Vestlandssong Startet 18.September.2017 Link til dette innlegget Startet 18.September.2017 Eg og familen på 4 (to små barn) kjøpte nylig ein 18 fots Crescent med 60 HK påhengsmotor. Me er veldig fornøyde og har hatt mange flotte turer i år. Neste år skal me kose oss med samme båt, men sidan me elsker å være på sjøen er planen å få oss ein større båt på sikt, som me kan reise på lengre overntattingsturer i. For å vite litt kva me skal spare til driv me allerede no og snakker om kva me skal sikte oss inn på. I ein 25/26 fots båt kan me få overnatting til alle 4 i familien og ellers alt me treng. Samtidig blir det jo ikkje så mykje meir plass enn det aller mest nødvendige. Det eg EGENTLIG har lyst på er ein 28/29 fots båt som både har komfortabelt med plass til å boltre seg på (slik at me orker å være på tur i ei veke eller lenger), samt plass til å ha med oss sykler, gummibåt eller andre ting som kan gjere båtferiene kjekkast mogleg. Men sidan eg er relativt uerfaren er eg usikker på om det vil være litt dumt å gå rett på ein slik båt. Eg har aldri kjørt ein større båt enn 18-foteren me har no, og tenker sånn sett at 25/26 fot er rikelig som neste trinn. På den andre sida så tenker eg at dersom me skulle kjøpt ein 28/29-fots båt så ville eg investert i både baugpropell og hekkthruster, dersom dette ikkje allerede var montert frå før. Dette for å øka tryggheten og roen/sjølvtilliten ombord. Så då kjem egentlig spørsmålet..... Vil de sei at det er lettare eller vanskelegare for ein delvis uerfaren båtfører å kjøre ein 28/29 fots cabincruiser med baugpropell og hekkpropell, enn ein 25 fots båt UTEN baugpropell og hekkpropell? Eg tenker då spesielt på å legge til i trange gjestehavner eller å bunkre på kaier med sidevind og bølger etc. Bør me spare til drømmebåten med ein gong, eller ta eit steg i mellom? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Vi gikk fra en Skipsplasst 605 i '06 sesongen som var min første båt rett over til en Bavaria 300 Sport i '07 sesongen. Sistnevnte hadde en motor / drev og baugthruster. Ikke hekkthruster. Min opplevelse var at det var langt enklere å manøvrere med den store båten. Pleide å planlegge hva vi skulle gjøre før avreise og tillegging, og i tillegg får man jo ofte hjelp fra land også, spesielt dersom man spør. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
JRK Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Hei, Har du hekk og baugthruster så mener jeg det er enklere å kontrollere båten. Ellers er det å si at for de fleste båter så er det slik at dess mindre de er dess kjappere er de I bevegelsene. En større båt er roligere, men når den først drar I vei er det større krefter som må til for å holde denne på plass. Når båter blir over 30 fot er man I større grad avhengig av thrustere. Ellers er det også slik at høyde og utforming av kjøl på båten også er veldig avgjørene for påvirkning av vind. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Gikk fra en 23,5 fots daycruiser til en 36 foter (39 fot totalt) i år. Uten thrustere men med 2 strake aksler. 0 problem:-) er nesten lettere å håndtere den store men du må selvfølgelig ta høyde for stor masse osv. Angrer ikke et sekund :-) Er bare i kline til med den du virkelig drømmer om dersom økonomien strekker til. Gikk fra denne Til denne Redigert 18.September.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Samme historie her: Jeg gik fra en Flipper 510 med en 60Hk påhænger til en Scand 8600 uden baugthruster eller andre kunstige hjælpemidler ... kun et z-drev. Den store er lettere at kontrollere end den lille (som jeg stadig har adgang til og bruger et par gange om året). Bevægelserne i den store er enklere at forudse og den er mindre følsom over for passagerernes farten rundt i cockpittet. Jeg har aldrig fortrudt ... kun, måske, at jeg ikke købte en større båd. