Saltos Startet 18.September.2017 Link til dette innlegget Startet 18.September.2017 Har i dag en gammel motor i min båt, som jeg har fått problemer med. Fått en prisantydning på 40.000,- for fabrikkoverhaling, men deler mv. har gått ut og oppstår det flere problemer så vil viktige deler være vanskelig å oppdrive. Prisantydningen på 40.000 er jo selvfølgelig også avhengig av at viktige deler ikke må byttes – men pr. nå så har ser det litt mørkt ut. Så jeg står mellom fortsatt å kaste penger på den gamle motoren og krysse fingrene for at sluttsummen ikke blir dyrere enn å bytte ut til en ny (har vel brukt rundt 20.000,- hittil på å få det gamle beistet til å spille) Så hva tenker dere. Helt ny motor (fått pris på rundt 200’ ferdig montert), eller bytte til en annen brukt motor. Det som taler for helt ny motor er: Garanti Vet at det er ordentlig og er trygg på sjøen Tilgang på motorforsikring Tilgang på deler / serviceapparat m.v. Er det noen her som har gjort noen tilsvarende vurderinger og kan komme med noen innspill? Beholde, ny brukt eller fabrikkny Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig " Gammel eller ny motor? ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Hva slags motor har du nå, type og størrelse og alder? Hvilken type ny motor er det du har fått pris på? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Saltos Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Det er en gammel Mercedes, 90hp. Usikker på alder, men maskinen ble produsert frem til slutten av 70-tallet. Den nye jeg har fått prisindikasjon på er Nanni 100hp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Hvilken båt er det, alder, og er det en båt du regner med å ha i 10+ år? Er du evt innstilt på å ikke få igjen (alle) pengene ved salg? Jeg er i samme tenkeboks, og har for min egen del landet på å kjøpe en (pent) brukt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Saltos Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Båten i seg selv er veldig bra. Solid og god og ser ikke bort ifra å ha den i mange år til. I allefall 5. Har sett litt på el-motor/diesel elektrisk, men prisene der er alt for høye. Motor, batteripakke og aggregat kommer på rundt 600' - så det går ikke. Men det kan jo hende at prisene faller. Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 hei du. ossen mercedes diesel er det du har ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Har du råd, gå for ny motor.. Så har du et bekymringsfritt båtliv de neste 20 årene.. Nanni er gode saker.. Skal du bare ha båten noen få år til er muligens pent brukt godt nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Er nok mye bedre økonomi i å kjøpe en pent brukt, som andre her skriver, du bør ha båten i minst 10år skal en ny motor forsvares med tanke på økonomi. Flere båter på finn.no med nyere motorer enn båten, men pris forskjellen mellom en om har byttet motor og en som ikke har, er mange tileller svært liten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Denne? https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=104653580 Yanmar 96 hk 4JH2-UTE. Kun 1000 timer. Yanmar 4JH2-UTE. 96hk. Selges med gir, instrumentpanel og kabelstokk. Motor står i transportkasse for enkel transport. Motor har gått 1009 timer i følge timeteller. Motor går pent og ser også pen ut. Seriøse bud vil bli vurdert. (Oppgitt til 69000,-) Redigert 18.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Saltos Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Mange gode svar. Jeg heller mot ny motor, da vet man i allefall hva man får. Synes 69' blir for mye for en brukt motor, da er jeg jo halveis til helt ny allerede. Tenker jeg må ha dokumentasjon på servicehistorikk og tilstand hvis jeg kjøper brukt, og det er kanskje vanskelig med båt? Dessuten har jo disse fritidsbåtverkstedene veldig varierende kvalitet på folkene sine - noe også jeg desverre har erfart... Huffamei, det koster å kjøpe katta i sekken... Sitér dette innlegget Link to post
Lady E Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Jeg satte ny motor (NANNI) for syv år siden i min da 35 år gamle båt og har ikke angret ett sekund. Mye penger der og da, men var trøtt og lei av å skru på gamle motorer. Er ikke gratis det heller og husk at å montere gammel motor koster like mye som å montere ny. Men min tidshorisont var litt mer enn 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.