Jump to content

Seilbåt til å bo i. Nytt eller brukt?

Ørret

Recommended Posts

Ser ut som om jeg til neste år endelig kan få gjennomført en gammel drøm. Kjøpe meg seilbåt og flytte i den. Budsjettet er noe uklart, må selge ei leilighet først, men blir nok mellom 1,5 og 2,5 millioner. Ser for meg 34 - 38 fot. Dette for å få et ok kompromiss mellom bobarhet mot håndterbarhet og løpende kostnader. Og da melder det seg en god del spørsmål. Jeg har mange flere, men får ta ett om gangen:

Har tidligere alltid tenkt ny båt er best. Båtene blir stadig romsligere, lysere og bedre å seile. Ikke noe lukt, fukt og mugg som har satt seg. Men: I løpet av årene har jeg kontakta forskjellige importører, og jeg må ærlig innrømme at jeg har blitt temmelig skeptisk. En importør har konsekvent svart på ca annenhver henvendelse. Jeg tenker jo virkelig mitt om at når de er så lite interesserte i en mulig kunde, hvordan blir det da når man kommer med reklamasjoner? Er det flere her som har blandede erfaringer?

Det som virkelig taler for å kjøpe brukt er at bruktprisene ser ut til å ha stupt voldsomt de siste årene. Velger jeg en ca ti år gammel båt så kan jeg enten slippe svært rimelig unna, eller plukke en fra et kvalitetsmerke som jeg ikke hadde hatt råd til ellers. Tidligere har kvalitetsbåtene knapt falt i pris, men det har de gjort nå. Selvfølgelig så blir rigg, seil og motor tre dyre prosjekter som ligger og lurer. Trolig er elektronikken også utdatert. Men jeg slipper også å forholde meg til useriøse importører.

Noen innspill?

Angående importører og seriøsitet. Ser at Seilmagasinet la ut en artikkel i dag. Trekker fram Heitmann Marin og Bavaria Båt Norge som to importører som skiller seg ut ved å ha høy andel av egenkapital. Det er vel noe som burde tyde på langsiktig planlegging og solid drift. Så om man går for nytt er det kanskje noe å ha i bakhodet.

Redigert av Ørret
Skrivefeil og kludder med fonter. (see edit history)

Hei! Hadde absolutt tenkt å forhøre meg her angående tips til viktige funksjonelle forhold. Har ei smørbrødliste med ønsker og spørsmål, og er sikker på at det er mye jeg ikke har tenkt på også. Men spør jeg om for mye på en gang så regner jeg ikke med å få svar. Så derfor tenkte jeg å starte med å se på fordeler og ulemper med brukt, egenimportert ny og ny fra norsk importør.

Siden du nevner mindre feil, tenker du en brukt 10 år gammel båt fra f.eks Hallberg-Rassy, X-Yachts, Linjett e.l. mot f.eks ny Bavaria 37, Jeanneau 389 e.l.? Mitt inntrykk er i hvertfall at særlig de dyre skandinaviske bruktbåtene har falt mye i pris. Særlig om man sammenligner med situasjonen for ca 10 år tilbake. Helte mest mot å kjøpe nytt. Men etter å ha begynt å undersøke prisene nå den siste måneden heller jeg stadig mer mot å kjøpe brukt.

Innbiller meg også at de dyrere båtene som er bygd i Skandinavia er bedre isolert og bedre tilpasset norsk klima. Tenker da særlig på kondens.

Det er nok slik at alle båter har feil fra leverandør, enten de er fra anerkjente Skandinaviske verft, eller om det er masseprodusert et sted lengre sør. Men etter et år eller tre har de fleste båter fått orden på det meste, og man har handlet ekstrautsyr ut av det hvite øyet. Dette er ikke markedet villig til å betale for, så en ny båt taper seg stort selv om de passes på og poleres aldri så mye. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er en 10 år gammel f.eks H-R bygget så bra at den utkonkurrerer en helt ny Bavaria? (Nå tenker jeg på det tekniske, ikke følelsen)

Eller har det skjedd en utvikling på 10 år som gjør at om man kjøper en ny båt i dag så får man nesten uansett en bedre båt enn hva de greide å bygge for 10 år siden?

Etter å ha lest SY Sarah sin kjøps-erfaring, så tenker jeg at det som er viktig når man kjøper seg ny båt (eller bil, bygger hus eller hytte) er å ha alt skrevet i kontrakt. Muntlige avtaler som kan misforståes / mistolkes / glemmes er ofte roten til vondt.

Er man usikker på importøren så ville jeg også videre-sikret meg mot produsent i kontrakten, vil ikke importør/produsent dette så er det kanskje bedre å finne seg noen andre som er villig til å gjøre det.