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Med den innstillingen du viser går det som en drøm! Tenk forsiktighet og vær litt i forkant, så ordner det seg. Husk også den gamle regelen: "Stor fart, stor skade - liten fart, liten skade!" Lykke til med romsligere båt og mer innholdsrik ferie. PS Båten som jeg sitter ombord i og skriver dette er 76 fot og veier noe over 100 tonn, helt kurrant å håndtere den alene, uten truster hverken for eller akter. Redigert 18.September.2017 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bellen Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Det er ingenting å bekymre deg for. Tillater lommeboken en båt på 30+ fot, så gå for det, du kommer til å angre om du kjøpte en på bare 26 fot og liten plass. Etter min mening, som også andre sier, så er det ikke vanskligere å handtere en større båt i forhold til en liten. Bruker dere båten aktivt, så lærer du deg fort hvordan båten oppfører seg. Jeg har i dag en 18 fots skjærgårdsjeep, og jeg synes den er vanskligere å manøvrere enn en båt på 30+ fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Jo større jo enklere. Så lenge man bruker innsida av huet og ikke går inn i for trange situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Bvihovde Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Er bare å henge meg på de andre her - gikk fra Quicksilver 640 (21 fot) til Viknes 880 (29 fot). Med baugthruster og sakte fart er den forbausende grei å handtere Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Dette var jo oppløftande lesning ?. Og er positivt overaska over at dei fleste er enig om at stor båt er enklere å styre enn liten. Gjett om kona skal få høyre om dette ?. Eg ser det er fleire som nevner drev/aksel her. På kva måte har ulike valg på denne fronten innvirkning på manøvreringsegenskapene? Og er det andre ting som påvirker styringsegenskapene i lav fart (i havn) som det er viktig å tenke på? Ser det blir nevnt fasong på skroget og høgden på båt (vindfang). Har planende vs halvplanende båt noko å sei i denne sammenhengen? Og kva med vekta på båten? Redigert 18.September.2017 av Ftpvoc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Alle er enige jo Kan late til at det nå blir større båt på trådstarter Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Jeg har begge deler. Har en 16´helvplanende speedsjark med påhengsmotor og kabin foran. Og en 26 fots båt som har vesentlig mer masse og høyde. Den kan vel sammenliknes med dagens 30-fotere tenker jeg mtp høyde og vindfang. Det er stor forskjell på skrogform mtp hvor mye vindfanger har å si. Jeg har en høy båt med egentlig en god del vindfang, men har også halvplaner med kjøl som begynner langt fremme. Dermed har jeg mye mindre avdrift enn en tilsvarende helplanende båt med ingen kjøl og bare drev bakerst. Min far gikk fra en 30" halvplaner med god kjøl til en et par fot mindre helplaner med drev. Det var helt forskjellig i sidevind. Han følte at helplaneren var som en jolle i avdrift. Dermed er dette veldig avhengig av båtens utforming både under og over vannflaten. Jeg synes det er lettere å manøvrere den store, spesielt i farvann der det er litt bevegelse i vann og luft. Alt går mye seinere. Båten "henger" mer igjen i vannet, og når den er i seget i en retning så endrer den ikke retning så lett. Min 26" er også mye lettere å legge i mot sidelengs på brygger der vinden dytter ut fra bryggen. Den største ulempen er at den store har mye mer bevegelsesenergi, så hvis man bommer så gjør det mer skade enn med en 18". Jeg må ikke ha baupropell, men har det da det var montert da jeg kjøpte den, og det er veldig greit når jeg skal inn på trange steder. Spesielt i vind og ved bakking ut lengre strekk. Så har du råd til en 30-foter og ønsker det, så gå for en slik. Når den er anskaffet så anbefaler jeg deg å fendre båten godt, og prøve å legge til en trebrygge mange ganger på en stille dag for treningens skyld. Både styrbord og babord side, samt med front. Deretter en dag det blåser mer. Det er bare mengdetrening som gjør en flinkere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Angående hva som angår manøvrering av drev vs aksling, så bør ikke dette gå på bekostning av hva båt du velger. Det er plusser og minuser med begge deler. Uansett om