Jump to content

Mastehavari på min 34 fot seilbåt.

ravddo

Recommended Posts

Den 20. August fikk jeg rigghavari på min båt mens jeg seilte regattaen Hille rundt DH. Vinden var 7,5 m/s för en svart sky kom inn med regnbygevind. Det var oppe i 14,3 litt tideligere på de to foregående kryssleggene. Da jeg slo over på siste sb halser var det ca 9 m/s og seilte ca 100 meter før det kom en riftlyd. Vi trodde det var storseilet som revnet men oppdaget fort at riggen gikk i vannet. Heldigvis udramatisk. Etter havariet var det bare å få sikret mest mulig og i den sammenhengen splittet jeg storseilet opp i flere deler for å roe ned riggen. Ved å gjøre dette hindret jeg skader på skroget. Første erfaring var viktigheten av den skarpe tollekniven jeg hadde teipet fast på rekkestolpen akterut! Med båten full av spinnaker ville det tatt tid å gå ned i båten. Jeg var også veldig glad for rodkick på bommen som hindret denne å ramle ned i båten. Etter å ha fått alle tau,wire opp av sjøen samt trukket riggen inn på akter rekken startet jeg motoren og kjørte i le. 

Var veldig fint at konkurrentene kom opp på siden og spurte om vi trengte hjelp og hadde forberedt tau hvis vi skulle fått noe i propellen og trengte slep. Vi fortøyde på en bøye utenfor en hytte og der var det helt stille. Med hjelp av mannskapet på en av deltakerbåtene fikk vi demontert riggen og lagt den på dekk.

Vi fikk ingen skade på båten men riggen og storseilet var vrak.

Sendte samme kveld mail til forsikringsselskapet mitt Pantaenius og fikk svar mandag morgen med beskjed om å skrive en skademelding og legge ved bilder. I skrivende stund er riggmann fra Danmark sett på båten og vi er blitt enig om videre saksgang. Jeg har hørt mye positivt om Pantaenius men etter 20 år i selskapet har jeg ikke hatt bruk for dem før nå. Foreløpig har kontakten med selskapet vært en meget positiv opplevelse.

Årsak til havariet er vanskelig å si. Rigge var uten tæring innvendig og jeg antar det er i regionen nedre sb saling eller undervant innfesting som har gitt etter.

To bilder vedlagt ett tatt noen minutter etter bruddet av en konkurrent og et med minsten som vurderer skaden i hjemmehavn før jeg løftet alt i land.

20170820_120352.jpg.dc3737f10b41d118d6c06c0cbd348d4f.jpgDSC_0199.JPG.4e9cd3748ba641e2094f287b94d1307d.JPG

Det sto en Nordic mast på båten og det er flere år siden de sluttet med alumaster og er nå i vinter opphørt helt. Så det blir ikke Nordic mast. Det blir heller ikke John mast. Mest sannsynlig blir det en Selden rigg på båten. De driver å regner på oppsettet nå. Riggmål blir det samme så seilmål blir likt. Venter i spenning hva masteingeniørene kommer fram til. 

Tar meg god tid og ser hvilke muligheter som blir presentert. Gammel mast var jo med 2 salinger, strutstag ++ så et godt utgangspunkt til å finne ny masteprofil innenfor samme prisleie som den gamle. 

Redigert av ravddo (see edit history)

Riggen var fra 1986. Har vært nede hvert år. (er jo så fort gjort) jeg har kontrollert alt så nøye som jeg har kunnet. For endel år siden hadde jeg også kontroll av en "ekspert" men det var ikke noe nøyere en jeg har gjort selv. Har også skiftet wire etterhvert. Nytt forstag og for 2 år siden nye undervant.

Selve havariet gikk veldig fort. Som jeg skrev er jeg veldig glad for rodkick. Det med berging av rigg har jeg vært med på tideligere men aldri vært ombord når det skjedde så det var en ny erfaring. Hadde alt ombord til å kappe riggen men fikk ikke behov for dette. Vil i fremtiden ha en tang vakumpakket lett tilgjengelig for å fjerne splinter hvis nødvendig.

