Jump to content

Endre propell diameter/stigning Halco 26

Sleipner93

Recommended Posts

Oppnår korrekt turtall på full fart og ca 22kn. (Har ikke målt med laser om turteller er riktig). 200hk Ford Turbofour med Hurth V gir. Problemet er at båten går omtrent 5kn på tomgang. Dette restulterer i ekstremt hard innkobling som hverken er bra for gir, demperplate og motorfester. Det er heller ikke gunstig å manøvrere med slik det er nå. Jeg har sluregir men funnet ut at dette ikke egner seg å manøvrere med. 

Kan det være mulig å gå ned i propelldiameter og opp i stigning for å få mer slipp men fortsatt beholde farten? 

Meninger/erfaringer...? 

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Hva som konkret ikke virker med å bruke sluregear? Å finne ut av hvordan det kan brukes er jo det billigste og enkleste ;)

Å ha 5-6 knop på tomgang og fullt tilkoplet går helt fint om en tar løs med sluregear. Da har en mulighet til å finjustere farten mellom 0 og 5-6 knop uten å justere motorturtallet før en kopler fysisk helt til.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
3 hours ago, LM 9725 said:

Hva som konkret ikke virker med å bruke sluregear? Å finne ut av hvordan det kan brukes er jo det billigste og enkleste ;)

Å ha 5-6 knop på tomgang og fullt tilkoplet går helt fint om en tar løs med sluregear. Da har en mulighet til å finjustere farten mellom 0 og 5-6 knop uten å justere motorturtallet før en kopler fysisk helt til.

Sluregir reduserer trykket på clutchkoblingen, dette gjør at man ikke får koblet revers eller forover når slureventilen er i bruk. 

Ja, i teorien du får mer slipp hvis ikke propellen er for stor i dag. Men er overrasket over at du har 2 i utveksling. Hva er maks turtall og tomgangsturtall på motoren din?

Jeg hadde samme problem med for hard innkobling, smell. Ved kontroll av turtall med laser ved tomgang viste det seg at tutallet var for høyt (ca 100 o/m). Justerte ned turtallet ved tomgang og da ble smellene borte. Ved tomgang har min mellom 7 og 800. Hva er diameter og stigning på din propell?

Redigert av Nemo (see edit history)

Du har korrekt oljemengde, hydraulikktrykk etc i kassa, og har ikke brent clutch-lamellene eller noe sånt? Hensikta med sluregear er jo at den skal kunne slå inn gradvis og ikke bare ut. 

Annen ting er vel at gearet ikke skal slå mekanisk inn ved åpen slureventil, såvidt jeg har forstått fordi akselen dras rundt kun på oljetrykket mellom lamellene. Er først når slureventilen er nært stengt en hører at gearet slår mekanisk inn og motoren får hele belastningen fra propellen. Dessuten ved åpen slureventil tar det gjerne et par-tre sekunder fra man setter gearet forover/akterover til at akselen begynner å følge med, er ingen momentan reaksjon.

Nemo : Tomgangen lå på 750ca ved varm motor. Vet ikke hva slags stigning/diameter men vil på land for å få sjekket dette, hva slags diameter/stigning har du? 

LM9725 : Nå har jeg lite erfaring fra sluregir tidligere men det har kanskje du? Når jeg drar i slurespaken når giret er innkoblet kommer jeg først til ett punkt hvor girent begynner å slippe, dette oppleves som en liten bråbrems da båten fort går ned 1,5knop i fart, omtrent momentant. Drar jeg deretter mer i slurespaken, har jeg fin regulering nedover. Men jeg kan ikke slure så mye at propellen ikke snurrer i det hele tatt. (?) Hvordan en slik ventil egentlig skal oppføre seg vet jo ikke da jeg ikke har hatt noe slikt før, men du har kanskje erfaring? 

Bruker jeg slurekoblingen vil tillegging/manøvrering risikerer jeg at når jeg kobler fra forover til akterover at giren ikke kobles inn eventuelt tar det laang tid (men om den først gjør det så er det ikke momentant men mer som man løser en clutch på bil.) I manualen på slureventilen står det også beskrevet at det ikke er egnet til manøvrering pga. Lang responstid på innkobling. Så det hele virker for meg til å være ok. Men du har kanskje andre erfaringer ? 

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Årsaken til at jeg prøvde en annen propell, var at det var blitt en vibrasjon i båten. Fikk da et godt tilbud på en brukt 4 blad propell som hadde mindre diameter. Farten var omtrent den samme og vibrasjonen var også like sterk.

Etter en del gode tips ble det konstantert at akslingen var skjeiv, et lite kast i den. Jeg følte også en vibrasjon i bunnen av båten og siden det var plass til å flytte propellen lenger bak, monterte jeg ny aksling som var lengre. Måtte og ha lengre akslingsbrakett. Mye jobb, men resultatet vart at alle vibrasjoner vart borte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...