensinfilter og vannutskiller
- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren. Frostvæske er viktig fordi man ikke alltid klarer å tømme alt vann ut - og det er kjipt å sprekke blokka eller noe annet. I tillegg gir frostvæsken et lag med antikorrosjonsmiddel.
- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes.
- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.
- Bytte olje og filter på maskin
- Bytte olje på drev
- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin
- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66 (IKKE WD-40)
Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig.
Olje - bruk en hvilken som helst olje som oppfyller kravene i brukermanualen. Selv bruker jeg hva enn jeg får billigst som er 10w-40 (ble Mobil 1 sist gang).
Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)