Bra at det ikke ble flere skader!   Har du noen som helst formening om årsak til mastehavariet? Er  (var) det gjennomgående mast eller stående på dekk?

Takk for rapporten forresten. En nyttig påminnelse. Jeg har selv rigg fra '86. Har baufil, men ikke boltekutter eller wirekutter i båten, så det vil ta litt tid å frigjøre riggen. Min mast veier 40 kg og vil muligens være lettere å sikre dersom (når?) den brekker. Verdt å tenke gjennom på nytt.

Redigert av HaHa (see edit history)

Ikke ofte jeg har sett brudd på nederste saling. Mistenker forstag eller checkstag. Altså knekk som følge av fremover eller bakover. Spesielt ved stram lensetakkel kan det bli mye belastning i midten. Eller var alle vant og stag hele etterpå? Da gjenstår materialtretthet. Der har jeg ingen erfaring fra mastebrekk. Det jeg har vært borti av knekte master har enten vært ett stag/vant som har røket eller for mye eller negativ bøy i masta.

Uansett kjipt. Jeg ville vurdert å bytte til mer moderne mast når du var i gang, altså bakoverlente salinger. Litt plastjobbing med vantfestene, men mye mer brukervennlig etterpå.

• 4 uker senere...

Da er det bestemt at det blir komplett Selden rigg på båten. Riggen vil kunne seiles uten lensetakler og chekstag. Men det blir montert lensetakler på den. Pantaenius ga jobben til mathis verft i Aalborg. Jeg gjorde en avtale med verftet om at jeg står for frakten av båt begge veier og de ordner båten klar til våren når jeg ønsker. For båten ble jo da ringen sluttet på 19 år. Jeg kjøpte båten der i 1998. I tillegg kjente Niels Mathis veldig godt til båten da det er han som har laget skroget på tidelig 80 tall!

Litt styr å finne værvindu for å komme over Skagerrak og til slutt ga jeg opp å gå direkte over hjemmefra. Båten er virkelig brå i bevegelsene med sidesjø men var fin midt i mot og bakfra. Derfor ble det norskekysten opp til Nøtterøy og svenskekysten nedover. Forrige fredag var det nordavind og kjørte fra Smøgen til Skagen. Båten var fortøyd 1700 på lørdagen i Aalborg. I skrivende stund er den på land. Vi hadde mye vær oppover norskekysten men da aktenfra. Surfet over 10 knop utenfor rakke.

Tok fergen hjem på søndagskvelden og da ble det rett i båt igjen og seilte en 42 foter over til Struer via Thyborøn.

Får ta en Danmarkstur i desember å gjøre litt arbeid med det elektriske fra bryterpanel og fram til masten.

Alle vitale riggmål blir som før. Riggen må jo måles på nytt av klassemåler og vil da anta at alt blir innen cm fra den gamle  Må forandre forlikskurven på membran regatta storseilet regner jeg med. Eneste forskjellen er at jeg kan sette på overlappende Genoa 3. I dag er kryssfokkene 100% men skjøteskinner blir ikke flyttet så de skal gå rett på. 150% Genoa 1 skal fortsatt brukes er planen. Har foreløplig ikke snakket med forsikringsselskap om hva jeg får for det ødelagte storseilet. Blir nok da å gå til Evolution seil å få et nytt storseil til tur og regatta. Hva jeg skal legge meg på der er jeg litt usikker på. Men blir helt sikkert ikke dacron seil.

Kæpten noob skrev for 4 timer siden:

Har seilbåt selv og fikk tilbud fra Codan som var veldig bra for båter. De skaffet helt ny rigg ved havari

Ja Codan har avtale med Norges Seilforbund og dermed alle medlemmer av seilforeninger. Jeg kikket igjennom vilkår og det er virkelig verd å sjekke ut. Gå inn på seiling.no og bruk linken derifra for å få fordelene derfra. Kjenner mange som har byttet til dem. Jeg har ikke hørt om noen som har brukt dem enda i min omgangskrets så har desverre ingen erfaring å komme med. Men å sjekke vilkår ved riggskade er lurt da jeg vet endel som har brent seg på dette. Spesielt hvis båten er noen år gammel. 