Det kan være mye jobb, men på en annen side så er det ofte også mye penger på spill så det kan være god timesbetaling.

jeg synes man må sammenligne om en 10 år gammel HR er vesentlig dårligere enn en ny tilsvarende, og på samme måte om en 10 år gammel Bavaria er så mye dårligere enn en ny. Mitt syn er at verdifallet langt overgår den reelle forringelsen av en vedlikeholdt båt. Videre har det ikke vært noen teknologiske revolusjoner på skrog, rigg osv som tilsier at 10 år gamle båter er uaktuelle. Med andre ord så lønner det seg å kjøpe brukt fremfor nytt om man tenker mest mulig båt for pengene.

Framtia på AIS

Framtia skrev 4 minutter siden:

jeg synes man må sammenligne om en 10 år gammel HR er vesentlig dårligere enn en ny tilsvarende, og på samme måte om en 10 år gammel Bavaria er så mye dårligere enn en ny. Mitt syn er at verdifallet langt overgår den reelle forringelsen av en vedlikeholdt båt. Videre har det ikke vært noen teknologiske revolusjoner på skrog, rigg osv som tilsier at 10 år gamle båter er uaktuelle. Med andre ord så lønner det seg å kjøpe brukt fremfor nytt om man tenker mest mulig båt for pengene.

Grunnen til min sammenligning er at dersom TS har 2 mill å kjøpe båt for så kan han kjøpe enten en ny Bavaria, eller en 10år gammel HR. (uten at jeg vet hva en 07mod HR vil koste siden det ikke er noen på finn).

Hvilken båt vil gi TS mest "bang-for-the-buck" var det jeg tenkte..

Å sammenligne en 10år gammel HR med en ny HR vil være å sammenligne en båt til 1.5mill eller en til 3mill.

(Uten at jeg heller har peil på hva en ny HR koster).

Men du svarte egentlig på det jeg lurte på, med at det ikke har vært noen revulusjon på skrog og rigg de siste 10 år.

Framtia skrev 36 minutter siden:

Ok. Takk, dette var svært nyttig! Må innrømme at det snudde om på noen brikker i hodet. Regner ikke med at alle er enige med deg, men må si jeg synes det høres fornuftig ut.

Krimart skrev 36 minutter siden:

Jeg tror jeg ville oppjusterrt størrelsen noe.  34 begynner å bli lite som bobåt etter min mening, heller kikke på båter rundt 40?  

Har vært i flere nyere båter rundt 34 fot som i to-lugars utgaver framstår svært bobare. Hanse 345, Dufour 350, Jeanneau SO 349 er alle kun 33 fot. Har også følelsen av at Sirius 310 ville vært glimrende å bo i, men har kun sett Sirius 35 som dessverre er steindyr. Grunnen til at jeg er skeptisk til å gå opp er løpende vedlikehold og kostnader samt håndterbarhet. Hadde en liten seilbåt fra -82 som jeg var masse ute med for noen år tilbake. Hadde tydelig inntrykk av at antall fot var omvendt proporsjonalt med tid brukt på vannet. 40-fotere var sjeldent utpå. Og var de ute så var i hvertfall ikke seila oppe... Setter forøvrig stor pris på tips og tilbakemeldinger, og en 40-foter er ikke fullstendig uaktuelt :thumbsup:

Ikke noe problem å seile en båt på 45 fot! Skulle jeg bodd i båt ville jeg absolutt gått opp i størrelse, blir tyngre å seile, men du skal nå tross alt ha dine eiendeler der, gjester på besøk osv. Så noe rundt 40-45 fot vil jeg anbefale, i hvertfall når ditt budsjett er såpass høyt.  

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

HaHa skrev 8 minutter siden:

Framtia er i såfall unntaket...

Ja, dette var også 10 år tilbake på Nordvestlandet. Håndterbarhet har jo bedra seg voldsomt sia den gang, så ikke sikkert det er det samme i dag.

Framtia skrev Just now:

Skulle jeg bodd i båt ville jeg absolutt gått opp i størrelse, blir tyngre å seile, men du skal nå tross alt ha dine eiendeler der, gjester på besøk osv. Så noe rundt 40-45 fot vil jeg anbefale, i hvertfall når ditt budsjett er såpass høyt.  

Det er absolutt notert. Takk!

Framtia skrev 15 minutter siden:

hva med noe sånt?

Bav 44 vision til 1,3 mill:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101566886

Joda, har veldig sans for de "semi-dekksalong" båtene. Må innrømme at jeg hadde foretrukket konvensjonell mast og en del fot mindre. Men den virka jo svært sympatisk prisa... Blir ikke før til neste år uansett. Må runde av her og selge ei leilighet. Og det blir først til våren.

Redigert av Ørret (see edit history)

Hmmm... Nei, forresten, det der blir alt for svært. Må da koste en hurv å holde den skuta der ved like. Er ufaglært i helsebransjen, og tjener ikke akkurat grovt. Mye jobb ser det ut som også. Har en skummel fornemmelse av at drømmen om fjord og hav hadde blitt erstatta av tilværelsen som Kaptein Godt Fortøyd. Drømmer tross alt om et enkelt liv i båt. 40 fot er nok smertegrensa her. Setter for all del pris på tips og innspill, så hjertelig takk! :thumbsup:

Guest Avmønstret#

Har 39 fot seiler fra 86 selv og var nedi akkurat lik Bav Vision som i den annonsen i sommer. 

