
Viksund 830
Da var det min tur med et lite uhell...
Dette skjedde da jeg reverserte ut av støa på hytta, og det kom ufine lyder.
Satt båten i fri, og hoppet ned på badeplattformen for å se om jeg hadde fått et tau/teine i propellen, men det jeg ser er at roret er snudd inn mot propell i en svært unaturlig stilling.
Lang historie kort, Kilen til styrearmen for rorakselen kom ut av sporet sitt og jeg mistet styringen, når jeg da reverserte sugde propellen roret inn mot seg og resultatet ble at alle vingene på propellene ble skjeve.
Naturlig nok så høytrykksspylte jeg båten når den kom på land, og rotordysen flekket av en del bunnstoff.
Det bar så flekkete at jeg tenkte at her må jeg gjøre noen tiltak mer enn normalt...
Jeg har tidligere sett at det kan se ut som om båten bare har vært bunnstoffet tidligere, jeg har primet felt som har flasset, men denne gangen tenkte jeg å gå grundigere til verks.
Båten skal sandblåses, eller ihvertfall fjerne bunnstoff.... Jeg fikk et firma til å komme å gjøre det, og det tok 4 timer og jeg var fornøyd.
Jeg forventet selvfølgelig at det ville komme frem noen skjulte feil, men tenkte det var bedre å få gjort alt grundig.
At det var noen porer hadde jeg forventet, men jeg ble litt usikker på om det kanskje var noe mer....
Ser også at de har gjort en jobb på kjølen på ett eller annet tidspunkt.
Og i kveld fikk jeg det bekreftet, båten har plastpest.....
Det er mange porer som er åpnet, men jeg så i lyset fra bilen nå i kveld at der fortsatt er en del blærer som ikke er åpnet, trykket på dem og fuktighet kom ut......
Så da er spørsmålet hva er veien videre??
Jeg har fått tips om at jeg må fjerne all coat, få båten tørr, behandle med antipest og deretter coate båten på nytt...
Hva tenker o'store guruer her på BP..