Jump to content

Ny Nanni 100 hk eller overhale gammel Mercedes 90 hk?

Saltos

Recommended Posts

Har i dag en gammel motor i min båt, som jeg har fått problemer med. Fått en prisantydning på 40.000,- for fabrikkoverhaling, men deler mv. har gått ut og oppstår det flere problemer så vil viktige deler være vanskelig å oppdrive. Prisantydningen på 40.000 er jo selvfølgelig også avhengig av at viktige deler ikke må byttes – men pr. nå så har ser det litt mørkt ut.

Så jeg står mellom fortsatt å kaste penger på den gamle motoren og krysse fingrene for at sluttsummen ikke blir dyrere enn å bytte ut til en ny (har vel brukt rundt 20.000,- hittil på å få det gamle beistet til å spille)

Så hva tenker dere. Helt ny motor (fått pris på rundt 200’ ferdig montert), eller bytte til en annen brukt motor. Det som taler for helt ny motor er:

• Garanti
  • Vet at det er ordentlig og er trygg på sjøen
  • Tilgang på motorforsikring
  • Tilgang på deler / serviceapparat m.v.

Er det noen her som har gjort noen tilsvarende vurderinger og kan komme med noen innspill? Beholde, ny brukt eller fabrikkny

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig " Gammel eller ny motor? ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Hvilken båt er det, alder, og er det en båt du regner med å ha i 10+ år? Er du evt innstilt på å ikke få igjen (alle) pengene ved salg?

Jeg er i samme tenkeboks, og har for min egen del landet på å kjøpe en (pent) brukt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Denne?

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=104653580

Yanmar 96 hk 4JH2-UTE. Kun 1000 timer.

Yanmar 4JH2-UTE. 96hk. Selges med gir, instrumentpanel og kabelstokk. Motor står i transportkasse for enkel transport.
Motor har gått 1009 timer i følge timeteller. Motor går pent og ser også pen ut.
Seriøse bud vil bli vurdert. (Oppgitt til 69000,-)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mange gode svar. Jeg heller mot ny motor, da vet man i allefall hva man får. Synes 69' blir for mye for en brukt motor, da er jeg jo halveis til helt ny allerede. Tenker jeg må ha dokumentasjon på servicehistorikk og tilstand hvis jeg kjøper brukt, og det er kanskje vanskelig med båt? Dessuten har jo disse fritidsbåtverkstedene veldig varierende kvalitet på folkene sine - noe også jeg desverre har erfart... Huffamei, det koster å kjøpe katta i sekken...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...