Må helt ærlig si at jeg for første gang i seilbåt tenkte "her kunne en jaggu bo" når jeg kom nedi den båten. Men da med tanke på to personer, hadde overhodet ikke orket å bo med unger, selv ikke i den båten. 

--

Størrelse for ideell fritidsbåt er i mine øyne et sted mellom 31 og 35ish fot (gjerne mindre om man trives med det). Det er en veldig praktisk størrelse på alle mulige måter. Både ifht håndtering i praktisk bruk og også ifht kostnader. Hadde 31 fot før og syns det var vesentlig mindre arbeid og kostnader ifht 39 fot. Og rent praktisk sett en helt annen verden når en bruker båten. 31-35 ish fot er ikke en stor båt. Over det så begynner veldig mye rart å bli ganske stort, tungt, dyrt osv egentlig. Men man venner seg til det meste ;-)

Når ungene ikke gidder å være med noe særlig mer så blir det å gå ned i størrelse. Og skulle vi, dvs jeg og kona, finne på å bo i båten så sikter vi på 40+, uten tvil. Kostnadsperspektivet blir noe annet når båten også blir bolig. 

Dreuf skrev for 4 timer siden:

Etter å ha lest SY Sarah sin kjøps-erfaring, så tenker jeg at det som er viktig når man kjøper seg ny båt (eller bil, bygger hus eller hytte) er å ha alt skrevet i kontrakt. Muntlige avtaler som kan misforståes / mistolkes / glemmes er ofte roten til vondt.

Er man usikker på importøren så ville jeg også videre-sikret meg mot produsent i kontrakten, vil ikke importør/produsent dette så er det kanskje bedre å finne seg noen andre som er villig til å gjøre det.

Det kan være mye jobb, men på en annen side så er det ofte også mye penger på spill så det kan være god timesbetaling.

Og der fant jeg også historien deres. Det er min store skrekk å svi av alle oppsparte midler på ei slik gigantisk hodepine. Tilfeldigvis er jo det samme importør som kun besvarer annenhver henvendelse fra meg også. Som potensiell kunde... Det var i hvertfall spikeren i kista for handel i den retninga.... :clap: :thumbsdown:

Jaja, så greit å få det avklart. Synd, da jeg egentlig har veldig sansen for både det franske og begge de tyske merkene. Svært mye som taler for bruktbåt nå. Jammen et nyttig forum det her! Hjertelig takk til alle som har bidratt! :thumbsup:

https://m.facebook.com/nicolaisensailing/

Via en eller annen tråd her på forumet. Husker ikke hvilken. Har blitt mange tråder de siste dagene. :wink: Tror ikke det nødvendigvis er slik for alle, men det er noe jeg vil unngå for enhver pris. Så er det hver tiende handel som ender der så er ihvertfall jeg ute. Nå kan man jo kjøpe ei skikkelig skrotskute på bruktmarkedet også, men det ligger jo litt meire i spillet. Det er jo en del av bruktrabatten. Dessuten så er det jo måter å beskytte seg der også.

Ved kjøp av brukt i den prisklassen så har jeg tenkt å benytte meg av folk med langt mere peiling enn meg selv. Forrige båt jeg hadde kunne jeg slippi atskillig billigere unna. Men det var i 100 000 kroners klassen, så jeg så på det som en grei lærepenge. Er det noen her som har erfaring med å hyre inn en takstmann/båtmegler? For eksempel denne:

http://www.baattaksering.no

Redigert av Ørret (see edit history)

Nå skal man huske at man kun leser en side av saken på SY Sarah.. 

Jeg tror man kommer langt med en god kontrakt og gode/vanntette avtaler. 

Mener jeg leste en i en annen tråd som var veldig fornøyd med både båt og importør på Hanse. 

Og liker man ikke importør så kan man sikkert handle direkte fra fabrikk eller selger i ett annet land. (Da mister man mest sannsynlig 5års reklamasjonsrett). 

Klar over det. Regner også med at de fleste går ok. Det bare samsvarer litt for mye med mine egne inntrykk. Tror nok at alle importører har sine ulykkeshistorier. Men har lest noen andre historier fra det holdet der tidligere. Noen har nok flere historier enn andre. Og, som nevnt over, når selger ikke besvarer mine spørsmål når jeg er der som potensiell kjøper så har de et problem på kommunikasjonssida si. Det forbedres høyst sannsynlig ikke når jeg er der med reklamasjoner. Da er jeg bare der som ubetalt ekstraarbeid og en utgift.

Spiller ingen rolle uansett for meg. Jeg gidder virkelig ikke å mase meg til et båtkjøp. Som du nevner så er det flere alternativ, og jeg heller uansett klart mot å kjøpe brukt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...