Jump to content

Tips til multiplikatorsnelle

Surfcasting94

Recommended Posts

Heisann!

Har for det meste drevet med havfiske ifra land etter kveite med surfcasting utstyr og tid til annen med samme snella som er på den stangen til aktivt fiske på grunnene (5-30m) med jigg og en kraftig haspelstang. Problemet jeg har er at je savner en multiplikatorsnelle der jeg kan bruke multifilament, men eneste multiplikatoren jeg har er en sliten tld. Jeg klager ikke på kvaliteten på tld men om noen bedriver pilking og agnfiske på 60m+ vet dere nok hvor utdatert tld er. Samt uten smørefører er det et sant mareritt å fiske på dypt vann, særlig om man pluttselig har et beist å sloss med samtidig som man skal legge taumen fint på snella. 

Nok med intro nå. Mitt problem med å finne en ny snelle er at det er svært få tester. Samtidig har jo alle en favoritt de ptiser som den perfekte snelle. Ta foteksempel shimano calcutta 700. Min far kjøpte denne for noen år tilbake, og den var en perfekt snelle. Etter en tid og x antall kveiter og utallige mengder med annen fisk begynte den å slure. Sendt på repatasjon og alt iorden. Halvannet år går og nå er snella i lås. Er en snelle i prisklassen til calcutta bare holdbar i 3-4 år? Så har bi min en snelle jeg hadde før. Tica seaspirit. Holdt bra på torsk og annet men bremsen var gåen etter to spinnfille kveiter. Snella varte i litt over 1 år, men kostet meg knapt 1000 på salg.  Det er dette som får meg til å undre om jeg heller skal gå for noe billigere som varer maks to år og heller skifte da enn å slite med reparasjoner og lignende?

Så sitter folk her på info om sneller holdbarhet på dem der de kan bære upartiske? Jeg har mine krav til en snelle og de er som følger:

~Snørefører

~kraftig og stort handtak

~Tåler stor fisk som får snella til å hyle

~Metall konstruksjon som tåler lit

~Beregnet for fireline.

Eg har ei greie for Penn..

Har ei på sikkert 40 år. Liten bakelitt sak uten linefører. Men trofast. Det gjorde eg kjøpte meg penn warfare for 2 år siden. Med linefører, stort håndtak og veldig behagelig for mitt bruk.... 

Tør ikkje anbefale noe til bruken du beskriver. Men vil anbefale deg hooked.no sitt forum. Der diskuteres det en del utstyr til havfiske.

Du skal IKKE ha senefører på en snelle for bruk på dypere vann. De tåler ikke belastningen rett og slett, bruk tommelen.

Calcutta er gode sneller, men ikke egnet for vertikalfiske på dypt vann, delvis fordi de har snørefører. Med riktig bruk og godt vedlikehold holder en Calcutta lett 10 år med mye bruk. (Har selv en 400 som runder 15 år nå.) Tekota finnes uten snørefører og kan være et alternativ, men Torium er et bedre alternativ for det tyngre fisket. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...