edo Startet 16.September.2017 Del på Facebook Startet 16.September.2017 Er det best å kjøre motoren helt ned ved vinterlagring (da står stemple helt inne i trim sylinderen), eller kjøre den helt opp og sette den på låsen? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Solseng Svart 16.September.2017 Del på Facebook Svart 16.September.2017 I manualen på min utenbordsmotor (Suzuki) står det at trimsylinder skal være nedkjørt/inntrykket når motor ikke er i bruk. Da er armen beskyttet i syliderhuset. På min motor betyr det at motor enten er helt nedtrimmet, eller at jeg lar motor hvile på låsen og deretter trimmer sylinderarmen helt inn i sylinderen. Poenget er vel at sylinderarm skal være helt inntrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 16.September.2017 Del på Facebook Svart 16.September.2017 Senker den alltid helt ned under vinteropplag, da blir vannet drenert ut Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.September.2017 Del på Facebook Svart 16.September.2017 Verkstedet har alltid sagt, helt ned- tiltet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.September.2017 Del på Facebook Svart 16.September.2017 Arbeidssylinderen skal alltid være trykt sammen ved lagring, dvs ned med motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
edo Svart 17.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2017 Takk for svar :) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Kenneth82 Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Motoren helt oppe iht manuelen (Yamaha). Setter på tiltlåsen, og kjører powertrim'en helt inn. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 (redigert) Har dere tiltlås på og powertrim nede ved fortøyning i båtplassen og? Har alltid bare tilten den opp og skrudd av strøm i hjemmehavn. Redigert 17.September.2017 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Det er vel mest viktig å kjøre trim inn hvis den er under vann. For å hindre korrosjon på de rustfrie delene av trimsyl. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 DR_Nelson skrev for 10 timer siden: Har dere tiltlås på og powertrim nede ved fortøyning i båtplassen og? Har alltid bare tilten den opp og skrudd av strøm i hjemmehavn. Ja - sparer også pakningene til powertrimmen når det ikke gror på dem ?? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Kenneth82 skrev for 12 timer siden: Motoren helt oppe iht manuelen (Yamaha). Setter på tiltlåsen, og kjører powertrim'en helt inn. Sitat fra Operator Manual fra Yamaha; "The outboard motor should be store in its normal running position" Jeg ville sjekket en gang til med din manual. Jeg tror muligens at du har misforstått. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Har tenkt vinterlagring på vannet mens jeg har lest tråden (da jeg har båten på vannet året rundt). ser nå at trådstarter kanskje tar motoren av båten og setter den tørt ? Jeg har svart mens båten ligger på vann. Og det har vel dr nelson spurt om også. Stored er ikke det samme som å stå på båten mens den ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 (redigert) Powertrim på min Suzuki ligger rett over vannet så null stress der heldigvis. Leser i min manual at den "låsehaken" bare skal brukes til transport og. Redigert 17.September.2017 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Forresten, hvor i Sandnes ligger din? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 8 hours ago, DR_Nelson said: Powertrim på min Suzuki ligger rett over vannet så null stress der heldigvis. Leser i min manual at den "låsehaken" bare skal brukes til transport og. Det var rart for i manualen på min Suzuki står det: "Når du transporterer båten på en tilhenger med motoren montert, skal (SKAL) motoren være i normal brukerposisjon. Dersom du trenger mer bakkeklaring, kan du benytte en tverrstang el.l. til å støtte opp motren i oppvippet posisjon." Og "Ved sleping av båt med motor, må (MÅ) vippelåsen ikke brukes til å holde motoren i helt oppvippet stilling....... Med andre ord bør alle lese manualen til sin motor og følge de råd som der fremkommer da det er forskjellig fra merke til merke, og muligens også fra modell til modell fra samme fabrikant! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
amerelium Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Grunnen til at manualen sier motoren skal stå i kjøreposisjon er praktisk: 1 - motoren dunker ikke borti ting når den står nede, 2 - vann renner bedre utav den. Det viktigste er at sylinderene er kjørt inn. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
alfaalfa Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 amerelium skrev for 8 timer siden: Grunnen til at manualen sier motoren skal stå i kjøreposisjon er praktisk: 1 - motoren dunker ikke borti ting når den står nede, 2 - vann renner bedre utav den. Det viktigste er at sylinderene er kjørt inn. Det er forbundet med risiko for skade å kjøre med motor hevet, ettersom den manuelle støtten kan slippe opp som gjør at motoren brått kan klappe ned. Selv om hydraulikk bør hindre det. Så derfor anbefales å ha en fysisk støtte som holder motoren oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.