Sleipner93 Startet 19.September.2017 Link til dette innlegget Startet 19.September.2017 (redigert) Oppnår korrekt turtall på full fart og ca 22kn. (Har ikke målt med laser om turteller er riktig). 200hk Ford Turbofour med Hurth V gir. Problemet er at båten går omtrent 5kn på tomgang. Dette restulterer i ekstremt hard innkobling som hverken er bra for gir, demperplate og motorfester. Det er heller ikke gunstig å manøvrere med slik det er nå. Jeg har sluregir men funnet ut at dette ikke egner seg å manøvrere med. Kan det være mulig å gå ned i propelldiameter og opp i stigning for å få mer slipp men fortsatt beholde farten? Meninger/erfaringer...? Redigert 19.September.2017 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Turteller er sjelden nøyaktig nok til denne vurderimg. Kjøp en laser turtaller på Biltema før du går videre. Den koster knapt 500,- tipper på at tomgangsturtall er for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 For meg virker det som den går tungt uansett om tomgsngsturtallet er for lavt. Jeg har lasermåler å planen var å få målt dette idag. Men vil det hjelpe med mindre propell med større stigning? Eller vil jeg tape masse fart? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Det er ikke mulig å si hvordan mindre propell virker. Jeg har gjort noen notater for min båt. Litt mindre motor (hk) enn din. Fortaller du mer om turtall på motor, gearutveksling i tilleg til fart, så kan vi jo sammeligne. Jeg har og testet med forskjellige propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Jeg skal trolig ombord ikveld å kan komme tilbake med specs. Hvordan oppfører din seg visst du har samme oppsett med V gir og fast aksling? Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Hva som konkret ikke virker med å bruke sluregear? Å finne ut av hvordan det kan brukes er jo det billigste og enkleste ;) Å ha 5-6 knop på tomgang og fullt tilkoplet går helt fint om en tar løs med sluregear. Da har en mulighet til å finjustere farten mellom 0 og 5-6 knop uten å justere motorturtallet før en kopler fysisk helt til. Redigert 19.September.2017 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Samme som deg med V-gear. Motor SabbFord 180 hk og Borg Warner V-gear 1:1,5. Maks turtall 2450, oppnådd turtall ca 2400. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 3 hours ago, LM 9725 said: Hva som konkret ikke virker med å bruke sluregear? Å finne ut av hvordan det kan brukes er jo det billigste og enkleste ;) Å ha 5-6 knop på tomgang og fullt tilkoplet går helt fint om en tar løs med sluregear. Da har en mulighet til å finjustere farten mellom 0 og 5-6 knop uten å justere motorturtallet før en kopler fysisk helt til. Sluregir reduserer trykket på clutchkoblingen, dette gjør at man ikke får koblet revers eller forover når slureventilen er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 3 hours ago, Nemo said: Samme som deg med V-gear. Motor SabbFord 180 hk og Borg Warner V-gear 1:1,5. Maks turtall 2450, oppnådd turtall ca 2400. Jeg skal ned å måle og se utveksling nå. Hva fart får dun med ditt oppsett og hvordan opplever du den ved inn og utkobling på tomgang? Og hvor lav tomgang har du? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Da har jeg vært ombord, giret har 2 i utveksling og turtelleren stemmer med lasermåling. Med andre ord jeg får det turtallet motoren vil ha på full gass. Men om jeg da går ned i diameter og opp i stigning vil jeg da få høyere maksturtall og mer slipp på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Ja, i teorien du får mer slipp hvis ikke propellen er for stor i dag. Men er overrasket over at du har 2 i utveksling. Hva er maks turtall og tomgangsturtall på motoren din? Jeg hadde samme problem med for hard innkobling, smell. Ved kontroll av turtall med laser ved tomgang viste det seg at tutallet var for høyt (ca 100 o/m). Justerte ned turtallet ved tomgang og da ble smellene borte. Ved tomgang har min mellom 7 og 800. Hva er diameter og stigning på din propell? Redigert 19.September.2017 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Du har korrekt oljemengde, hydraulikktrykk etc i kassa, og har ikke brent clutch-lamellene eller noe sånt? Hensikta med sluregear er jo at den skal kunne slå inn gradvis og ikke bare ut. Annen ting er vel at gearet ikke skal slå mekanisk inn ved åpen slureventil, såvidt jeg har forstått fordi akselen dras rundt kun på oljetrykket mellom lamellene. Er først når slureventilen er nært stengt en hører at gearet slår mekanisk inn og motoren får hele belastningen fra propellen. Dessuten ved åpen slureventil tar det gjerne et par-tre sekunder fra man setter gearet forover/akterover til at akselen begynner å følge med, er ingen momentan reaksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Nemo : Tomgangen lå på 750ca ved varm motor. Vet ikke hva slags stigning/diameter men vil på land for å få sjekket dette, hva slags diameter/stigning har du? LM9725 : Nå har jeg lite erfaring fra sluregir tidligere men det har kanskje du? Når jeg drar i slurespaken når giret er innkoblet kommer jeg først til ett punkt hvor girent begynner å slippe, dette oppleves som en liten bråbrems da båten fort går ned 1,5knop i fart, omtrent momentant. Drar jeg deretter mer i slurespaken, har jeg fin regulering nedover. Men jeg kan ikke slure så mye at propellen ikke snurrer i det hele tatt. (?) Hvordan en slik ventil egentlig skal oppføre seg vet jo ikke da jeg ikke har hatt noe slikt før, men du har kanskje erfaring? Bruker jeg slurekoblingen vil tillegging/manøvrering risikerer jeg at når jeg kobler fra forover til akterover at giren ikke kobles inn eventuelt tar det laang tid (men om den først gjør det så er det ikke momentant men mer som man løser en clutch på bil.) I manualen på slureventilen står det også beskrevet at det ikke er egnet til manøvrering pga. Lang responstid på innkobling. Så det hele virker for meg til å være ok. Men du har kanskje andre erfaringer ? Redigert 19.September.2017 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Vi kan nok ikke samenligne propeller når du har en annen utveksling på gearet enn det jeg har. Regner med du har noe høyere maks turtall. Hva modell av Ford motor har du? Propellen er 19,5X21 3 blad. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Ford Turbofour 200hk. Maks turtall 2600rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Har satt inn dataene dine med min propell i et regneark jeg har for båten. Da ville du ikke fått mer fart enn ca 18 knop. Så propellerne er nok ein del forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Gikk du ned i diameter og opp i stigning når du har prøvd forskjellige oppsett ? Hvordan ble den iforhold isåfall? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Årsaken til at jeg prøvde en annen propell, var at det var blitt en vibrasjon i båten. Fikk da et godt tilbud på en brukt 4 blad propell som hadde mindre diameter. Farten var omtrent den samme og vibrasjonen var også like sterk. Etter en del gode tips ble det konstantert at akslingen var skjeiv, et lite kast i den. Jeg følte også en vibrasjon i bunnen av båten og siden det var plass til å flytte propellen lenger bak, monterte jeg ny aksling som var lengre. Måtte og ha lengre akslingsbrakett. Mye jobb, men resultatet vart at alle vibrasjoner vart borte. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Hvordan gikk det med gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Har ikke kommet så mye lenger. Har vært i kontakt med Winrace i Arendal. De mener det ikke er noe å gjøre med det uten å miste toppfart.. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Har du hatt båten på land og sett diameter og stigning på propellen? Ser du nevnte 750 på turtall ved tomgang. prøv å stille ned tomgang til 700. Går motoren fint fremdeles og ikke stopper når den blir innkoblet, kan du bruke den innstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.