du velger drev eller aksling, så vil du bli vandt med å manøvrere om du bruker båten aktivt. Det som er viktigst å tenke på, er at drev er pittelitt dyrere å vedlikeholde enn aksling, og kan fort bli meget dyrt om det havarerer. Drevbåter har som regel bedre plass innvendig siden motoren er plassert lenger bak. Det er absolutt ingen problem å finmanøvrere med en båt med aksling og ror. Jeg har kjørt mange båter på opp til 50 fot med ror og uten baugpropell, og det er stort sett ingen problem. Det som er aller viktigest er at dere finner en båt som dere liker og dekker deres behov, er godt vedlikeholdt og har en fin historikk for reparasjoner. Om det er drev eller aksling, spiller hvertfall liten rolle for meg, så lenge det ikke er haugammelt og utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Kan vel si det så enkelt som at en drevbåt har betydelig bedre manøvreringsegenskaper i lav fart - da man får kraften fra propellen i den retningen man ønsker at båtens skal styre. Med fast aksling og ror må man ha mer fart for at båten skal lystre ror ved at det er vannets fart forbi roret som gir styringskraft. Mange av de som er veldig skeptiske til drev har ikke nødvendigvis masse erfaring med det Vedlikeholdsmessig er det mindre styr med aksling. Men om du har tenkt å gå på grunn er aksling mer sårbart da aksling/flyndre/ror som skades fort kan gi større hull i båten enn et drev som skades. Det beste kompromisset som er oppfunnet til nå er kanskje IPS - men da må du på to motorer. Og da bør du ikke tenke på manøvrering mer om du har joystick... Jeg har stort sett hoppet 7 fot i slengen. Gått helt fint det. Siste årene har jeg gått fra 42 til 30 til 43 fot igjen. Alt blir en vane. Bare å øve seg litt. Og ikke minst ta det med ro. Redigert 18.September.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 følger meg på i rekken. Følelsen av at større er mer forutsigbart og "seigere" og dermed føles enklere, enn en mindre/lettere båt. jo flere tonn og motorer, jo bedre. :D spørsmålet ditt vedr aksel/drev. drev gir deg styring i bakk, noe du ikke får til med aksel (uten å sette i gir fremover igjen). og som en bonus er det litt lavere drivstoffkost, men flere bevegelige deler som evt kan ryke. med to motorer vil du ha enda bedre manøvreringsevne. Uansett om folk mener det er unødvendig, så er baugthruster helt supert! veldig greit å ha mulighet til å hente inn baugen med en liten joystick enn å begynne å stresse dersom vinden tar den, eller man feilberegner litt. :) tillater lommebok og båtplass 30 fot, så gå heller for det enn 24 fordi du er redd for størrelsen. det går over etter 30 min. :) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Kan bare bifalle det alle andre har skrevet. Vår første båt var 29 fot (Scand Baltic) med baugpropell. Etter 2 år gikk vi opp til 35 fot med flybridge. Fikk mer vindfang da, gitt. Men denne har sidepropeller både foran og bak. Strak aksel på begge båtene. Kjør på med 29 fot! Lagt til: Jeg hadde bare erfaring med 14 fot med 15 hk påhengsmotor... Redigert 18.September.2017 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
PiperBill Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Da jeg hadde en 18 fots hardtop med 70 hk påheng så slett jeg litt med finmanøvrering. Gikk fra det til en 24 fots cabincruiser. Første par ganger syntes jeg det virket stor men samtidig lettere å manøvrere. Nå kjøpte jeg en 29 fots Baltic. Første gang jeg kjørte den så tenkte jeg «holy shit this is big!» men andre gangen gikk det bedre og tredje gangen (nå på lørdag) klarte jeg å bakke på skrå bort i et hjørne på en stappfull gjestehavn i Strømstad og la til longside. Det var forbausende lett. Du venner deg fort til større båt så ikke bekymre deg for det J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Andor Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 her er det bare å gå for kjøp av en 29 fot eller større, fordel med strak aksling er mye mindre utgifter, mye mere holdbart så lenge en husker på og smøre hylsa, en har en god kjøl under båten som gjør den