Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Kan vel si det så enkelt som at en drevbåt har betydelig bedre manøvreringsegenskaper i lav fart - da man får kraften fra propellen i den retningen man ønsker at båtens skal styre. 

 

Med fast aksling og ror må man ha mer fart for at båten skal lystre ror ved at det er vannets fart forbi roret som gir styringskraft.

 

Mange av de som er veldig skeptiske til drev har ikke nødvendigvis masse erfaring med det :wink:

 

Vedlikeholdsmessig er det mindre styr med aksling. Men om du har tenkt å gå på grunn er aksling mer sårbart da aksling/flyndre/ror som skades fort kan gi større hull i båten enn et drev som skades.

 

Det beste kompromisset som er oppfunnet til nå er kanskje IPS - men da må du på to motorer. Og da bør du ikke tenke på manøvrering mer om du har joystick...

 

Jeg har stort sett hoppet 7 fot i slengen. Gått helt fint det. Siste årene har jeg gått fra 42 til 30 til 43 fot igjen. Alt blir en vane. Bare å øve seg litt. Og ikke minst ta det med ro.

Bitteliten

Bitteliten

Kan vel si det så enkelt som at en drevbåt har betydelig bedre manøvreringsegenskaper i lav fart - da man får kraften fra propellen i den retningen man ønsker at båtens skal styre. 

 

Med fast aksling og ror må man ha mer fart for at båten skal lystre ror ved at det er vannets fart forbi roret som gir styringskraft.

 

Mange av de som er veldig skeptiske til drev har ikke nødvendigvis masse erfaring med det :wink:

 

Vedlikeholdsmessig er det mindre styr med aksling. Men om du har tenkt å gå på grunn er aksling mer sårbart da aksling/flyndre/ror som skades fort kan gi større hull i båten enn et drev som skades.

 

Det beste kompromisset som er oppfunnet til nå er kanskje IPS - men da må du på to motorer. Og da bør du ikke tenke på manøvrering mer om du har joystick...

Bitteliten

Bitteliten

Kan vel si det så enkelt som at en drevbåt har betydelig bedre manøvreringsegenskaper i lav fart - da man får kraften fra propellen i den retningen man ønsker at båtens skal styre. 

 

Med fast aksling og ror må man ha mer fart for at båten skal lystre ror ved at det er vannets fart forbi roret som gir styringskraft.

 

Mange av de som er veldig skeptiske til drev har ikke nødvendigvis masse erfaring med det :wink:

 

Vedlikeholdsmessig er det mindre styr med aksling. Men om du har tenkt å gå på grunn er aksling mer sårbart da aksling/flyndre/ror som skades fort kan gi større hull i båten enn et drev som skades.

Bitteliten

Bitteliten

Kan vel si det så enkelt som at en drevbåt har betydelig bedre manøvreringsegenskaper i lav fart - da man får kraften fra propellen i den retningen man ønsker at båtens skal styre. 

 

Med fast aksling og ror må man ha mer fart for at båten skal lystre ror ved at det er vannets fart forbi roret som gir styringskraft.

 

 



×
×
  • Create New...