Jump to content

Viktig å polere båt fra 1985?

Groben

Recommended Posts

Heisann. Jeg har et spørsmål som jeg ikke finner svar på gjennom å google og prøver dermed her. Jeg har en god og gammel Ranaplast på 16,5 fot. Den er fra 1985.

Hvor glinsende den er bryr meg ikke. Og om den falmer gjør det ikke noe.

Er det da viktig å polere? Hvis det for eksempel forhindrer plasten fra å tørke ut kan jeg skjønne behovet...

Noen som har peil på slikt?

Det overrasker meg litt at det kan se ut som om 'folk' ikke liker å ha pene og lettstelte båter! Selvfølgelig må oksiderte plastbåter pusses/rubbes/poleres ned før de får tilbake fordums glans! Matte 'sluffne' biler pynter ikke opp på gårdsplassen! Ei heller damer som ikke holder fasaden på et visst nivå! Trenger ikke være sminket, men et fresht utseende ser man på to ganger? Bare en tanke i høstnatten! ???

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Guest Avmønstret#
strawberry skrev 2 minutter siden:

Det overrasker meg litt at det kan se ut som om 'folk' ikke liker å ha pene og lettstelte båter! 

Tja, har da venner som har bruksbåter hvor polering ikke er noe en driver med. Er jo rett og slett ikke viktig på noen som helst måte. 

Så har jeg venner som polerer og polerer på sine båter, og syns det er veldig viktig. 

Tipper de med bruksbåt rister på hodet av de som polerer og polerer, og de som polerer rister vel på hodet av de matte bruksbåtene ;-)

---------

Siden jeg har fritidsbåt så er jeg vel midt i mellom, polering er et nødvendig onde så båten ikke skal se helt jævlig ut. Men om jeg kunne slippe ville jeg vært glad. Syns det er nok ting å ta tak i når jeg har båt, polering er ikke høyt på "gøy å drive med" lista mi. 

Enig med @Kjellg her. Jeg var for første gang på maaaange år ute på bruktmarkedet etter jolle i år (på tide at guttungen får sitt eget). Det er vanvittig mange joller der ute som ser for jæ... ut. Jeg er helt sikker på at forrige eier av den båten vi endte opp med å kjøpe tapte 3-4000 på at han ikke gadd å vaske/polere båten før salg. Det hadde vært mange og sett på den før vi kom - men han hadde ikke hørt noe mer fra noen. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

hanto1 skrev 1 time siden:

Trådstarters båt er en rana fra 1985...Skal man regne produktpriser og arbeidspenger så er poleringen et rent tapsprosjekt.

Har man derimot en nyere skjærgårdsjeep med farget skrog så er det god butikk og holde glans og farge.

Nå sitter jeg igjen med det inntrykket av at alt som handler om båt er tapsprosjekt uansett hvordan man ser det. Men på den annen side så synes jeg ikke at det går an å sette en verdi på gleden ved å ha båt verken pengemessig eller medgått arbeidstid. Rent økonomisk så koster det ikke all verden å stelle litt med en slik båt. Om man ikke orker å polere så koster ikke et strøk med nano polish mange kronene. 

Uansett så er en polert båt mye lettere å holde ren en som er "ubehandlet". 

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 2 timer siden:

Rent økonomisk så koster det ikke all verden å stelle litt med en slik båt. Om man ikke orker å polere så koster ikke et strøk med nano polish mange kronene. 

Uansett så er en polert båt mye lettere å holde ren en som er "ubehandlet". 

Om den ikke er polert på mange år og er "helmatt" så er det vel ganske mye arbeid som må til..? Eller kan en bare kline til med polish rett på? Ser for meg at det vil bli skjoldete og fælt... Jeg forestiller meg først grundig vaske, så en eller annen behandling for å få tilbake riktig farge, noe gugge med oxalsyre eller noe. Så rubbing for å få fjerna oksidert gelcoat. Så minst to lag med polish eller noe... Blir jo uhorvelig mye arbeid såvidt jeg kan begripe..

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Om den ikke er polert på mange år og er "helmatt" så er det vel ganske mye arbeid som må til..? Eller kan en bare kline til med polish rett på? Ser for meg at det vil bli skjoldete og fælt... Jeg forestiller meg først grundig vaske, så en eller annen behandling for å få tilbake riktig farge, noe gugge med oxalsyre eller noe. Så rubbing for å få fjerna oksidert gelcoat. Så minst to lag med polish eller noe... Blir jo uhorvelig mye arbeid såvidt jeg kan begripe..

Høres vel omtrent riktig ut det ja hvis den skal opp til 100% igjen. Vaske, så vannlinjerens over hele båten, spyle, dersom den har farge må man på med polytrol eller lignende, deretter rubbing (våtsliping hvis det er skikkelig ille - men så galt kan det jo ikke være...), polish, til slutt et lag med voks. Men man kan jo gjøre den enkle varianten, som gir 70-80% resultat med en kjapp vask, cleaner wax og polish, på en Rana 16 foter tipper jeg det tar 1 time...

@DR_Nelson - tror nok vi er flere her på forumet som faktisk liker å polere... 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

selv om båten er gammel, er den ellers hel så har den fort en verdi på 5-10 tusen. Ny tilsvarende båt koster mye. 

Så er det jo det med å ta vare på det man har. Det som ser slitent ut, behandler man gjerne dårligere enn det som ser bra ut. Det blir liksom ikke så nøye med det.... 

det koster ikke mye å rengjøre, rubb og polering. Hverken i tid eller penger. 

Og når du har gjort det en gang, så er det gjort i en fei den neste. 

Låner du den bort til noen, tar de nok bedre vare på den om den er pollert enn upollert.

Poller båten din du. Kos seg med det og ta en velfortjent pils etterpå. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...