mere stabil i dårlig vær, helt greit å legge til og fra kai Bare Huske å tenke og manøvrere litt tidligere en med drev. ulemper med fast aksl er ved bakking men dette lærer du veldig fort, så jeg har aldri hatt noen problemer med dem båtene vi har hatt/har, fast aksling begge 2, den siste har også baugthruster som ikke blir brukt hverken til å legge fra eller til kai, fra kai vi har båten, må det som regel bakkes ut 60-80 meter, dette pga at det er for trangt til og få snudd båten ved kaiplass, aldri vært noen problemer med det, ser også på samme kai når det har vært båter med drev eller påhenger, har det hatt sine problemer når det er litt vind og strøm i sjøen, dette pga av manglende kjøl og båten lever sitt eget liv ved sterk vind og strøm, men klart her har det jo litt med erfaring å gjøre også. legger ved et bilde så kan dere selv se hvor trangt det er, båten vår ligger helt innerst på venstre side. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Økningen i størrelse er helt problemfri, du blir vant på et øyeblikk. Her kan du jo lese hva kaptein Thore Thorolvsen på verdens største cruiseskip sier om forskjellen mellom å manuvrere Oasis of the Seas og den 32 fots store cabincruiseren hans......: http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/her-er-cruise-giganten-oasis-of-the-seas/a/534241/ Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Da gjenstår det bare å si 'amen', og at øvelse gjør mester! Ta det lungt, - så går det superfint! Lykke til! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
boble65 Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Andor skrev for 6 timer siden: fordel med strak aksling er mye mindre utgifter, mye mere holdbart så lenge en husker på og smøre hylsa. En skal ikkje smøre hylsa. Kun én cm i pakkboks. Så en kvart tørn på pakkboks hver tienden time er nok. Smører du hylsa med fett har du ett problem. ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Tusen takk for alle svara. Då ser det ut til at det vert stor båt på oss neste gong! ? Eg tjener ikkje fett, men har ein del oppsparte midler. Både kona mi og eg er skrudd saman slik at me ikkje er redde for å bruke penger på ting me virkelig vil, men me hater å kaste penger ut vinduet.? Det betyr at neste steg mot ny båt no vert å finne ut kva som er den rette båten for oss. Me har no konstatert at den skal være 28/29 for. Utover det har me heldigvis god tid til å bestemme oss for resten (alder, standard etc). Det er lett å verte stormannsgal når ein sit å ser på Finn.no, og av og til må eg ta meg sjølv i å lure på om eg er i ferd med å miste forstanden. Båten skal ikkje gå på bekostning av alle andre ferier og forlystelser heller. Eg er glad me har satt oss eit år eller to på å bestemme oss - for vårt mål er å ha ein båt me har råd til å kose oss med i mange år, uten at båtferie vert den einaste ferien me har råd til ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Bare et lite PS! Om dere er opptatt av å ikke kaste penger ut av vinduet er dere på helt feil spor når dere putter penger i båt Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Bitteliten skrev 3 minutter siden: Bare et lite PS! Om dere er opptatt av å ikke kaste penger ut av vinduet er dere på helt feil spor når dere putter penger i båt Haha, ja du seier noko der... ?? Det eg egentlig meiner er at penger brukt på båt er vel anvendte penger så lenge den ikkje set ein stopper for alle andre forlystelser, og at me ikkje får dårlig samvittighet hvis me ikkje bruker den KVAR einaste helg. For sjølv om me elsker å være på sjøen så liker me også litt variasjon i opplevelsesspekteret. ?? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 1 hour ago, Bitteliten said: Bare et lite PS! Om dere er opptatt av å ikke kaste penger ut av vinduet er dere på helt feil spor når dere putter penger i båt Ooooh, den var ond den der, Bitteliten Nu kommer vi alle sammen i tanke om udgifterne ... Godt begrebet bådlapper er indført; det får tingene til at se knapt så dyre ud Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.