Er jo også verd å se på risiko for mastebrudd øker sikkert ved alder. Men i Danmark lå det flere brukne master som var relativt nye.

• 4 måneder senere...

Da var planen å hente båten i mars utsatt. Rett å slett for kaldt til å pusse opp og stoffe. Så da blir det i neste månedsskiftet april/mai. Kjedelig. I vinter hadde jeg en tur nede å gjorde litt egeninnsats på båten. Riggen ligger klar og kom november. Selden C156 rigg med 2 salinger og strutstag. Elvstrøm seil i Danmark lager nytt storseil ettersom det gamle ble kondemnert. Båten blir rigget på land til jeg kommer ned å henter den og satser da på å polere/stoffe, rett ut og seile hjem. Gleder meg stort for å se hvordan dette blir.

Foreløpig har kommunikasjonen med forsikringsselskap Pantaenius i Danmark vært upåklagelig. En fear og god kundebehandling har jeg fått.  Må også skryte av Mathis værft i Aalborg som jeg anbefaler på det varmeste om det er forsikringsjobb eller av egen lomme. Står flere norske båter der nede blant annet en som kom samtidig med meg som skal få byttet rodrigg. Neste innlegg blir forhåpentligvis med bilder.

• 2 måneder senere...

DSC_0762.JPG.7fd1c63f7cf6733614a4d1796a2d7338.JPGDSC_0804.JPG.cf2d117b9fdb50c7c82d4805505045b1.JPGDa er båten seilt hjem og testseilet. Som bildet viser ble det en rolig tur hjem. Motor hele veien og gikk i et fra Aalborg og hjem. Kun inne i Skagen rett før midnatt å fylt opp reservekannen med diesel.DSC_0214.JPG.017eb9ba17d2ceb0c482043fe56663d4.JPG

Riggen ble raskt montert på båten etter at jeg hadde stoffet og polert den. Det er en Selden C153 rigg som er en helt ny modell. Mathis værft AS i Aalborg anbefales fortsatt og oppgjøret med Pantaenius har vært ryddig. Nå får vi bare satse på at det er siste mastehavari for meg. Gjenstår nå kun måling av rigg for å få oppdatert nor rating sertifikatet. Rekker det desverre ikke før færderseilasen så den utgår.

On 9/17/2017 at 7:30 PM, Popeye70 said:

Pantaenius er vel en av få selskaper som erstatter med ny rigg, ikke en annen brukt rigg. I så fall får du vel en ny rigg av et merke og en modell som passer på båten. Trenger ikke være samme merke som du hadde, men tilsvarende.

If kan også finne på å gjøre det, med egenandel tilsvarende riggens alder. Det er vel ikke alltid brukt rigg å få fatt i.

Jeg hadde strut på den gamle riggen også. Der ble den ettermontert og riggen ble mye stivere i hele sin lengde etterpå. På ny riggen ville Selden ha den på for å kunne holde profilvekten nede. Men det veier jo litt dette også. Strekkfisk står oppe og justeres litt på skjønn i starten. Det blir jo litt som mellomvant som også må opp å justere. Jeg fikk låne lift og fin justerte riggen selv før jeg gikk fra verftet. På bildet ser man tydelig at mellomvant er trukket for hardt.

Nå får jeg testseilet litt mere å finjustere etterhvert. Jeg skal jo også ha på mitt membran regattaseil og se hvordan dette er kuttet i forliket.

Jeg har sett 3/4ton båt med justeringsmuligheter på strut. Da kan alt bli perfekt hele tiden. Men det blir så avansert å seile med. Dagens seilduk trenger heller ikke så mye riggjustering lengre som på 80 tallet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...