Jump to content

Vinterlagring av utenbordsmotor med powertrim. Oppe eller nede?

edo

Recommended Posts

I manualen på min utenbordsmotor (Suzuki) står det at trimsylinder skal være nedkjørt/inntrykket når motor ikke er i bruk. Da er armen beskyttet i syliderhuset. På min motor betyr det at motor enten er helt nedtrimmet, eller at jeg lar motor hvile på låsen og deretter trimmer sylinderarmen helt inn i sylinderen. Poenget er vel at sylinderarm skal være helt inntrukket.

Har tenkt vinterlagring på vannet mens jeg har lest tråden (da jeg har båten på vannet året rundt).

ser nå at trådstarter kanskje tar motoren av båten og setter den tørt ?

Jeg har svart mens båten ligger på vann. Og det har vel dr nelson spurt om også. Stored er ikke det samme som å stå på båten mens den ligger på vannet?

8 hours ago, DR_Nelson said:

Powertrim på min Suzuki ligger rett over vannet så null stress der heldigvis. 

Leser i min manual at den "låsehaken" bare skal brukes til transport og.

Det var rart for i manualen på min Suzuki står det:

"Når du transporterer båten på en tilhenger med motoren montert, skal (SKAL) motoren være i normal brukerposisjon. Dersom du trenger mer bakkeklaring, kan du benytte en tverrstang el.l. til å støtte opp motren i oppvippet posisjon."

Og

"Ved sleping av båt med motor, må (MÅ) vippelåsen ikke brukes til å holde motoren i helt oppvippet stilling.......

Med andre ord bør alle lese manualen til sin motor og følge de råd som der fremkommer da det er forskjellig fra merke til merke, og muligens også fra modell til modell fra samme fabrikant!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

amerelium skrev for 8 timer siden:

Grunnen til at manualen sier motoren skal stå i kjøreposisjon er praktisk: 1 - motoren dunker ikke borti ting når den står nede, 2 - vann renner bedre utav den. Det viktigste er at sylinderene er kjørt inn.

Det er forbundet med risiko for skade å kjøre med motor hevet, ettersom den manuelle støtten kan slippe opp som gjør at motoren brått kan klappe ned. Selv om hydraulikk bør hindre det. Så derfor anbefales å ha en fysisk støtte som holder motoren oppe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...