janet
til YngveKL:
Nei, ikke noe flytevann i båten. Kun luftkjøling.
Har man ikke plass til stor radiator så kan man vurdere en løsning som brukes en del på vannskibåter og annet i USA
som ikke ønsker flytevann om bord, eller i hvert fall ikke i motoren.
De bruker en relativt liten radiator til kraftige motorer (big block V8), type 40*40 centimeter,
denne senkes ned i GRP kasse eller lignende av størrelse en snau ølkasse.
Så sirkulerer man, med pumper, flytevannet gjennom denne kassen. Holder i lange baner påstås det.
Eksos?
Tja, rørene blir varme ja, veldig varme.
Har per i dag 4 rør; 2 toms manifolder, et stykke med 2.5 tom rør og resten 3 toms rør.
Rørene avsluttes i en slags S bøy. For 2-3 år siden eksperimenterte jeg litt med våt eksos,
pumpet flytevannet inn i 3 toms rørene litt før S avslutningen begynner.
(sveiset på noen stusser i rørene)
Dette ble ikke gjordt for å begrense temperaturen men mer for å dempe motorlyd og for å få den litt kule
lyden fra eksos som surkler gjennom vann.
Ble såpass mye ræl med ekstra pumpe og vendeventiler og pumpekontrol og armerte slanger for høy temperatur til stussene
så jeg plukkket det av igjen.
Bortsett fra flensene til manifoldene er alt eksosstyret i polert rustfritt.
Manifoldene avsluttes og går over i 2.5 tom ca 10-15 centimeter bak motor.
Fra og med 2.5 tom røret og ut klarer jeg å holde det ganske blankt ved å bruke stålull.
Manifoldene er fortapt, de må leve resten av livet i mørke.
Inntil jeg evt begynner å leke med våt eksos igjen så bare blåses eksosen rett ut ca 30-40 centimeter bak hekken.
Uten mufflere ja, det er lov her jeg putrer omkring.
Lyden er ikke så gæern faktisk. Det at jeg har såpass mange og store rør fjerner diskanten for å si det sånn.
Holder jeg meg til vettuge marshastigheter 20-25 knop så er det ingen som snur seg og lurer på om det
er Åsgårdsreien som kommer. Drar jeg på, 3000 rpm og oppover så begynner folk å lure.